Alles over je termijnbedrag

Elke maand betaal je ons een termijnbedrag. Op deze pagina lees je hoe je termijnbedrag is opgebouwd en waarom de termijnbedragadviezen de laatste tijd zo stijgen. Ook als je verbruik gelijk is gebleven of als je minder hebt verbruikt.

Uitgelegd: zo bepalen we je termijnbedragadvies

Wanneer krijg je een hoger termijnbedragadvies?

  • Als je een variabel contract hebt. 
  • Als je nu nog een vast contract hebt en je contract afloopt voordat de volgende jaarrekening komt. Je gaat dan van een vast tarief naar een variabel tarief. Daar houden we nu al rekening mee.

Waarom is het termijnbedragadvies zo hoog?

  • We houden er rekening mee dat de variabele tarieven verder gaan stijgen komend jaar.
  • De tarieven stijgen in de winterperiode, wanneer je het meeste energie verbruikt. Hierdoor hebben de hogere tarieven nog meer invloed op je totale kosten.  
  • Het kabinet presenteerde tijdens Prinsjesdag een maatregelenpakket om de stijging van de energierekening te compenseren. Veel details van het pakket worden nog ingevuld. Daardoor weten we nog niet wat de gevolgen zijn voor jouw energierekening. Zodra dat duidelijk is, passen we het termijnbedragadvies daarop aan. Houd onze pagina over de stijgende energieprijzen in de gaten voor actueel nieuws.

Geld terug op je jaarrekening en toch een hoger termijnbedrag?

Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen het uit.

  • We houden rekening met de stijging van de energieprijzen. Je termijnbedrag stijgt mee als je een variabel contract hebt met de nieuwe hogere tarieven.
  • We weten nog niet wat de overheid gaat doen om de energierekening betaalbaar te houden. Die onzekerheid verwerken we in je termijnbedrag. 
  • Voor je termijnbedrag rekenen we met je gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Je verbruikte dit jaar misschien minder energie, maar voor die tijd misschien juist (veel) meer.
  • Was het deze winter warmer dan gemiddeld? Dan heb je minder gas verbruikt en dat zie je terug op je jaarrekening. Voor je termijnbedrag rekenen we met KNMI-gegevens over meerdere jaren.
  • Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of de overheid kunnen zorgen voor een hoger termijnbedrag.
Opbouw van je termijnbedrag

De opbouw van je termijnbedrag

Berekening van je termijnbedrag

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we dat verbruik in onze berekening. Let op: in het termijnbedrag zijn eventuele kortingen, zoals een cashback, niet verrekend omdat die kortingen vaak maar tijdelijk of eenmalig zijn. Daarom kunnen je maandkosten lager zijn dan het termijnbedrag.

We maken elk jaar een nieuwe berekening voor je. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar en naar de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij kijken we naar wat je eerder verbruikte en naar wat voor huis je verhuist.

Hieruit bestaat je termijnbedrag

Je betaalt niet alleen voor de energie. Het termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten:

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas.
  • Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en het onderhoud van het netwerk.
  • Belastingen van de overheid  (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).

Lees meer over de opbouw van de energieprijs en de vermindering energiebelasting voor stroom.

wijzigen termijnbedrag mijn essent

Zo pas je je termijnbedrag aan

Aanpassen is zo gepiept

Je past je termijnbedrag heel makkelijk zelf aan in Mijn Essent of de VerbruiksManager+ app. Bedenk wel dat een te laag termijnbedrag meestal betekent dat je moet bijbetalen op je jaarrekening. Andere klanten passen hun termijnbedrag vaak aan als hun situatie verandert. Bijvoorbeeld als de samenstelling van hun gezin wijzigt of als ze zonnepanelen hebben geïnstalleerd. 

Soms is aanpassen even niet mogelijk

Er zijn 2 situaties waarin je nog even moet wachten voordat je je termijnbedrag kunt aanpassen.

  1. Je krijgt binnen 2 maanden je jaarrekening. Nadat je deze hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
  2. Je bent net klant bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Veelgestelde vragen over termijnbedrag

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk de veelgestelde vragen over andere onderwerpen of stel ons je vraag.