Hulp nodig?
We staan voor u klaar

Deze vragen worden vaak aan ons gesteld

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

Dat hangt af van waarvoor u uw meterstanden door wilt geven:

  1. Voor inzicht in uw verbruik en advies over de hoogte van uw termijnbedrag
    De VerbruiksManager geeft u inzicht in uw maandelijkse verbruik en adviseert over uw termijnbedrag.

    Hoe werkt de VerbruiksManager?
    Naar de VerbruiksManager

  2. Voor uw verhuizing
    Heeft u uw verhuizing al doorgegeven? U ontvangt dan vanzelf bericht wanneer het tijd is om de meterstanden door te geven. Tot die tijd hoeft u niets te doen. Als u een slimme meter heeft, lezen we de meterstanden op afstand uit. Dan hoeft u zelf geen meterstanden door te geven.

    Hoe geef ik mijn verhuizing door?

  3. Voor uw jaar- of eindrekening
    Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail óf per post een meterstandenkaart.

    Heeft u van ons een e-mail ontvangen?
    Gebruik de link in de e-mail. Zo geeft u eenvoudig online uw meterstanden door. U heeft geen opnamekenmerk nodig.

    Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
    Dan kunt u uw meterstanden online doorgeven. Gebruik hierbij het opnamekenmerk. Dit is het unieke 9-cijferige nummer dat op de meterstandenkaart staat. U kunt de meterstandenkaart ook invullen en per post aan ons terugsturen.

  4. Voor uw overstap naar een andere leverancier
    Uw nieuwe leverancier vraagt om uw meterstanden en gebruikt ze als de beginstanden van uw nieuwe contract. Wij gebruiken ze als de eindstanden van uw contract bij ons. Van uw nieuwe leverancier hoort u hoe u de meterstanden door moet geven.

U geeft uw verhuizing eenvoudig door via Mijn Essent. Doe dit uiterlijk 1 dag voor de sleuteloverdracht. U heeft u de volgende gegevens nodig:

  • de datum waarop u de sleutel van uw nieuwe huis ontvangt
  • de datum waarop u de sleutel van uw oude huis inlevert (deze kunt u later online zelf aanpassen)
  • uw nieuwe adres

U betaalt geen opzegvergoeding wanneer u uw contract meeneemt naar het nieuwe adres.

Uw termijnbedrag past u eenvoudig zelf aan in Mijn Essent. Of ga eerst naar de VerbruiksManager voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag. 

Ieder jaar krijgt u van ons uw jaarrekening. U ontvangt een e-mail als uw jaarrekening online voor u klaarstaat. In Mijn Essent ziet u in welke maand u uw jaarrekening kunt verwachten. Heeft u gekozen voor een papieren jaarrekening, dan sturen we deze per post.

Komt u er toch niet uit?

Bel ons


We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.

U betaalt alleen uw gebruikelijke belkosten

Komt u er toch niet uit?