Een energiecontract afsluiten voor je nieuwe woning
Bij Essent maken we het je makkelijk. Vergelijk eenvoudig energie voor je nieuwe woning, bekijk de mogelijkheden en bereken het beste aanbod voor jouw situatie.
Je eerste energiecontract afsluiten
Goed om te weten: noteer op de verhuisdag de meterstanden en geef ze aan ons door. Zo weten we precies wanneer jouw energieverbruik begint. Heb je een slimme meter, dan worden de meterstanden vaak automatisch aan je leverancier doorgegeven. Via Mijn Essent of de Essent app zie je precies hoeveel je verbruikt, wanneer je energie verbruikt en welke apparaten de meeste energie verbruiken.

Energie in je nieuwe woning, tijd om over te stappen?
Het kan natuurlijk ook dat je je huidige contract wilt meenemen naar je nieuwe woning. Dan hoef je alleen je adreswijziging bij ons door te geven. Wil je liever niet je contract meenemen, dan kun je je bestaande contract opzeggen en overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Controleer dan wel goed de looptijd van je contract en de einddatum. Bij de meeste leveranciers geldt er namelijk een opzegboete. Maar geen zorgen, wij helpen je met een soepele overstap. Dankzij onze gratis overstapservice zeggen wij het contract bij je vorige energieleverancier op.

Energie aansluiten bij een nieuwbouwwoning
Op de dag dat je de sleutel krijgt, noteer je samen met de aannemer of projectleider de meterstanden. Je zet allebei je handtekening en daarna kun je de meterstanden doorgeven aan je energieleverancier.

Energie aanvragen voor je nieuwe woning
Laat ons uiterlijk 2 weken van tevoren weten dat je verhuist in Mijn Essent. Eerder doorgeven mag natuurlijk ook, graag zelfs. Vanaf 3 maanden voordat je gaat verhuizen, kun je je verhuizing doorgeven. Zo weet je zeker dat alles soepel verloopt en je energie geregeld is op het moment dat je je nieuwe woning betrekt. Regel alle stappen rondom de verhuizing goed om problemen te voorkomen. Het aanvragen van energie voor een bestaande woning verloopt anders dan bij een nieuwbouwwoning. Houd hier rekening mee bij je aanvraag.
Geef je verhuizing door of bereken je aanbod

Meterstanden en aanmelding: zo regel je het goed
Sluit je een nieuw energiecontract af? Ook dat is bij Essent zo geregeld. Doe de postcodecheck en bekijk direct welk energiecontract het best bij jouw situatie past.

Veelgestelde vragen over energie aanvragen voor je nieuwe huis
Wanneer kan ik een nieuw energiecontract afsluiten voor mijn nieuwe woning?
Een energiecontract afsluiten voor je nieuwe woning kan al vanaf 3 maanden voor je verhuizing. Ga je verhuizen en wil je je contract bij Essent meenemen naar je nieuwe adres? Laat het ons dan weten via Mijn Essent.
Kan ik ook alleen stroom aanvragen?
Je kan zeker alleen stroom afsluiten. Soms kun je niet anders, bijvoorbeeld als je stadsverwarming hebt of een gasloze woning.
Ik vind het klimaat belangrijk, krijg ik groene stroom bij Essent?
We helpen je graag om duurzamer te leven én te besparen. Daar hoort vandaag de dag ook groene energie bij. Daarom krijgt elk huishouden bij Essent standaard 100% groene stroom. En die is volledig opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
Kan ik mijn energiecontract meenemen naar een nieuwe woning?
Ja, je kan je energiecontract meenemen van je oude adres naar je nieuwe adres. In Mijn Essent nemen we je stap voor stap mee om je verhuizing door te geven. Wij zorgen dat je energiecontract meeverhuist.
In je nieuwe woning ga je misschien meer of minder energie verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Als je je verhuizing doorgeeft, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Heb je een dynamisch contract? Dan controleren we of je nieuwe adres werkende slimme meters heeft. Als dat niet zo is, zetten we je contract om naar een variabel contract.
Ik wil mijn energieprijzen graag vastzetten, kan dat?
Ja, kies voor zekerheid en ga voor een vast energiecontract. Je energietarieven staan dan vast gedurende 1 of meerdere jaren. Doe de postcodecheck en bekijk je persoonlijke aanbod.
Wat is het verschil tussen een vast energiecontract, variabel energiecontract of dynamisch energiecontract?
Bij Essent kun je kiezen uit 3 soorten energiecontracten: een vast energiecontract, variabel energiecontract of dynamisch contract.
Een vast contract heeft vaste prijzen met een vaste looptijd. Dit geeft je duidelijkheid en zekerheid, vooral als je je maandelijkse kosten stabiel wilt houden. Bij een variabel energiecontract heb je variabele prijzen die periodiek kunnen veranderen. Dit is gunstig als de energieprijzen dalen, maar je loopt risico bij stijgingen. Ook kun je variabele contracten vaak maandelijks opzeggen. Een dynamisch energiecontract is iets nieuwer en nóg flexibeler: hierbij verandert de prijs meestal per dag of per uur. Variabele en dynamische contracten hebben vaak een onbepaalde looptijd.
Kan ik gratis mijn huidige energiecontract opzeggen?
Of je gratis je energiecontract kunt opzeggen, hangt af van de voorwaarden van je huidige contract. Variabele en dynamische contracten kun je vaak maandelijks opzeggen, maar vaste energiecontracten hebben een vaste looptijd. Als je een vast contract voor de afgesproken einddatum wilt opzeggen dan moet je in veel gevallen een opzegboete betalen aan je energieleverancier. Lees hier meer over de opzegboete.