Jaarrekening en eindrekening

Op zowel de jaarrekening als de eindrekening staat hoeveel energie je hebt verbruikt en wat je al hebt betaald. Zo zie jij meteen of je geld moet bijbetalen of juist terugkrijgt. Zodra je jaar- of eindrekening voor je klaarstaat in Mijn Essent krijg je van ons een e-mail. 

Over de jaarrekening

  • Je krijgt je jaarrekening 12 maanden nadat je contract is ingegaan. Dat is dus niet altijd aan het begin of het eind van een kalenderjaar.
  • Op je jaarrekening zie je hoeveel stroom en gas je het afgelopen jaar hebt verbruikt en hoeveel dat kost.
  • De kosten verrekenen we met de termijnbedragen die je al hebt betaald.
  • Je ziet meteen of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Bekijk ook de uitleg over je energierekening en hoe je de korting van de overheid terugvindt.

Over de eindrekening

  • Je eindrekening krijg je als je je contract opzegt of verhuist.
  • Op je eindrekening zie je hoeveel energie je hebt verbruikt sinds de laatste jaarrekening. Of sinds je klant bent, als je korter dan een jaar klant bij ons bent.
  • We rekenen uit hoeveel je verbruik heeft gekost en kijken wat je al hebt betaald.
  • Je ziet direct of je te veel hebt betaald en geld terugkrijgt. Of dat je te weinig hebt betaald en nog moet bijbetalen.

Waarom moet ik bijbetalen?

Bijbetalen is niet leuk. Daarom doen we er alles aan om je termijnbedrag zo goed mogelijk in te schatten. Zo voorkom je dat je achteraf voor verrassingen komt te staan. Toch kan het gebeuren dat je moet bijbetalen. Bijvoorbeeld in deze situaties:

  • Je termijnbedrag is verlaagd, terwijl de tarieven zijn gestegen en/of je niet minder verbruikt hebt.
  • Je hebt met je zonnepanelen minder teruggeleverd dan verwacht.
  • We hebben je verbruik te laag ingeschat.
  • We hebben je meterstanden te laat ontvangen, waardoor we een berekening hebben gemaakt voor een te lange periode.
  • Je meterstanden op de rekening kloppen niet. Neem contact met ons op. Dan kijken we er samen naar.
  • Het is kouder dan gemiddeld geweest, waardoor je meer hebt verbruikt.
  • Je krijgt je eindrekening op een ‘ongunstig’ moment.

Het moment waarop je je eindrekening krijgt, kan gunstig of ongunstig zijn. We leggen het uit:

In de winter staat de verwarming vaker aan en ligt het energieverbruik gemiddeld hoger. Maar het is niet handig als je elke maand een ander bedrag moet betalen. Daarom schatten we van tevoren in hoeveel je in een heel jaar verbruikt en delen dat door 12 maanden. Je betaalt zo iedere maand een vast termijnbedrag, terwijl in sommige maanden je energieverbruik hoger ligt.

In de winter betaal je dus vaak te weinig voor wat je daadwerkelijk verbruikt. Zeg je je contract na de wintermaanden op, of ga je dan verhuizen? Dan zal je dus eerder bij moeten betalen op je eindrekening.


Grafiek termijnbedrag en verbruik

Inzicht in je verbruik

Je verbruik kan veranderen door bijvoorbeeld gezinsuitbreiding, nieuwe apparaten of koude wintermaanden. In de app zie je je verbruik per dag, maand of jaar in één oogopslag. Check ook meteen of je termijnbedrag nog aansluit op onze tarieven en je verbruik en pas het zo nodig aan.

Energie besparen

Besparen op energie kan heel simpel zijn. Misschien kunnen wij je een beetje op weg helpen met onze bespaartips. Wil je flink besparen op je energierekening? Denk dan aan energiebesparende maatregelen zoals isolatie of zonnepanelen.

Ken je Thuisvoordeel al?

Speciaal voor jou als klant hebben we Thuisvoordeel. Met dit klantprogramma krijg je tot wel 10% extra korting op je stroomtarief. Daarnaast verrassen we je regelmatig met een cadeautje en krijg je extra voordeel op bijvoorbeeld isolatie en cv-onderhoud. Meer weten?
Freek Thuisvoordeel

Veelgestelde vragen over jaarrekening en eindrekening

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk de veelgestelde vragen over andere onderwerpen of stel ons je vraag.