Bij een stroomstoring merkt u pas hoe afhankelijke we tegenwoordig zijn van elektriciteit. Hoe kunt u zich op een stroomstoring voorbereiden? Wat moet u doen als de stroom uitvalt? En wat moet u doen als u een gaslucht ruikt? In dit artikel leest u alles over storingen van energie.

Nationaal Storingsnummer: 0800-9009 (gratis)

Een telefoonnummer om in uw mobiele telefoon te bewaren of op te hangen in de meterkast is het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Dit is een gratis telefoonnummer. U belt het Nationaal Storingsnummer wanneer u:

  • een gaslucht ruikt
  • een stroomstoring heeft

Het maakt niet uit of u klant bent bij Essent of bij een andere energiemaatschappij: via dit storingsnummer wordt u snel en goed geholpen. Het storingsnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Na het maken van een melding gaan de medewerkers van het Nationaal Storingsnummer meteen voor u aan de slag.

Hoe ontstaat een stroomstoring?

Een stroomstoring is eigenlijk een onbedoelde onderbreking in de levering van stroom. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

  • Kortsluiting binnen uw huis
  • Blikseminslag in uw huis of dicht in de buurt
  • Een probleem met het elektriciteitsnet buitenshuis

Stroomstoring binnenshuis

Het kan zijn dat wanneer u de wasdroger aanzet terwijl de televisie aan staat, het keukenlicht brandt en de verwarming in het aquarium aan slaat dat ineens de stroom uitvalt. Er is dan sprake van overbelasting van de zekeringenkast. U hoeft hiervoor niet te bellen met het storingsnummer. Zet alle apparaten uit – zover mogelijk – en check in de meterkast of u een zekering moet vervangen. Vervang deze indien nodig en zet dan de aardlekschakelaar weer om. Heeft u vaak last van overbelasting in uw woning, neem dan contact op met onze klantenservice. Het kan wellicht verholpen worden door een extra elektriciteitsgroep aan te maken.

Heeft u telkens stroomuitval doordat u de krultang aanzet of het koffiezetapparaat in het stopcontact steekt? Dan kan er een defect zitten in het apparaat zelf of in het stopcontact. Hiervoor hoeft u het storingsnummer niet te bellen. U kunt wel contact opnemen met de woningbouwvereniging of een elektricien om het stopcontact te komen controleren – en maken. Is het apparaat zelf defect, dan kunt u deze beter naar de Wecycle recyclebak brengen en vervangen door een nieuw exemplaar.

Hoe komt u erachter wat de oorzaak van een stroomstoring is?

Is de stroom uitgevallen? Ga dan als volgt te werk:

  • Kijk 's avonds eerst naar buiten. Is het overal donker, dan hebben uw buren waarschijnlijk ook geen stroom. Dan ligt de oorzaak buitenshuis. U kunt weinig anders doen dan de storing doorgeven via het Nationaal Storingsnummer en afwachten.
  • Kijk overdag eerst in de meterkast. Is er een stop gesprongen of een beveiliging ingeschakeld? Dan is de stroomstoring in uw eigen huis ontstaan.
  • Ziet u een probleem in de meterkast, maar kunt u het niet oplossen? Schakel dan zoveel mogelijk elektrische apparaten uit. Misschien veroorzaakt één apparaat de kortsluiting.
  • Ziet u niets bijzonders in de meterkast? Vraag dan aan de buren of zij wel stroom hebben.
  • Hebben de buren wel stroom en kunt u de oorzaak binnenshuis niet vinden? Bel dan naar de netbeheerder voor een storingsmonteur. Let op: dit kan u geld kosten.

Hoe kunt u zich voorbereiden op een stroomstoring?

Print het stappenplan bij stroomuitval uit en hang het in uw meterkast. Leg een noodpakket klaar met daarin in elk geval:

  • Een opwindbare zaklamp
  • Een opwindbare radio of een radio op batterijen
  • Reservebatterijen
  • Kaarsen of waxinelichtjes
  • Lucifers in waterdichte verpakking
  • Warme kleding of dekens

Wat moet u doen zolang de stroomstoring duurt?

Probeer de schade te beperken door:

  • De koelkast en de vriezer zo min mogelijk open te doen zodat het eten minder snel ontdooit
  • In de winter de ramen en deuren gesloten te houden zodat de warmte binnen blijft
  • De stekker van spanningsgevoelige apparaten uit het stopcontact te halen, en ze pas op de juiste wijze weer aan te zetten als de stroom terug is

Hebt u recht op schadevergoeding na een stroomstoring?

Duurt de stroomstoring langer dan vier uur? En is de storing door de netbeheerder zelf veroorzaakt? Dan hebt u recht op een schadevergoeding van de netbeheerder. Zijn door de stroomstoring elektrische apparaten beschadigd? Neem dan contact op met uw rechtsbijstandsverzekeraar of een jurist.

Gaslucht? Hoofdkraan dicht!

U kunt niet alleen last hebben van een stroomstoring, maar als u een gaslucht ruikt is er vaak een gaslek of een probleem met uw cv-ketel.

Gaslucht in huis

Ruikt u een gaslucht in huis? Draai dan direct de hoofdkraan dicht en zet alle ramen en deuren open. Nu kunt u met een gerust hart het Nationaal Storingsnummer bellen. Het is overigens ook mogelijk om direct contact op te nemen met de servicemonteur van uw ketel. Mogelijk heeft u namelijk cv-ketel een storing. Een van onze servicepartners kan de storing snel voor u verhelpen.

Gaslucht buiten

Ruikt u buiten een gaslucht, maar binnen niet? Dan kan er buiten het huis een gaslek zijn ontstaan. Bel dan snel met het storingsnummer, zodat er maatregelen genomen kunnen worden. Om te weten hoe gas ruikt, zodat u een lek kunt identificeren, is het verstandig om eens goed te ruiken wanneer u het gas van het fornuis opendraait. Niet te lang natuurlijk, want dat is slecht voor de gezondheid. Maar zo krijgt u wel een idee van hoe gas ruikt, om zo een lek snel te kunnen verhelpen.

Storing zonnepanelen?

Heeft u zonnepanelen gekocht via Essent? Dan kunt u contact opnemen met de servicepartner die uw zonnepanelen heeft geïnstalleerd. Heeft u vóór 1 maart 2016 zonnepanelen gekocht? Neem dan contact op met Volta Solar.