Alles over je meterstanden

Wanneer het tijd is om je meterstanden door te geven, ontvang je van ons een verzoek per e-mail of per post. Tot die tijd hoef je niets te doen. Een slimme meter geeft je meterstanden automatisch aan ons door.

Meterstanden doorgeven

Af en toe ontvang je van ons een verzoek om je meterstanden door te geven. Bijvoorbeeld als:

  • we je jaar- of eindrekening opmaken
  • je een nieuwe klant bij ons bent
  • je verhuist
  • je tarieven wijzigen
  • het niet lukt om je slimme meter automatisch af te lezen

Geef je meterstanden eenvoudig door via onderstaande button. Je hebt hiervoor géén opnamekenmerk meer nodig. 

Meterstanden bekijken

In 3 simpele stappen:

  • Je ontvangt een verzoek. We sturen je een verzoek om je meterstanden door te geven.

  • Je leest je meterstanden af. Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt. Er bestaan analoge en digitale elektriciteitsmeters. En er zijn verschillen in telwerken.

  • Je geeft de meterstanden aan ons door. Dit doe je eenvoudig online via de button hieronder.

Veelgestelde vragen over meterstanden doorgeven

Er zijn veel verschillende soorten meters. Hoe je je meterstanden afleest hangt dus af van welke meter je hebt. We hebben de verschillende meters en hoe je ze afleest voor je op een rijtje gezet. Wel zo handig.
Je krijgt vanzelf een e-mail of brief als we je meterstanden nodig hebben voor je vaste contract. Tot die tijd hoef je niks te doen.

Heb je al bericht ontvangen? Geef je meterstanden dan door via Mijn Essent. Je hebt voortaan géén opnamekenmerk meer nodig. Wel zo fijn.
Kreeg je een foutmelding, of heb je zelf een foutje gemaakt bij het doorgeven van je meterstanden? Neem contact met ons op. We helpen je graag. 
Je hoeft niets te doen! Zodra je nieuwe meterstanden aan ons doorgeeft, passen we de meterstanden in Mijn Essent aan. Geen zorgen: voor de berekening van je jaar- of eindrekening gebruiken we de juiste meterstanden.

Als je je meterstanden eerder aan ons door hebt gegeven, ben je waarschijnlijk gewend om dit met een opnamekenmerk te doen. Goed nieuws: je hebt voortaan geen opnamekenmerk meer nodig. 

Geef je meterstanden eenvoudig aan ons door via Mijn Essent.

Je hoeft je meterstanden alleen door te geven als we daarom gevraagd hebben. Bijvoorbeeld voor je jaar- of eindrekening, omdat je een nieuwe klant bent of vanwege een verhuizing.

Je geeft je meterstanden voortaan eenvoudig aan ons door via Mijn Essent. Je hebt hiervoor geen opnamekenmerk meer nodig.

Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, omdat de meeste slimme meters de meterstanden automatisch doorsturen. Dat gaat soms mis en als het ons 7 dagen achter elkaar niet gelukt is om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf even de meterstanden door te geven. 

Waarom het soms niet lukt:  

  • Er is een technisch probleem. Neem contact op met je netbeheerder
  • Je hebt net een nieuwe meter. De volgende keer lukt het automatisch uitlezen waarschijnlijk wel.
  • Je slimme meter staat administratief op 'uit'. Neem contact op met je netbeheerder.

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk de veelgestelde vragen over andere onderwerpen of stel ons je vraag.