Energie

De zekerheid van een vast contract


Kom je er niet helemaal uit?
Bel 073 - 8501283 (gebruikelijke belkosten).
Dit kan op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur, of op zaterdag tussen 9.00 en 13.00 uur

Bekijk onze Stroom & Gas contracten

Adres

Verbruik per jaar
kWh
m3

Alles over de energieprijzen

Voor stroom en gas ben je bij ons aan het goede adres. Want kiezen voor Essent biedt veel voordelen. Zo krijg je een scherp tarief, Nederlandse groene stroom én kun je gratis deelnemen aan ons klantprogramma Thuisvoordeel. Veel van onze klanten hebben vragen over de energieprijzen of de opbouw van het termijnbedrag. Heel begrijpelijk, want veel moet je maar nét weten. We geven je graag meer uitleg.

Snel naar:

Energieprijzen
Opbouw van het termijnbedrag 

Stroom & Gas van Essent

Met onze handige postcodecheck zie je binnen 1 minuut welk energie aanbod we nu voor jou hebben. Goed nieuws, naast een flexibel contract hebben we ook weer vaste contracten. Wat je ook beslist, bij Essent zit je goed. Met ruim 100 jaar ervaring in energie, helpen we jou vandaag nog op weg.

Vast

Groene Stroom & Gas

Met vaste energietarieven weet je waar je aan toe bent. Dat geeft rust.

  • Geen omkijken naar je energiecontract
  • Onze klanten beoordelen ons met een 8,1
  • Klantvriendelijkste energiebedrijf van Nederland

Flexibel

Groene Stroom & Gas

De vrijheid van een flexibel contract met variabele tarieven. Maandelijks opzegbaar.

  • Je kunt snel en gemakkelijk overstappen
  • Onze klanten beoordelen ons met een 8,1
  • Klantvriendelijkste energiebedrijf van Nederland

Klant worden bij Essent: dat doe je zo

  • Meld je aan bij Essent. Je ontvangt een bevestiging per e-mail of post, en krijgt een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Je vindt je nieuwe energiecontract in de bijlage van de welkomstmail.

  • Je contract van je huidige leverancier wordt automatisch opgezegd. Houd er wel rekening mee dat je huidige leverancier je nog een eindrekening kan sturen.

  • Jij (of je slimme meter) geeft de meterstanden aan ons door: Heb je een slimme meter, dan lezen we de meterstanden op afstand uit. Heb je geen slimme meter? Dan sturen we je binnenkort een verzoek om je meterstanden door te geven.

  • Vanaf de startdatum leveren we energie bij je. De startdatum vind je op je contract en in Mijn Essent. Vanaf dan krijg je stroom en/of gas van ons.

  • Regel je energiezaken in Mijn Essent of de app. Vanaf de startdatum regel je in Mijn Essent en de Essent app makkelijk zelf je energiezaken. Bekijk bijvoorbeeld je verbruik of pas je persoonlijke gegevens aan.

Waarom klant worden bij Essent?

Groene stroom

We helpen je graag om duurzamer te leven én te besparen. Daar hoort vandaag de dag ook groene stroom bij. Opgewekt met windmolens en zonnepanelen en steeds meer van Nederlandse bodem.

Thuisvoordeel

Thuisvoordeel is ons gratis klantprogramma. Meld je aan en krijg korting op je stroomtarief, korting op energiebesparende producten en veel meer verrassende voordelen. Hoe langer je klant bent, hoe meer voordeel je krijgt.

Energie besparen

We leveren niet alleen stroom en gas, maar willen je ook helpen met het energiezuinig maken van je huis. Van handige bespaartips tot grotere maatregelen zoals isolatie en zonnepanelen. We helpen je stap voor stap.

Hoe beoordelen klanten Essent?
8.1
47451 onafhankelijke beoordelingen via Klantenvertellen.nl
88% beveelt Essent aan
9
Ik ben zeer tevreden
Beveelt ons aan
ik ben al klant sinds begin jaren zeventig van de vorige eeuw, toen het nog PNEM en Obragas heette. ik heb altijd goede ervaringen gehad, qua levering en service en dat altijd tegen een schappelijke prijs.
17-03-2024
Peer, Uden
10
Alles goed geregeld en prima app
Beveelt ons aan
Alles altijd goed geregeld en een prima app die met de laatste update helemaal goed is
14-03-2024
Gerard, Doetinchem

Veelgestelde vragen over energie

In 2022 gingen de energieprijzen flink omhoog. Daarom kwam de overheid met een aantal maatregelen. De bekendste maatregel is het prijsplafond. Door het prijsplafond betaalde je in 2023 een maximale prijs voor je energie, tot een bepaald verbruik (het verbruiksplafond).  

In 2024 stopt het prijsplafond weer. Dat komt omdat de energieprijzen inmiddels gedaald zijn. Ook kun je weer een vast energiecontract afsluiten. Daarom is het prijsplafond niet meer nodig. In 2024 betaal je daarom weer de tarieven die in je contract staan.  
 
We leggen je graag uit wat dit voor jou betekent. We vertellen je graag hoe het prijsplafond verrekend wordt op je jaarrekening, wat het betekent voor je termijnbedrag en of je je meterstanden moet doorgeven. Lees alles over het prijsplafond vanaf 2024.  
 
 

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we dat verbruik in onze berekening.

Jazeker. Al adviseren we wel om pas over te stappen als je lopende contract eindigt. Meestal kun je vanaf 6 maanden voordat je contract afloopt je overstap al doorgeven. Je laat dan de startdatum aansluiten op je huidige contract. Heb je een contract met een vaste looptijd en zeg je dit vóór de einddatum op? Dan betaal je mogelijk een opzegboete aan je oude energieleverancier.

De einddatum vind je in je contract. Ga je overstappen? Geef dan de einddatum van je huidige contract door, zodat je nieuwe contract aansluitend van je huidige contract start.

*Bij stadsverwarming is warmte lokaal of regionaal geregeld. Je kan alleen zelf een energieleverancier kiezen voor het gas en stroom wat je gebruikt om te koken. Je kan niet overstappen voor verwarming.

Jazeker, dat bepaal je helemaal zelf. Als je een stadsverwarming hebt, dan kun je soms niet anders. Je kunt daardoor alleen stroom afsluiten. Maar ook als je stroom en gas nodig hebt, kun je bijvoorbeeld stroom bij de ene leverancier afnemen en gas bij een andere. Veel aanbiedingen gelden alleen wel voor een stroom- én gascontract.

Dit hangt er vanaf of je al een energiecontract hebt. Ga je voor het eerst energie aanvragen? Dan kun je je al ver van te voren aanmelden. Energie aanvragen is tot op de dag van verhuizing zelfs nog mogelijk, maar we adviseren je om het ongeveer 15 dagen van te voren aan te vragen.

Ga je overstappen? Meestal kun je vanaf 6 maanden voordat je contract afloopt overstappen. Geef dan de einddatum van je huidige contract door, zodat je nieuwe contract aansluitend van je huidige contract start.

Ja, dat kan. Neem contact met ons op, dan regelen we het voor je.

Geen zorgen, je wordt tijdens je overstap van energie nooit afgesloten van stroom en/of gas.

Nadat je bij ons klant bent geworden, heb je een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. Gedurende deze periode kun je je contract probleemloos opzeggen. Ook als je een vaste looptijd met ons hebt afgesproken.

Energie afsluiten bij Essent

Benieuwd naar ons beste aanbod? Doe de postcodecheck. Zo zie je direct welk energiecontract bij jouw situatie past. We hebben altijd een scherpe aanbieding. Én natuurlijk krijg je als nieuwe klant groene stroom.