Energie geven aan mensen die het nodig hebben

Energieversnellers

Luuk Kuipers, werkzaam als Journey Manager, praat over betaalbaarheid van de energierekening. Nu en in de toekomst. En de verantwoordelijkheid die we hierbij allemaal voelen.

"We realiseren ons als geen ander dat het op de lange termijn ontzettend belangrijk wordt om mensen te stimuleren twee dingen te doen, om de energierekening betaalbaar te houden. Verduurzaming van je huis én je energieverbruik te verminderen. Wat best vreemd klinkt uit de mond van een energiemaatschappij. En dat is niet zonder reden’, aldus Luuk. ‘Op korte termijn gaat de energierekening flink omhoog", gaat Luuk verder. Volgend jaar al stijgen de belastingen.

Betaalbare energierekening

Wat kunnen we doen om oplossingen te bedenken en barrières weg te nemen, zodat onze klanten -nu en in de toekomst- kunnen investeren in verduurzaming waar mogelijk? Met een energierekening die betaalbaar blijft.

En ook voor hen die geen extra zakcentje hebben; hoe kunnen we deze groep toch deel laten nemen aan de transitie naar een duurzame energievoorziening? Hoe zorgen we er voor dat ook zij toegang krijgen tot besparende en verduurzamende maatregelen?

Energie geven

Ook nu al zijn er kwetsbare groepen in onze samenleving die iedere maand de eindjes aan elkaar moeten knopen om de energierekening te kunnen betalen. We voelen het als onze verantwoordelijkheid om ook hen de energie te geven die ze hard nodig hebben en verdienen. Deze klanten weten dat ze horen te betalen voor onze diensten, maar hebben het met een kleine beurs financieel niet makkelijk. Een deel kampt nu al met betalingsachterstanden. Speciaal voor deze groep kijken we met diverse partijen hoe we hen kunnen helpen naar een situatie waarbij achterstanden worden opgelost. Of in ieder geval, niet verder worden opgebouwd.
Energie geven aan mensen die het nodig hebben - Luuk

Betaalbaarheid makkelijker maken

Daarnaast zijn we voortdurend bezig om alles voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. Zodat ze weten wat wij van hen verwachten en ze makkelijk zelf actie kunnen ondernemen wanneer nodig. In onze online Mijn Omgeving geven we op een simpele wijze antwoord op vragen als ‘wat moet ik nog betalen’ en ‘wat zijn mijn mogelijkheden om te betalen’? En wanneer mogelijk kunnen ze online zelf een betalingsregeling treffen over de jaarafrekening. Of betalen via iDEAL.

Ook maken we onze klanten meer bewust van hun verbruik. Om ook op die manier de energierekening betaalbaar te houden. Klanten met een slimme meter krijgen nu al iedere maand een verbruikskostenoverzicht. Waarbij we merken dat veel mensen die nog niet duidelijk genoeg vinden of begrijpen.

Ik vind het onze taak om voor iedereen op een simpele wijze duidelijk te maken wat heb je verbruikt en wat voor kosten daarbij komen kijken. En hen daarnaast van advies te voorzien. Zodat de maandtermijn goed aansluit bij je verbruik en je daarnaast weet hoe je zelf je verbruik kunt verminderen.

Onafhankelijk energieadvies

Neem de online huisscan. Die geeft onafhankelijk energieadvies toegespitst op jouw situatie in jouw huis. Wat kun je nu al doen om te verduurzamen of energiebesparende maatregelen te treffen? Van simpel tot oplossingen die een grotere investering vragen.

En wanneer we daarbij dan ook een passende financiële oplossing kunnen aanbieden, dan wordt het voor iedereen wel een stuk makkelijker én laagdrempeliger om te verduurzamen. Daarom mobiliseren we onze collega’s intern ook, om vooral te blijven meedenken over betaalbaarheid van de energierekening.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over onze visie op betaalbaarheid eens bij onze position statements en ontdek hoe wij onze klanten helpen om problematische schulden te voorkomen.