Alles over je termijnbedrag

Elke maand betaal je ons een termijnbedrag. Op deze pagina lees je hoe dit bedrag is opgebouwd en hoe je het eenvoudig zelf wijzigt.

Uitgelegd: zo bepalen we je termijnbedragadvies

Geld terug op je jaarrekening en toch een hoger termijnbedrag?

Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen het uit.

  • Voor je termijnbedrag rekenen we met je gemiddelde energieverbruik van de afgelopen jaren. Je verbruikte dit jaar misschien minder energie, maar voor die tijd misschien juist (veel) meer.
  • Was het deze winter warmer dan gemiddeld? Dan heb je minder gas verbruikt en dat zie je terug op je jaarrekening. Voor je termijnbedrag rekenen we met KNMI-gegevens over meerdere jaren.
  • Ook hogere kosten vanuit de netbeheerder of de overheid kunnen zorgen voor een hoger termijnbedrag.

De opbouw van je termijnbedrag

Berekening van je termijnbedrag

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Weet je wat je verbruikt en heb je dat aangegeven bij je aanmelding? Dan gebruiken we dat verbruik in onze berekening. Let op: in het termijnbedrag zijn eventuele kortingen, zoals een cashback, niet verrekend omdat die kortingen vaak maar tijdelijk of eenmalig zijn. Daarom kunnen je maandkosten lager zijn dan het termijnbedrag.

We maken elk jaar een nieuwe berekening voor je. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar en naar de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Daarbij kijken we naar wat je eerder verbruikte en naar wat voor huis je verhuist.

Hieruit bestaat je termijnbedrag

Je betaalt niet alleen voor de energie. Het termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten:

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas.
  • Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en het onderhoud van het netwerk.
  • Belastingen van de overheid  (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).

Lees meer over de opbouw van de energieprijs en de vermindering energiebelasting voor stroom.

Opbouw van je termijnbedrag
wijzigen termijnbedrag mijn essent

Zo pas je je termijnbedrag aan

Aanpassen is zo gepiept

Je past je termijnbedrag heel makkelijk zelf aan in Mijn Essent of de Essent app. Bedenk wel dat een te laag termijnbedrag meestal betekent dat je moet bijbetalen op je jaarrekening. Andere klanten passen hun termijnbedrag vaak aan als hun situatie verandert. Bijvoorbeeld als de samenstelling van hun gezin wijzigt of als ze zonnepanelen hebben geïnstalleerd. 

Veelgestelde vragen over termijnbedrag

We snappen je vraag, want je tarieven staan natuurlijk vast. Je verbruik, de energiebelasting en netbeheerkosten kunnen wél veranderen. In 2024 verhoogt de overheid de energiebelasting op gas. En ook de netbeheerkosten stijgen. Hierdoor ga je meer betalen.
Besparen op energie levert nu meer op dan ooit. Bekijk hoe jij kunt besparen.

Je termijnbedrag bestaat uit:

  • Leveringskosten voor stroom en/of gas. Heb je zonnepanelen? Dan houden we rekening met je teruglevering.
  • Vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk.
  • Belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).

Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:

Nieuwe klant

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.

Verlenging

Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.

Nieuw contractjaar en verhuizing

We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.

Ja. We schatten in hoeveel je zonnepanelen per jaar opleveren en hoeveel stroom je teruglevert aan het net. Dit doen we op basis van je teruglevering en KNMI-gegevens.
Dat kan. In Mijn Essent en de app regel je het eenvoudig zelf.
In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Als je je verhuizing doorgeeft, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Je termijnbedrag pas je eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen.

  • Je krijgt binnen 6 weken je jaarrekening. Nadat je deze hebt ontvangen, kun je je termijnbedrag weer aanpassen.
  • Je bent net klant bent bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag aanpassen.

Gelden deze situaties niet voor jou? Misschien is er iets anders aan de hand. Neem contact met ons op. Dan regelen we het voor je.

We willen voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen óf elke maand te veel betaalt. Daarom houden we je verbruik goed in de gaten. En adviseren we soms om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dat doen we als:

  • de tarieven zijn gewijzigd
  • je meer of minder verbruikt dan verwacht
  • het kouder of warmer was dan gemiddeld

Ook gewijzigde kosten (meestal per 1 januari) vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, hebben invloed op je termijnbedragadvies.

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.