Zo geregeld, bij Essent
Er zijn verschillende redenen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Bijvoorbeeld een aflopend energiecontract, een aantrekkelijk aanbod bij een andere leverancier, groene stroom en/of een goede service.
Overstappen van energie roept wel vaak vragen op. Hoe gaat het in zijn werk? Wanneer kan ik overstappen van energie? Kom ik zonder stroom en gas te zitten? Dit soort vragen zijn heel begrijpelijk. Geen zorgen: wij helpen je.
Jij sluit een nieuw contract af, wij zeggen je lopende contract bij je huidige leverancier op.
Tot je contract bij Essent in gaat, krijg je nog gewoon stroom en gas van je huidige leverancier. Dit gebeurt er allemaal als je overstapt:
Na je aanmelding krijg je binnen 24 uur een e-mail met de bevestiging en je nieuwe contract.
Na 14 dagen brengen we je huidige energieleverancier op de hoogte van je voorgenomen overstap.
Je geeft voor je overstap je meterstanden aan ons door. Slimme meter? Dan hoef je niets te doen. Je meterstanden worden uitgelezen.
We zeggen je contract bij je huidige leverancier op. Vanaf de afgesproken datum krijg je stroom- en of gas geleverd van Essent!
De keuze voor een energieleverancier is aan jou. Je kunt overstappen als je contract afloopt, je niet tevreden bent over je huidige leverancier of als je gaat verhuizen. Je kiest voor Essent, omdat:
Overstappen van energiemaatschappij wordt steeds populairder. Bijvoorbeeld om de maandelijkse kosten te verlagen. Vaak ontvang je bij overstappen voor energie een cadeau of speciale aanbieding.
Bij Essent krijgen álle klanten iets extra’s! Dit noemen we Thuisvoordeel. Denk aan korting op je stroomtarief: hoe langer je klant blijft, hoe hoger de korting. Met Thuisvoordeel krijg je meer mooie extra’s, zoals leuke cadeautjes of Air Miles. Aanmelden is gratis voor alle klanten van Essent.
Benieuwd naar je persoonlijke energieaanbod? Doe onze postcodecheck en bekijk direct welk contract bij jouw situatie past. Of neem een kijkje bij onze scherpe stroom en gas aanbiedingen.
Er zijn geen regels over hoe vaak je mag overstappen van energieleverancier. In principe mag je dus ieder jaar op zoek naar een nieuw energiecontract. Het is wel verstandig om rekening te houden met de looptijd van je huidige contract, zodat je geen opzegvergoeding hoeft te betalen.
Kijk ook eens naar je huidige energieleverancier: soms worden trouwe klanten beloond met korting of mooie extra’s. Zoals bij Essent. Als klant kun je je gratis aanmelden voor Thuisvoordeel. Met Essent Thuisvoordeel ontvang je oplopende korting op je stroomtarief, energiebesparende producten tegen gunstige prijzen en leuke verrassingen, spaaracties en cadeautjes.
Kies je voor ons? Dan krijg je daar een hoop voor terug. Bijvoorbeeld 100% groene stroom, een handige app én natuurlijk scherpe tarieven. Overstappen naar Essent is heel eenvoudig: wij regelen het voor je.
Overstappen van energiemaatschappij mag altijd*. Overstappen als je contract afloopt is het meest verstandig. Meestal heb je een maand opzegtermijn en kun je zonder kosten overstappen. Je betaalt een opzegvergoeding als je een contract hebt met een vaste looptijd en je dit vóór de einddatum opzegt. Hoeveel je betaalt, hangt af van je contractduur.
De einddatum vind je in je contract. Ga je overstappen? Geef dan de einddatum van je huidige contract door, zodat je nieuwe contract aansluitend van je huidige contract start.
*Bij stadsverwarming is warmte lokaal of regionaal geregeld. Je kan alleen zelf een energieleverancier kiezen voor het gas en stroom wat je gebruikt om te koken. Je kan niet overstappen voor verwarming.
Hoelang het overstappen van energie duurt, is afhankelijk van je huidige contract. Je merkt trouwens weinig van de overstap. Je blijft namelijk gewoon aangesloten op het gas- en elektriciteitsnet. Je wordt niet afgesloten tijdens het overstappen van energie.
Energieleveranciers werken met switchvensters: een periode waarin je kosteloos kunt overstappen. Deze verschilt per energieleverancier. Bij Essent is dit 6 maanden. Als je energiecontract nog langer loopt dan deze periode, kan je huidige energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd (variabel):
Met dit contract kun je op ieder moment kosteloos overstappen. Je opzegtermijn is 30 dagen.
Ik heb een vast contract:
Weet je de einddatum van je contract? Geef deze dan door bij je aanmelding. De startdatum die je opgeeft moet binnen 6 maanden liggen.
Is de einddatum onbekend? Dan kun je een willekeurige datum kiezen of geen datum invullen bij je aanmelding. Als je geen datum invult, melden we je na 31 dagen aan. Houd er wel rekening mee dat beide opties voor een opzegvergoeding kunnen zorgen. Het is daarom slim om de einddatum op te zoeken. Deze vind je terug in je contractbevestiging.
Ik heb nog geen energiecontract:
In dit geval spreken we niet van overstappen, maar een nieuw energiecontract. Je kunt een startdatum doorgeven die tot 1 jaar in de toekomst ligt. Meestal is dit de datum van sleuteloverdracht.
Overstappen van energie is in principe gratis: je betaalt geen administratiekosten. De energieleveranciers regelen dit onderling. Wel betaal je in sommige gevallen een opzegvergoeding of borg.
Opzegvergoeding
Wanneer krijg ik een boete voor het overstappen van energie? Een terechte vraag. Sommige energiecontracten zijn voor onbepaalde tijd afgesloten, anderen hebben een vaste looptijd. Bijvoorbeeld voor 1, 3 of 5 jaar.
Je betaalt alleen opzegvergoeding als je jouw energiecontract met een vaste looptijd eerder stopzet. Je verbreekt het contract dan voordat het eigenlijk af zou lopen. Heb je een contract met een vaste looptijd, maar is de einddatum al voorbij? Dan hoef je geen opzegvergoeding te betalen. Of heb je een energiecontract voor onbepaalde tijd? Ook dan hoef je je geen zorgen te maken.
Deze opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd. De hoogte vind je op de eindrekening of in een speciale brief. Over de hoogte van de opzegvergoeding zijn in de wet afspraken gemaakt. Zo weet je waar je aan toe bent. Wist je dat het openbreken van een energiecontract soms zelfs financieel aantrekkelijk kan zijn? Met een overstap kun je op jaarbasis soms veel besparen.
Energie en borg
Het kan voorkomen dat je borg betaalt bij het overstappen van energieleverancier. Dit is meestal het geval als het vermoeden bestaat dat je de kosten van het contract niet kan betalen.
Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we dat verbruik in onze berekening.
Ja, je hebt bedenktijd. De bedenktijd duurt 14 kalenderdagen. Dat is dus inclusief weekenden en feestdagen. In de bedenktijd kan het nieuwe contract gratis opgezegd worden.
Wil je het contract ná de bedenktijd beëindigen? Dan kan dat. Houd dan er dan wel rekening mee dat dit mogelijk financiële gevolgen heeft. Bij een contract van onbepaalde tijd heb je in de meeste gevallen een opzegtermijn van 30 dagen. Heb je een contract met een bepaalde looptijd en wil je dit eerder stoppen? Dan betaal je mogelijk een opzegvergoeding.
Je nieuwe energieleverancier heeft de meterstanden nodig bij een overstap. Van je oude energieleverancier ontvang je daarna de eindrekening. Op de eindrekening zie je of je nog geld terug krijgt of nog moet betalen.
Word je klant bij ons? Dan krijg je vanzelf per mail of post een verzoek om je meterstanden door te geven. Als je een slimme meter hebt, krijgen we je meterstanden automatisch doorgestuurd.
Benieuwd naar ons beste aanbod? Doe de postcodecheck. Zo zie je direct welk energiecontract bij jouw situatie past. We hebben altijd een scherpe aanbieding. Én je ontvangt altijd groene stroom.