Als Essent hebben we alles in huis om Nederland te verduurzamen. Maar de energiemarkt verandert in sneltreinvaart. Om ons marktleiderschap uit te bouwen, hebben we vorig jaar de opzet van onze organisatie aangescherpt. Maar er ontbrak nog iets. Een wenkend perspectief, zoals Dennis Lith het noemt. Een kompas voor medewerkers zodat ze zich verbonden voelen met Essent en de koers van het bedrijf. Als Head of Brand and Digital Content schreef hij het verhaal van ‘Wij zijn Essent’.
Impact maken voor Nederland
Marktleider zijn én blijven, kan alleen als alle medewerkers samen de strategie uitvoeren en er samen voor gaan. Het onderste uit de kan halen voor onze klanten, onszelf en onze organisatie. Dennis geeft aan: “We willen de nummer 1 in energie zijn en blijven. Dat biedt ons de kracht om echt impact te maken voor veel Nederlanders. We weten wat ons doel is en hoe we dat willen bereiken. En dat lezen medewerkers in ons verhaal. Ik ben zelf ook trots op Essent. We doen zoveel meer dan wat er uit dat stopcontact komt.”
´Wij zijn Essent´ is ons DNA
Als er één energiemaatschappij is die Nederland kan helpen om stap voor stap te verduurzamen dan zijn wij dat. We bestaan meer dan 100 jaar en hebben alle kennis en kunde in huis. En ja, die trots mogen we meer laten zien en voelen. Dennis vertelt: “Daarom hebben we ‘Wij zijn Essent’ bedacht. Niet zomaar een losse kreet. Deze 3 woorden staan symbool voor ons authentieke verhaal met ons doel in deze maatschappij. Voor ons als medewerkers, maar ook voor onze klanten. ‘Wij zijn Essent’ is ons DNA. Daarmee laten we duidelijk zien waar wij voor staan, waar we trots op mogen zijn en wat we voor Nederland betekenen. Het verhaal is opgeschreven vanuit onze strategie, sterke punten, verleden, ambitie en uitdagingen zoals de energietransitie.”
Dit is Essent
Dennis noemt een paar voorbeelden op: “We zijn er voor iedereen. We vinden het namelijk belangrijk dat iedereen de ongekende mogelijkheden van energie kan ervaren. En dat iedereen een bijdrage kan leveren aan de energietransitie én er voordeel van kan hebben. We richten ons daarbij niet op vergezichten, maar juist op het hier en nu. Je kunt vandaag al beginnen met energie besparen. Goed voor het milieu én voor je portemonnee. Met onze landelijk netwerk aan servicepartners helpen we consumenten en ondernemers met oplossingen zoals zonnepanelen, isolatie en warmtepompen, maar ook met integraal advies.”
Cultuur en gedrag onlosmakelijk verbonden
Onze medewerkers geloven er ook in. Dennis legt uit: “Feitelijk is ‘Wij zijn Essent’ een slogan. Maar het verhaal erachter is dé verbindende factor binnen ons bedrijf. Het is ook nauw verweven in ons programma ‘Essent in topvorm’. Daarmee trainen we onze medewerkers in 4 gedragingen om altijd het beste uit zichzelf te halen voor onze klanten. Ons verhaal komt overal terug. In ons pand, alle interne communicatie-uitingen, teamplannen en noem maar op. Veel medewerkers geven aan dat ze het heel fijn vinden om een gezamenlijk doel met dit verhaal te hebben.” vertelt Dennis.
Wij zijn én wij gaan…
Het verhaal en de mentaliteit die het verwoord is ook belangrijke input geweest voor een nieuwe positionering als werkgever. “Met het concept van ‘Wij gaan’ zie je goed wie we zijn en welke mensen we zoeken. Bij Essent zoeken we mensen die vooropgaan. Want we kunnen wel blijven praten over een duurzame toekomst, maar we kunnen beter gewoon beginnen. Gaan. We zoeken echte Essenters. Teamspelers die de energietransitie betaalbaar en bereikbaar maken voor onze klanten. Die ambitieus en ondernemend zijn. Die samen willen presteren.” aldus Dennis over het werk van zijn collega Véronique Oonk, Strategisch Adviseur Employer Branding & Recruitment Marketing.
Een tornado vol trots
En hoe zit het met de medewerkerstevredenheid? Dennis laat weten: “Ik kan nog niet zeggen of de medewerkerstevredenheid is gestegen. Wat ik wel zie, is dat mensen bij Essent echt trots zijn. Ze willen het verschil maken. Dat zag je ook in coronatijd. Ondanks dat we niet naar kantoor konden, hebben we er met z’n allen de schouders eronder gezet. Ik ben heel trots op ‘Wij zijn Essent’. Ik voel de beweging die in ons bedrijf zit. Een beweging die steeds meer tot leven komt.”