Je contract opzeggen

Op deze pagina lees je hoe je kunt opzeggen en hoe dat in jouw situatie werkt. Maar het liefst zien we natuurlijk liever dat je klant blijft.

Je denkt erover om je contract op te zeggen. Daar balen we natuurlijk van. We zien liever dat je klant bij ons blijft. Is het ons niet gelukt om je een goed (verleng)aanbod te doen? Dan bespreken we dit graag met je! Chat ons gelijk even. Dan helpen we je om een goede keuze te maken.

Freek met een hand in zijn zij en een hand open naar voren

Handig om te weten voor je opzegt

  • Zeg je vóór de einddatum op dan betaal je in veel gevallen een opzegboete. Controleer dus tot wanneer je contract loopt.
  • Bij een overstap naar een andere leverancier ben je het inzicht in je verbruik bij ons kwijt. Je begint opnieuw met gegevens over je verbruik verzamelen.
  • Je raakt de korting op stroom en het bespaartegoed kwijt dat je opgebouwd hebt bij Thuisvoordeel.      

Weet je het zeker? Wat je misloopt als je opzegt

Inzicht in je energie

Je hebt bij ons altijd inzicht in je verbruik en je energiekosten in de vernieuwde Essent app en Mijn Essent.

Thuisvoordeel

Met ons gratis klantprogramma Thuisvoordeel krijg je korting op je stroomtarief en bespaartegoed om je woning te verduurzamen.

Persoonlijke service

Als je voor ons kiest dan heb je een betrouwbare energiepartner met gewoon goede klantenservice en aandacht voor jou.

Energierapport

Je krijgt elke maand een overzichtelijk Energierapport over de voorbije maand.

Waarom wil je opzeggen?

Ik ga naar een andere leverancier

We zien natuurlijk liever dat je blijft. Bel ons op 0800-3773680 of start een chat. We helpen je graag een goede keuze te maken.

Keus al gemaakt en stap je over? Dan hoef je niets te doen. Check wel nog even de einddatum van je contract en voorkom een hoge opzegboete.

Er is iemand overleden

Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we het meteen in orde. Of geef de opzegging door via de chat. Dat kan ook buiten openingstijden.

Ik ga verhuizen

Als je verhuist kun je vaak je energiecontract meenemen. Opzeggen is niet nodig. Geef je verhuizing door in Mijn Essent. Dan verhuist je energiecontract gewoon met je mee. Kun je je contract niet meenemen, dan is opzeggen zo geregeld in Mijn Essent

Ik wil annuleren binnen de bedenktijd

Heb je net een contract afgesloten bij ons en heb je je bedacht? Jammer! Je kunt binnen 14 dagen annuleren.

Toch opzeggen?

Weet je het helemaal zeker dat je zelf wil opzeggen? Bijvoorbeeld omdat je naar het buitenland verhuist of naar een huurhuis waar de huur inclusief energie is. Ga naar Mijn Essent en je hebt het zo geregeld. Ga je samenwonen met iemand die al klant bij ons is of verhuis je naar een verzorgingshuis? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen over opzeggen

Gecondoleerd met dit verlies. We wensen je veel sterkte in deze moeilijke tijd en staan voor je klaar om je te helpen. Wil je het contract opzeggen? Of heb je vragen over het contract van de overledene? Bel ons op 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten). Dan maken we alles direct in orde.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Jammer dat je overweegt om op te zeggen. Natuurlijk helpen we je om dit in orde te maken. Geef in Mijn Essent door dat je wil opzeggen. Dan regelen we het voor je. In deze situaties helpen we je graag via chat of ons telefoonnummer 0900-1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten):
  • Als je alleen de levering van stroom of gas wil opzeggen
  • Als je opzegt omdat je verhuist naar een verzorgingstehuis
  • Als je opzegt omdat je gaat samenwonen met iemand die ook Essent klant is
  • Als je opzegt in verband met een overlijden
Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe leverancier regelt de opzegging.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je betaalt een opzegboete als je een contract hebt met een vaste looptijd en je dit vóór de einddatum opzegt. Hoeveel je betaalt, hangt af van wanneer je je vaste contract hebt afgesloten.

Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023

Sluit je een vast contract af vanaf 1 juni 2023, dan hangt de hoogte van je opzegboete af van:  
 
de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen  
het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract  

Heb je een vast contract bij ons? In Mijn Essent bereken je direct welke boete je betaalt als je dit contract op een bepaalde datum opzegt. 


Contract afgesloten vóór 1 juni 2023

Voor jou gelden tot de einddatum van je contract de oude regels voor de opzegboete. De hoogte van je boete hangt af van hoe lang je contract nog loopt: 

Opzegboete als je stroom én gas afneemt

Overgebleven looptijd Je betaalt
Minder dan 1,5 jaar € 100
Tussen 1,5 en 2 jaar  € 150
Tussen 2 en 2,5 jaar € 200
Langer dan 2,5 jaar € 250

Opzegboete als je stroom óf gas afneemt

Overgebleven looptijd Je betaalt
Minder dan 1,5 jaar € 50
Tussen 1,5 en 2 jaar € 75
Tussen 2 en 2,5 jaar € 100
Langer dan 2,5 jaar € 125

Je betaalt geen opzegboete als je verhuist en je contract meeneemt naar je nieuwe adres.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Nee, je nieuwe leverancier regelt de opzegging voor je. Zelf hoef je niets te doen.

Weet je zeker dat overstappen de beste keuze is? Doe de ContractCheck om te weten of je nog goed zit. Bel gratis 0800-3773680 voor een check.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Als je je contract opzegt, krijg je binnen 24 uur een e-mail of binnen 7 dagen een brief. Hierin staat vanaf welke datum we stoppen met het leveren van energie.

Na de afmelddatum ontvang je binnen 6 weken de eindrekening.

Ben je overgestapt naar een andere leverancier? Vraag de status van je overstap dan op bij je nieuwe leverancier.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vervelend dat je contract onterecht is stopgezet. Neem contact met ons op. Zorgen wij dat het weer goedkomt.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het kan gebeuren dat je je bedenkt. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vóór je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.

Annuleer je contract

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.