Je contract opzeggen

Jammer dat je je contract wilt opzeggen. Natuurlijk zien we liever dat je klant blijft. Als we iets beter kunnen doen om je te laten blijven, horen we het graag. Het opzeggen van je contract regel je meestal makkelijk zelf online. Op deze pagina lees je hoe het werkt in jouw situatie.  

Waarom wil je opzeggen?

Ik ga verhuizen

Vaak is het ook mogelijk om je contract mee te nemen. Geef je verhuizing door in Mijn Essent. Dan verhuist je energiecontract gewoon met je mee. Ga je samenwonen met iemand die ook een contract bij Essent heeft? Of verhuis je naar een verzorgingshuis? Neem dan contact met ons op.

Kun of wil je je energiecontract niet meenemen naar je nieuwe adres? Zeg je energiecontract dan online op. 

Ik ga naar een andere leverancier

Wil je overstappen naar een andere leverancier? Dan is opzeggen niet nodig. Je nieuwe leverancier regelt de opzegging. 
 
Tip: controleer voor je overstapt de voorwaarden van je huidige contract bij Essent. Zo voorkom je verrassingen achteraf.

Ik wil annuleren binnen de bedenktijd

Heb je net een contract afgesloten bij Essent en heb je je bedacht? Jammer! Je kunt binnen 14 dagen annuleren.

Er is iemand overleden

Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte in deze moeilijke tijd. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Chat met ons of bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we het direct in orde.

Ken je Thuisvoordeel al?

Speciaal voor jou als klant hebben we Thuisvoordeel. Met dit klantprogramma krijg je tot wel 10% extra korting op je stroomtarief. Daarnaast verrassen we je regelmatig met een cadeautje en krijg je extra voordeel op bijvoorbeeld isolatie en cv-onderhoud. Meer weten?
Freek Thuisvoordeel

Nog even op een rij: zo werkt opzeggen

Ga naar Mijn Essent

In Mijn Essent zeg je in een paar stappen je contract op.

Hulp nodig?

Chat met ons, dan helpen we je direct verder.

Bevestiging via e-mail

Binnen 24 uur na het opzeggen van je contract krijg je hiervan een bevestiging per e-mail.

Je ontvangt de eindrekening

Binnen 6 weken na de afmelddatum ontvang je de eindrekening.

Veelgestelde vragen over opzeggen

Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte in deze moeilijke tijd en staan voor je klaar om je te helpen. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we alles direct in orde.
Jammer dat je overweegt om op te zeggen. Natuurlijk helpen we je om dit in orde te maken. Geef in Mijn Essent door dat je wil opzeggen. Dan regelen we het voor je. In deze situaties helpen we je graag via chat of ons telefoonnummer 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten):
  • Als je alleen de levering van stroom of gas wil opzeggen
  • Als je opzegt omdat je verhuist naar een verzorgingstehuis
  • Als je opzegt omdat je gaat samenwonen met iemand die ook Essent klant is
  • Als je opzegt in verband met een overlijden
Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe leverancier regelt de opzegging.

Je betaalt een opzegvergoeding als je een contract hebt met een vaste looptijd en je dit vóór de einddatum opzegt. Hoeveel je betaalt, hangt af van je contractduur. In Mijn Essent vind je de einddatum van je contract.

Opzegvergoeding als je stroom én gas afneemt

Overgebleven looptijd  Je betaalt 
 Minder dan 1,5 jaar  € 100
 Tussen 1,5 en 2 jaar   € 150
 Tussen 2 en 2,5 jaar   € 200
 Langer dan 2,5 jaar  € 250

Opzegvergoeding als je stroom óf gas afneemt

Overgebleven looptijd Je betaalt
Minder dan 1,5 jaar € 50
Tussen 1,5 en 2 jaar € 75
Tussen 2 en 2,5 jaar € 100
Langer dan 2,5 jaar € 125

Je betaalt geen opzegvergoeding (boete) als je verhuist en je contract meeneemt naar je nieuwe adres.

De einddatum vind je op het energiecontract en in Mijn Essent.

Bekijk je contract

Dat kan alleen als je je nog niet hebt aangemeld bij een nieuwe energieleverancier. Neem contact met ons op, dan regelen we het het voor je.

Nee, je nieuwe leverancier regelt de opzegging voor je. Zelf hoef je niets te doen.

Weet je zeker dat overstappen de beste keuze is? Doe de ContractCheck om te weten of je nog goed zit. Bel gratis 0800-3773680 voor een check.

We beëindigen je contract alleen als je na meerdere herinneringen je factuur niet hebt betaald. Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Of bekijk de uitleg over het incassoproces. Daar lees je de stappen die we zetten als je niet betaalt en wat je kunt doen als betalen niet lukt.
Als je je contract opzegt, krijg je binnen 24 uur een e-mail of binnen 7 dagen een brief. Hierin staat vanaf welke datum we stoppen met het leveren van energie.

Na de afmelddatum ontvang je binnen 6 weken de eindrekening.

Ben je overgestapt naar een andere leverancier? Vraag de status van je overstap dan op bij je nieuwe leverancier.
Vervelend dat je contract onterecht is stopgezet. Neem contact met ons op. Zorgen wij dat het weer goedkomt.
We zoeken graag voor je uit hoe dat kan. Neem contact met ons op, dan lossen we het meteen op.

Het kan gebeuren dat je je bedenkt. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vóór je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.

Annuleer je contract

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk de veelgestelde vragen over andere onderwerpen of stel ons je vraag.