Inzicht in mijn verbruik

Door bewust om te gaan met energie bespaart u niet alleen honderden euro’s per jaar, maar draagt u ook een steentje bij aan een beter milieu.

Voor direct inzicht in uw verbruik gebruikt u de VerbruiksManager.

Vraag en antwoord

  • Wat moet ik doen als mijn E-thermostaat niet werkt?

    Vervelend dat uw E-thermostaat niet werkt. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

    Bekijk alle veelgestelde vragen over de E-thermostaat. Staat de oplossing er niet bij? Stel uw vraag dan via de servicedesk.

  • Hoe verrekenen jullie de stroom die ik teruglever?

    Op uw jaarrekening verrekenen we de stroom die u teruglevert met de stroom die u verbruikt heeft. We rekenen met hetzelfde tarief als het tarief dat u betaalt voor uw verbruik. Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u € 0,08 per Kw/H vergoed. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.

  • Hoe wordt mijn verwachte stroom- en gasverbruik berekend?

    Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het voorgaande jaar. Ook wordt rekening gehouden met gemiddelde temperaturen van de afgelopen 20 jaar.

    Als u net klant bent geworden bepalen we uw verbruik op basis van het historisch verbruik van uw woning.

  • Wat is terugleveren?

    Terugleveren betekent dat je zelf energie levert aan het elektriciteitsnet. Dat kan als u uw eigen stroom opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen. U kunt zich hiervoor aanmelden als u:

    • bij de netbeheerder geregistreerd staat als terugleverklant
    • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
    • stroom van ons afneemt
    • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
    • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

    De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

  • Wat is een Verbruikskostenvergelijking?

    Met de Verbruikskostenvergelijking vergelijkt u uw huidige verbruik met voorgaande maanden én met het landelijk gemiddelde.

    Heeft u een slimme meter die regelmatig uitgelezen wordt, dan ontvangt u elke twee maanden een overzicht per e-mail of per post als uw e-mailadres bij ons niet bekend is. U ontvangt uw eerste overzicht ongeveer 2 maanden na het activeren van uw slimme meter.

    Heeft u een traditionele meter, dan ontvangt u elk jaar een Verbruikskostenvergelijking als bijlage bij uw jaarrekening.

    Wanneer uw verbruik binnen een bepaalde (meet)periode erg laag is, ontvangt u hiervoor geen Verbruikskostenvergelijking.