Energieversnellers
De energie van Essenters
Duurzame stadslogistieke campus heeft de toekomst
Waar straks in Badhoevedorp één van de meest innovatieve en duurzame bedrijventerreinen van ons land zal verrijzen, is nu alleen nog weiland. Projectleider van Essent Energy Infrastructure Solutions (EIS), Jan Fredriks, legt uit waarom CLIC (City Logistics Innovation Campus) zo uniek is en hoe Essent hier gaat zorgen voor een duurzaam energiesysteem, met minimale belasting van het elektriciteitsnet.


Hoe we klanten écht leren kennen
Door digitalisering is aandacht voor menselijkheid in onze klantcommunicatie belangrijker dan ooit. Helder voor ogen hebben voor wie we het doen, helpt daar enorm bij. Wie zijn onze klanten? Celeste Scharrenberg Arcos, Service Designer, was één van de initiators van het Customer Experience Event bij Essent. Een evenement dat de klant letterlijk ín de organisatie bracht. Zodat medewerkers de Essent-klant nog beter leren kennen.
Vrouwennetwerk zorgt voor bewustwording en inspiratie
Women Energy is een vrouwennetwerk binnen Essent dat de verbinding tussen de vrouwelijke medewerkers stimuleert en daarnaast ook sparringpartner is voor de organisatie als het gaat om diversiteit in het werkgeversbeleid. Via activiteiten die het netwerk organiseert kunnen vrouwen elkaar inspireren, ervaringen uitwisselen en verbinding leggen met elkaar. Esther de Bruin-van Hemert, voorzitter van Women Energy, vertelt wat de toegevoegde waarde van dit netwerk binnen Essent is.


Slimme energieoplossingen maken energietransitie eenvoudiger
Nederland en de hele wereld staan voor een enorme uitdaging. We hebben te maken met klimaatverandering en uitputting van de aarde. Overstappen op duurzame energie is een belangrijke oplossing. In 2050 wil Nederland volledig energieneutraal zijn. Een opgave voor zowel de overheid als het bedrijfsleven. Maar met slimme en innovatieve oplossingen kunnen we deze grote stappen zetten. Minke Goes is Manager New Business bij EIS, Energy Infrastructure Solutions. Ze vertelt welke oplossingen EIS, het nieuwe bedrijfsonderdeel van Essent, hierbij kan bieden.
Essent laat studenten hun hersenen kraken
Wat gebeurt er als je maar liefst tweehonderd vierdejaars masterstudenten Digital Marketing & Innovation management los laat gaan op een bedrijfschallenge? Dan krijg je niet zomaar een frisse blik op je organisatie, maar meer dan veertig innovatieve, tintelfrisse bedrijfsideeën. Ideeën die voor Jan Kok, Director Marketing & Digital Duurzame Energieoplossingen, eyeopeners waren. Hij legt uit wat Essent én hijzelf van deze samenwerking heeft geleerd.


Hybride onboarden is de toekomst
Nieuwe medewerkers zich thuis laten voelen in je organisatie. Dat is ontzettend belangrijk, benadrukt Paul Romer, Recruitment Business Manager bij Essent. Zijn team ontwikkelde een nieuw, hybride onboardingsprogramma voor nieuwe medewerkers. De combinatie van offline en online kennismaken en landen, is ontstaan tijdens de coronaperiode. Het blijkt een gouden combi en het is zeker niet de bedoeling om na de thuiswerktijd de hybride vorm los te laten. In deze Energieversnellers vertelt Paul met gepaste trots over het onboardingstraject bij Essent.
Betrouwbaar advies over isolatie
De populariteit van woningisolatie groeit. Isolatiebedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe voorkom je als gerenommeerde, betrouwbare partij dat beunhazen, die alleen geld ruiken, de markt vervuilen? En verkeerd advies geven? Door te certificeren. Een certificaat zorgt voor kwaliteitsgaranties en scheidt het kaf van het koren. Joost Govers, Commercieel Manager bij Nederland Isoleert, vertelt hoe zelfs zijn salesteam nu een opleiding volgt met een kwaliteitscertificaat als resultaat.


Een community voor een duurzame wereld
Wereldwijd zijn er duizenden fantastische initiatieven om het ecosysteem te herstellen. Om de aarde te laten genezen van vervuiling en klimaatverandering af te remmen. De VN wil die initiatieven stimuleren, combineren en wereldkundig maken tijdens The Decade of Ecosystem Restoration. The Garage helpt hen daarbij. Parsia Tayebi vertelt hoe de samenwerking ontstond en over de community die zij ontwikkelden voor de VN.
Een warm huis met waterstof
‘Geef jij de standen van de waterstofmeter nog door?’ Hoor je het jezelf al zeggen? Het gebruik van waterstof in woningen lijkt toekomstmuziek. Maar het kan weleens sneller gaan dan je verwacht. In het najaar van 2022 gebruiken ongeveer 40 bestaande huurwoningen in het Groningse dorp Wagenborgen waterstof in plaats van aardgas. Gert Vogelzang, accountmanager bij Energiewacht – servicepartner van Essent – is nauw betrokken bij deze innovatieve proeftuin.


Zo min mogelijk gedoe: Het succes van de bot
Ben je als klant op zoek naar een antwoord? Grote kans dat je een van onze virtuele collega’s treft. Want chatbots winnen al een aantal jaar terrein als het gaat om het beantwoorden van klantvragen. Ook bij energiedirect.nl – een van de merken van Essent – werken we met chatbots. Lieven Swinnen is teammanager Online Channels bij energiedirect.nl. Samen met zijn Essent-collega’s werkt hij aan diverse chatbotprojecten. Hij vertelt hoe technologie helpt om onze klanten beter te woord te staan.
Een snoepwinkel voor mensen die voorop willen gaan.
Wij gaan. Jij ook? Met die boodschap nodigen we nieuwe Essenters uit om zich aan te sluiten bij ons bedrijf. Essent wil voorop lopen in de energietransitie door groene energie te leveren en klanten te helpen met stap voor stap verduurzamen. Om dat te kunnen doen, is volgens Véronique Oonk, Employer Brand Lead bij Essent, behoefte aan ambitieuze professionals die met passie en ondernemerschap impact willen maken voor de klant. Zij vertelt over de nieuwe positionering van Essent als werkgever.

Streep door ODE-heffing bij keuze voor groene energie
Of je nu groene energie gebruikt of grijze. Alle huishoudens en bedrijven in Nederland betalen de Opslag Duurzame Energie (ODE), een heffing op de energierekening. Bij Essent lanceerden we onlangs een voorstel om de ODE te schrappen voor iedereen die kiest voor groene stroom en groen gas. Ehssane Gounou is manager Public Affairs & Stakeholder management. Zij vertelt hoe dit voorstel tot stand kwam én wat de volgende stappen zijn.


Onderhoudsmonteur Nancy komt voor ketel én klant
Sinds een jaar of 3 werkt Nancy Oude Lansink als onderhoudsmonteur bij Geas Energiewacht. Bij deze servicepartner van Essent vinden ze dat doodnormaal, een vrouw met een technisch beroep. De klanten? Die kijken nog weleens verrast op als ze de goedlachse Twentse in hun deuropening aantreffen. Vooroordelen over vrouwen die niet technisch zouden zijn, pareert Nancy met gemak: “Wij vrouwen, wij kunnen alles!”.
Trots op Essent
Als Essent hebben we alles in huis om Nederland te verduurzamen. Maar de energiemarkt verandert in sneltreinvaart. Om ons marktleiderschap uit te bouwen, hebben we vorig jaar de opzet van onze organisatie aangescherpt. Maar er ontbrak nog iets. Een wenkend perspectief, zoals Dennis Lith het noemt. Een kompas voor medewerkers zodat ze zich verbonden voelen met Essent en de koers van het bedrijf. Als Head of Brand and Digital Content schreef hij het verhaal van ‘Wij zijn Essent’.

.jpg)
Werken als 1 bedrijf in cv-campagne
De een is pas nét bij Essent begonnen en werkt al bijna vanaf de start thuis. De ander zit in het hoge Noorden, in Assen bij servicepartner Energiewacht. Online marketeer Paul Oudshoorn (rechts op de foto) en campagnemarketeer Christiaan Koppelaar (links op de foto) werken sinds een aantal maanden samen aan de huidige heating-campagne van Essent en servicepartners. Ze treffen elkaar digitaal en zien elkaar voor de tweede keer – het is er nu eenmaal de tijd naar. Een gesprek over de samenwerking tussen moederbedrijf Essent en 6 servicepartners in een thematische campagne.
Energie voor iedereen, ook onder bewindvoering
Betaalbare en duurzame energie. Dat willen we als energiemaatschappij voor iedereen toegankelijk maken. Soms lukt het kwetsbare klanten niet om hun energierekening te betalen. Met sociaal incasseren helpen we deze mensen om hun betaalproblemen zo snel mogelijk aan te pakken. Maar ook als mensen onder bewindvoering staan, zorgen we dat ze energie blijven krijgen. Tjip Postma, Teammanager Incasso, vertelt hoe we dan klaar staan.


Advies aan de keukentafel op afstand
Klanten bezoeken? Dat is éven aanpassen in coronatijd. Veilig werken is tenslotte het allerbelangrijkst. Alex Principaal is verkoopadviseur bij Energiewacht West, servicepartner van Essent. Hij adviseert mensen over cv-ketels en de mogelijkheden om hun woning duurzamer te maken. De afgelopen tijd was dat wel anders. Wekenlang waren hij en zijn gezin ziek thuis. Alex vertelt over de invloed die corona heeft gehad. Op persoonlijk vlak en op zijn werk, dat hij weer veilig kan doen nu hij gelukkig weer beter is.
Start je eigen Digital Performance Department
Al jaren werkte Essent samen met externe bureaus voor de inkoop van online marketing. Manager Karlien Wolters zag onbenutte kansen op digitaal vlak en pitchte het idee voor een gloednieuwe afdeling binnen Essent: de Digital Performance Department. Lees hoe zij succes na succes boekt met haar team.


Proeftuin De Groene Brink smaakt naar meer
De Groene Brink is een voormalig ontmoetingscentrum in Oss. Tegenwoordig zijn het 4 nul-op-de-meter-woningen (NOM). Maar dat duurzame aspect is niet alleen wat deze sociale huurhuizen speciaal maakt. Twan van Grinsven is operationeel manager bij Kemkens, een van de servicepartners van Essent. Hij vertelt over de inzichten die De Groene Brink als proeftuin voor energiezuinig renoveren, opleverde.
Gezonde lessen van een crisis
Een gezonde en veilige omgeving om in te leven én te werken. Midden in de coronacrisis lopen die twee dingen voor honderden medewerkers van Essent dwars door elkaar heen. Rob Koelewijn is manager Health, Safety & Environment (HSE). Hij vertelt welke invloed de uitbraak van het COVID 19-virus heeft op zijn werk. Maar ook over het belang van een prettige werkomgeving op mentaal en fysiek vlak. Niet alleen in tijden van crisis, maar gewoon het hele jaar door.


Sociale samenwerking waarin iedereen wint
Een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben we allemaal. Als individu, maar zeker als groot bedrijf. Kirstin Simons is directeur Corporate Affairs bij Essent. Zij besloot de handen ineen te slaan met de Refugee Talent Hub, een organisatie die werkgeverstalent en vluchtelingentalent samenbrengt. Een sociale samenwerking met win-win-win-potentie.
Steeds meer vraag naar biogas
Veel energieleveranciers leveren gas. Een fossiele brandstof met veel CO2-uitstoot. Vervolgens kopen ze certificaten om die uitstoot te compenseren. Zo investeren ze in duurzame energie. Ook Essent doet dat. Maar we leveren ook biogas aan onze klanten. Echt groen gas, opgewekt met bijvoorbeeld mestoverschotten. Wieneke Huijben, manager Biogas, koopt ons biogas in en ziet de volumes toenemen.


Succesvol samenwerken met data
Ondernemen is kansen zien in de markt en ze grijpen. Essent is een groot bedrijf, zelfs marktleider als energieleverancier. Maar het kan altijd beter. De energiemarkt is namelijk steeds in beweging. Wie ziet op tijd de kansen én neemt de beslissingen? En hoe werk je dan het beste samen? Maarten van Dijk, lead Commodity+ Activation Room, vertelt ons over de nieuwe manier van werken in de Activation Room.
Duurzaam opleiden met de nieuwste technieken
Een eigen opleidingscentrum voor monteurs is pure noodzaak. Goedgeschoolde monteurs zijn namelijk onmisbaar voor de energietransitie. Dus krijgen de monteurs van Kemkens, servicepartner van Essent, praktijkles in de nieuwste technieken zoals die van warmtepompen. Naast bijscholing biedt het centrum ook praktijkopleidingen aan studenten van het ROC. Ben Goossens, commercieel manager Kemkens, vertelt ons alles over opleidingscentrum InstallOne.


Geen energietransitie zonder energiemonteurs
‘Technisch personeel is nauwelijks te krijgen’ kopt de NOS. Geen nieuws op zich, want Nederland komt al jaren vakmensen tekort. Hoe gaat Essent daar mee om? We staan namelijk vol achter het klimaatakkoord en willen mensen helpen met het verduurzamen van hun huizen. Dat kan alleen als we genoeg energiemonteurs hebben. Véronique Oonk, Strategisch Adviseur Employer Branding & Recruitment Marketing bij Essent: “Het heeft geen zin om met z’n allen in dezelfde vijver te vissen. We moeten de visvijver groter maken.”
Sociaal incasseren van de energierekening
De meeste mensen betalen hun energierekening keurig op tijd. Soms lukt dat niet, dan staan wij klaar om te helpen. Teammanager Incasso Laurette Fettig: “Wij gaan graag een duurzame relatie aan met onze klanten. We willen voorkomen dat ze worden afgesloten van energie. Daarom zijn we anders gaan werken.”

Energie geven aan mensen die het nodig hebben
We willen de energierekening voor iedereen betaalbaar houden. Daarom wordt het op lange termijn ontzettend belangrijk om mensen te stimuleren om hun huis te verduurzamen en het energieverbruik te verminderen. Luuk Kuipers, werkzaam als Journey Manager, praat over de betaalbaarheid van de energierekening.
.jpg)