Nieuwe klanten

Welkom bij Essent! Fijn dat je voor ons hebt gekozen. We zorgen dat je aanmelding snel geregeld is. Lees hoe we dit doen en ontdek de voordelen van ons klantprogramma Thuisvoordeel. Nog geen contract afgesloten? Word vandaag nog klant van Essent. Wij regelen alles voor je.

Zo werkt het

  • Je vindt je nieuwe energiecontract in de bijlage van de welkomstmail. Hierin staan ook de tarieven.
  • Je contract van je huidige leverancier wordt automatisch opgezegd. Houd er wel rekening mee dat je huidige leverancier je nog een eindrekening kan sturen.
  • Jij (of je slimme meter) geeft de meterstanden aan ons door. Heb je een slimme meter, dan lezen we de meterstanden op afstand uit. Heb je geen slimme meter? Dan sturen we je binnenkort een verzoek om je meterstanden door te geven.
  • Vanaf de startdatum leveren we energie bij je. De startdatum vind je op je contract en in Mijn Essent. Vanaf dan krijg je stroom en/of gas van ons.
  • Regel je energiezaken in Mijn Essent of de Essent app. Vanaf de startdatum regel je in Mijn Essent en de Essent app makkelijk zelf je energiezaken. Bekijk bijvoorbeeld je verbruik of pas je persoonlijke gegevens aan.

Voorkom een opzegboete

Opzegboete

Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete helaas niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen. Hiernaast leggen we uit hoe je dit doet.
Lees meer over de opzegboete

Startdatum aanpassen

Wil je je nieuwe contract later in laten gaan? Dan passen we de startdatum aan. Geen probleem.

  • Ligt de oorspronkelijke startdatum meer dan 2 dagen in de toekomst? Dan pas je de startdatum eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.
  • Neem online contact met ons op als de levering binnen 2 dagen start. Dan helpen we je om dit snel te regelen.
Pas de startdatum aan

Ken je Thuisvoordeel al?

Speciaal voor jou als klant hebben we Thuisvoordeel. Met dit klantprogramma krijg je tot wel 10% extra korting op je stroomtarief. Daarnaast verrassen we je regelmatig met een cadeautje en krijg je extra voordeel op bijvoorbeeld isolatie en warmtepomp. Let op. Bij dynamische energiecontracten krijg je geen korting op stroom met Thuisvoordeel. Dit komt omdat je al de marktprijs betaalt.
Freek van Essent houdt groot prijskaartje vast met daarop de tekst Thuisvoordeel.

Veelgestelde vragen van nieuwe klanten

  • Hoe meld ik mij aan als nieuwe klant?

    Klant worden is heel simpel. Of je nu overstapt of je eerste contract afsluit. Wij regelen alles voor je.

    Word klant bij Essent

  • Wanneer krijg ik mijn welkomstcadeau of welkomstkorting?

    Kijk in de bevestigingsmail of -brief van je aanmelding. Daar staat precies wanneer en hoe je je welkomstcadeau of welkomstkorting krijgt.
  • Wanneer gaat mijn contract in?

    Bij je aanmelding als nieuwe klant ontvang je een e-mail of brief. Hierin staat de datum waarop je contract start. De startdatum vind je ook op je contract en in Mijn Essent.
  • Waarom moet ik een waarborgsom betalen?

    Dat doen we bij deze situaties:

    • Bij nieuwe klanten laten we altijd een kredietwaardigheidstoets uitvoeren door Experian. Uit deze toets kan komen dat je een waarborgsom moet betalen. Als we binnenkort de levering beëindigen omdat je een betalingsachterstand hebt, maar je wilt toch klant blijven.
    • Als we eerder het contract met je hebben beëindigd door een betalingsachterstand en je wilt opnieuw klant worden.
    • Als je vorige leverancier het contract met je heeft beëindigd door een betalingsachterstand.
  • Kan ik mijn contract nog annuleren?

    Het kan gebeuren dat je je bedenkt. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vóór je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.

    Annuleer je contract

  • Kan ik met spoed stroom en/of gas geleverd krijgen?

    Ja, dat kan. Neem contact met ons op, dan regelen we het voor je.
  • Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

    Binnen 2 weken na het starten van de energielevering ontvang je de rekening van je eerste termijnbedrag. Je hebt 14 dagen de tijd om deze te betalen. Betaal je via automatische incasso? Dan zie je in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

    Bekijk je betaaldatum

  • Wanneer krijg ik een bevestiging van mijn aanmelding als klant?

    Na je aanmelding sturen we je direct een bevestiging per e-mail of brief. Daarna krijg je binnen 7 dagen je nieuwe energiecontract. Neem contact met ons op als je geen bevestiging ontvangt.
  • Hebben jullie een aanbod voor alleen stroom of alleen gas?

    Bekijk ons beste aanbod voor alleen stroom afsluiten. Wil je alleen gas? Neem dan contact met ons op.

  • Wanneer krijg ik mijn waarborgsom terug?

    Als je je facturen op tijd hebt betaald, krijg je na 3 jaar je waarborgsom terug. Heb je toch een keer te laat betaald, dan verlengen we de termijn met een jaar.

    Stap je binnen 3 jaar over naar een andere leverancier? Dan verrekenen we de waarborgsom met het saldo op je eindrekening. Als er nog een tegoed overblijft, betalen we dit binnen 2 weken na het opmaken van de eindrekening aan je uit.

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.