Verduurzamen zonder drempels

Energieversnellers

De energietransitie waarmaken. Dat doet Essent niet alleen. Want juist in partnerschap met andere organisaties kunnen we de transitie versnellen. Dankzij de samenwerkingen die we hebben met banken bijvoorbeeld. Via deze weg kunnen consumenten bij het afsluiten van een hypotheek voor hun nieuwe woning meteen verduurzamingsadvies van ons krijgen. Bovendien kunnen ze de zonnepanelen, hr-ketel of isolatie ook direct laten realiseren door Essent. Marjolein van Erken Calandt, Manager New Business & Partnerships legt uit hoe dit de drempel tot verduurzaming verkleint.

Marjoleins rol was een nieuwe rol die nog niet eerder bestond. Ze kon hier dus naar eigen inzicht invulling aangeven. Marjolein: “Eerst hebben we de strategie vastgesteld en vervolgens zijn partners aangehaakt.” De gedachte achter de partnerships met banken schittert in eenvoud. Marjolein: “We hebben de logische momenten bepaalt waarop mensen gaan nadenken over het verduurzamen van hun woning. De drie belangrijkste zijn het moment dat mensen zoeken naar een huis, het moment dat ze hun nieuwe woning laten financieren en het moment dat mensen willen gaan verbouwen.” Het moment waarop het nieuwe huis gefinancierd gaat worden, bleek het meest interessante moment. Marjolein: “De financiering van isolatie, zonnepanelen of een hr-ketel is een drempel voor mensen. Banken kunnen die drempel wegnemen als er mogelijkheden zijn om verduurzaming mee te financieren met de woning.” Op het juiste moment komen met een goed persoonlijk advies, een partij die het kan uitvoeren én een partij die het kan financieren, dat was het plan.


Direct actie ondernemen

Ook voor de banken is het aantrekkelijk om dit te doen, legt Marjolein uit: “Banken willen zelf graag bijdragen aan verduurzaming omdat ze de relevantie zien en daarnaast komt er Europese wetgeving aan waarbij de woningportefeuille van banken op termijn geen woningen met F en G labels meer mag hebben. Er is dus ook de urgentie om het te doen.” Essent begon met het samenwerken op deze manier via een pilot voor verzekeraar ASR. Die testcase bleek succesvol. Marjolein: “In de klantreis die mensen doorliepen kregen mensen als ze dat wilden advies over verduurzaming van ons. De groep mensen die daarna ook echt overging tot het laten aanleggen van zonnepanelen of isoleren van de woning was hoger dan gemiddeld. Er was veel interesse om direct ook actie te ondernemen en dat was precies wat we wilden toetsen.” Inmiddels zijn er naast ASR, ook samenwerkingen met Rabobank en ABN/Amro.

Persoonlijke aanpak

Huizenkopers zijn zeker niet verplicht om hun verduurzaming door Essent te laten doen, legt Marjolein uit. “Het staat iedereen vrij om de partij in te schakelen die zij willen. Wel worden wij als preffered partner getoond. Mensen die op de site van bijvoorbeeld Rabobank een gratis Huisscan doen, krijgen een een online advies en daarna kunnen klanten kiezen voor HomeQGo of Essent als aanbieder. Hierbij verloopt alles bij HomeQGo vooral online, met directe online offertes. Essent neemt eerst persoonlijk contact op, brengt indien nodig een huisbezoek en brengt dan pas offerte uit. Het is aan de klanten zelf om te bepalen wat hun voorkeur heeft.”
Marjolein van Erken Calandt, Manager New Business & Partnerships

Banken willen zeker zijn van hun partner

Kiest de klant voor Essent dan voert Essent de verduurzaming uit via onze eigen lokale servicepartners. Een landelijk netwerk van eigen Essentbedrijven die de woningen in de regio goed kennen en daarnaast door de grootte van Essent profiteren van goede afspraken met leveranciers, veel voorraad en daardoor leveringszekerheid. Een pré voor banken, aldus Marjolein: “Banken willen er zeker van zijn dat de partij waar ze mee werken ook kwaliteit levert en aan de klantverwachtingen voldoet. En op dit moment is er veel vraag naar verduurzaming, waardoor dit bij sommige kleinere partijen in het geding komt. Wij hebben door onze voorraden en afspraken minder last van de gevolgen van de toegenomen vraag. Daarnaast hebben we veel kennis over verduurzaming en gaan we voor een persoonlijke aanpak. We sturen op klanttevredenheid, die we inzichtelijk maken met NPS-scores.” Ook de naam helpt. “De consument heeft vertrouwen in Essent.”

Verandering teweeg brengen

Marjolein zelf haalt veel motivatie uit het bouwen aan duurzame partnerships: “De maatschappelijke relevantie van mijn werk heb ik altijd belangrijk gevonden. Het geeft me energie als ik merk dat we zo echt verandering teweeg brengen. Als je bedenkt dat we nog maar ruim een jaar bezig zijn met Rabobank bijna een jaar met ABN, dan is er nog een enorme potentie van huizen die we samen kunnen verduurzamen.” Daarnaast ziet ze meer kansen voor vruchtbare samenwerkingen: “We verkennen momenteel diverse verbredingen van onze samenwerking, bijvoorbeeld naar woninglabeling, persoonlijk advies aan huis en de MKB-markt.”