Big Questions

Het thema van TEDxAmsterdam 2015 was 'Big Questions'. Wat heeft Essent met dit thema? 

De energiemarkt verandert

De energiemarkt verandert. Nederland streeft naar een duurzame energievoorziening. Om dat te bereiken, spelen energiebesparing (1,5 procent per jaar vanaf 2020) en het opwekken van meer duurzame energie (14 procent in 2020 en 16 procent in 2023) door zowel bedrijven als consumenten een belangrijke rol. Deze ontwikkelingen bieden onze sector en ons bedrijf de kans om onszelf en ons business model opnieuw uit te vinden, passend bij de veranderende omgeving.

Comfort vs. besparen

Nederland wil elk jaar meer energie besparen, maar ondertussen puilen onze huizen uit van de elektrische apparaten en komen er steeds meer bij. Want voor elke toepassing is wel een elektrisch alternatief te bedenken die ons leven in en om het huis comfortabeler maakt. Denk aan de vaatwasser, de wasdroger en de in opkomst zijnde elektrische fiets.

Over het algemeen worden apparaten steeds zuiniger. Toch zijn nog er steeds apparaten die relatief veel energie verbruiken, zoals de ketel (gas), koelkast, vriezer en droger. Bovendien komen er ook nieuwe en grotere elektrische apparaten bij, zoals de elektrische auto.

Big Question

Comfort gaat vaak gepaard met energieverbruik. Daarmee rijst de ‘Big Question’: kunnen wij comfortabel en tegelijkertijd energiezuinig en duurzaam leven? Essent gelooft dat dit mogelijk is en wil daaraan een belangrijke bijdrage leveren.

Essent wil haar klanten een extra goed gevoel thuis geven en een leidende rol spelen in de overgang naar een duurzame energievoorziening. De ‘Big Question’ die we onszelf stellen, is hoe we deze twee ambities kunnen combineren. Hoe kunnen we onze klanten helpen om het comfort in en om huis te verhogen en tegelijkertijd energie besparen en/of de groei van duurzame energie stimuleren?

Samenwerken

Het antwoord dat Essent op deze ‘Big Question’ geeft zijn oplossingen die zorgen voor een extra goed gevoel thuis. Oplossingen die helpen het comfort in huis te verhogen en tegelijkertijd energie besparen of duurzaam opwekken. Bijvoorbeeld een energiezuinige CV-ketel, isolatie, een slimme thermostaat, een app voor inzicht in je energieverbruik en zonnepanelen.

Het antwoord geeft Essent niet alleen. Om oplossingen te creëren en dicht bij onze 2,5 miljoen klanten te brengen - waarmee zij zelf, op hun manier de ‘Big Question’ kunnen beantwoorden - werken we samen. Met talenten, startups, bedrijven, klanten; iedereen met de ambitie en ideeën om samen de ‘Big Question’ te beantwoorden. Ideeën die het waard zijn om te verspreiden en om uit te voeren. Precies zoals in de gedachte van TEDxAmsterdam.

TEDxAmsterdam

Essent is continu op zoek naar nieuwe ideeën. Door TEDxAmsterdam te steunen, wil Essent zich laten inspireren voor innovatie en nieuwe potentiële partners ontmoeten die willen meedenken- en werken aan nieuwe antwoorden op de ‘Big Question’.