Laadoplossingen voor thuis en onderweg

Energieversnellers

Gaan we naar een toekomst waar de elektrische auto de boventoon voert in Nederland? In 2020 was ons land één van de vier Europese landen waar minstens 25% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch was. Nu de populariteit van elektrisch vervoer in Nederland stijgt ontstaat ook de vraag naar een geschikte laadinfrastructuur. Reden voor Essent om in te stappen in de markt van e-mobility. Daan Hermans is E-Mobility Sales & Fullfillment Manager. Hij vertelt over deze nieuwe business van Essent en hoe hij het ervaart om met deze innovatie bezig te zijn.

Terug naar het begin. Wat houdt dit nieuwe bedrijfsonderdeel in? Daan legt uit: ‘E-mobility is voor Essent de verkoop van laadpalen en laadpassen aan consumenten. We focussen op de consumentenmarkt in Nederland. Dat houdt in dat we een laadpaal bij consumenten thuis installeren. Dus aan je muur, bij je oprit of bijvoorbeeld in je tuin.’

100% installaties

Waar Essent al jarenlang ervaring heeft in de verkoop van elektriciteit en gas aan consumenten, zetten we nu een grote stap in een totaal nieuwe markt. Geheel onbekend is die markt niet voor moederbedrijf E.ON en dochterbedrijf VandeBron. Al een paar jaar geleden besloten E.ON en VandeBron om respectievelijk de Duitse en Nederlandse e-mobility markt te betreden en hebben daardoor al ervaring opgedaan op dit vlak. Daan: ‘We kunnen veel van E.ON en VandeBron leren. Hoe regelen zij processen in? Wat is de gemiddelde afhandeltijd?’. Al zijn er ook veel verschillen merkbaar tussen de Nederlandse en Duitse markt. ‘Waar Essent 100% installaties gaat aanbieden, wat betekent dat de laadpaal door onze installatiepartner wordt geïnstalleerd, zie je in Duitsland dat 75% van de laadpalen zelf wordt geïnstalleerd door consumenten.’

Mogelijkheid voor privé laadpunt

Waar Essent al jarenlang ervaring heeft in de verkoop van elektriciteit en gas aan consumenten, zetten we nu een grote stap in een totaal nieuwe markt. Geheel onbekend is die markt niet voor moederbedrijf E.ON en dochterbedrijf VandeBron. Al een paar jaar geleden besloten E.ON en VandeBron om respectievelijk de Duitse en Nederlandse e-mobility markt te betreden en hebben daardoor al ervaring opgedaan op dit vlak. Daan: ‘We kunnen veel van E.ON en VandeBron leren. Hoe regelen zij processen in? Wat is de gemiddelde afhandeltijd?’. Al zijn er ook veel verschillen merkbaar tussen de Nederlandse en Duitse markt. ‘Waar Essent 100% installaties gaat aanbieden, wat betekent dat de laadpaal door onze installatiepartner wordt geïnstalleerd, zie je in Duitsland dat 75% van de laadpalen zelf wordt geïnstalleerd door consumenten.’
Daan Hermans, E-Mobility Sales & Fullfillment Manager

Laadpassen

Wat houdt een laadpas precies in? Daan: ‘Gebruikers van een elektrische auto laden hun auto door heel Nederland op. Met een laadpas kunnen ze simpel gezegd overal langs de weg hun auto opladen bij publieke laadpalen.’ De laadpas kan je straks als consument ook los van een laadpaal aanschaffen. Je sluit een abonnement af zo vertelt Daan: ‘We willen ernaartoe dat Essent klanten korting krijgen ten opzichte van niet Essent klanten. De abonnementstarieven komen op enkele euro’s per maand te liggen.’ En wie dacht dat klanten alleen een laadpas tot hun beschikking krijgen heeft het mis. Er zit ook een app bij die de klant nog beter ontzorgd. ‘In de app zien klanten waar er laadpalen in Nederland beschikbaar zijn, of er al een auto staat te laden en of het mogelijk is om er te laden met hun laadpas.’

Verandering teweeg brengen

De komst van e-mobility binnen Essent brengt veel uitdagingen met zich mee. Van het creëren van een landingspagina op de website tot het opzetten van een klantenservice en van het installeren van een hardware installatie tot het opmaken van een factuur. Een nieuw bedrijfsonderdeel vraagt om nieuwe kennis in de organisatie. ‘We hebben veel kennisoverdracht met E.ON en VandeBron over interne processen. In november willen we heel voorzichtig gaan starten door bij een aantal klanten laadpalen te installeren. Hiervoor hebben we klantinteresses uitgevraagd, om te kijken of klanten geïnteresseerd zijn in laadpalen. Als we straks het gevoel hebben dat we het operationele traject onder controle hebben, dan gaan we heel rustig beginnen met opschalen.’ Hoe beoordeelt Daan straks of ze het operationele traject onder controle hebben? ‘Als we zien dat de testen met onze klanten succesvol zijn. Het belangrijkste is dat al onze systemen en processen in orde zijn, zowel het verkoopproces als het backend-systeem. We sluiten de laadpalen van consumenten aan op onze backend, om ze uit te kunnen lezen. Deze koppelingen moeten allemaal werken voordat we überhaupt kunnen denken aan opschalen.’

Huidige energiemarkt

Door de huidige energiemarkt kan een consument zich afvragen of het slim is om nu een laadpaal aan te schaffen. Daarnaast beschikt nog lang niet iedereen over een elektrische auto. Daan voorspelt hierin een verschuiving in de markt: ‘Nu zie je dat elektrische auto’s vaak wat duurder zijn. Ik verwacht dat er een grotere tweedehands markt komt voor elektrische auto’s. Dus dan wordt het heel interessant voor consumenten om in te stappen. Als straks de prijs van elektriciteit weer wat naar beneden gaat, dan wordt het interessanter voor consumenten om elektrisch te rijden.’

Toekomst van e-mobility

Hoe Daan de toekomst van e-mobility voor zich ziet? ‘Ik denk dat Essent een hele serieuze speler gaat worden in de markt. In eerste instantie in de consumentenmarkt en wie weet worden we in de toekomst dat ook in de B2B markt. Als we gaan groeien op de consumentenmarkt dan moeten we heel bewust opschalen. Zodat alle operationele processen goed blijven lopen en de klant ontzorgt blijft gedurende het hele proces.’