Mijn termijnbedrag

Het termijnbedrag is een bedrag dat u maandelijks aan Essent betaalt. Zelf uw termijnbedrag aanpassen is zo gebeurd. Dit kan op elk gewenst moment en heel eenvoudig via Mijn Essent.

Vraag en antwoord

Uw termijnbedrag bestaat uit:

  • de leveringskosten voor stroom en/of gas
  • vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
  • belastingen van de overheid (energiebelasting, opslag duurzame energie en btw)

De netbeheerkosten en belastingen dragen we af aan de netbeheerder en de overheid.

Als klant berekent u eenvoudig uw termijnbedrag met de VerbruiksManager. Nog geen klant? Bereken hier uw termijnbedrag.

Pas uw termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn Essent of bekijk het advies van de VerbruiksManager over de hoogte van uw termijnbedrag.

Als u uw jaarrekening binnen 2 maanden ontvangt, is het niet mogelijk uw termijnbedrag aan te passen. Na het ontvangen van uw jaarrekening, kunt u uw termijnbedrag weer aanpassen.

Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het voorgaande jaar. Ook wordt rekening gehouden met gemiddelde temperaturen van de afgelopen 20 jaar.

Als u net klant bent geworden bepalen we uw verbruik op basis van het historisch verbruik van uw woning.

Bij uw nieuwe woning hoort vaak een ander verbruik dan bij uw oude woning. Uw termijnbedrag wordt na de verhuizing opnieuw berekend en kan daarom afwijken van het termijnbedrag voor uw oude woning.

Binnen 4 weken nadat de levering is gestart, brengen we het nieuwe termijnbedrag in rekening.

We verhogen uw termijnbedrag als:

  • we verwachten dat u volgend jaar meer stroom en/of gas verbruikt
  • u moest bijbetalen op uw jaarrekening

Wilt u uw termijnbedrag aanpassen?

We brengen uw eerste termijnbedrag binnen 2 weken na het starten van de levering in rekening. De betalingstermijn is 14 dagen.

Betaalt u via automatische incasso, dan ziet u in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Binnen 6 weken nadat uw contract is afgelopen, krijgt u de eindrekening. Het kan zijn dat u daarna nog een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit bedrag hebben we dan al wel verrekend met uw eindrekening.

Betaalt u via automatische incasso, dan ontvangt u geen maandelijkse facturen voor uw termijnbedrag. In het betalingsoverzicht in Mijn Essent vindt u een overzicht van uw termijnbedragen en uw jaarrekening(en).

Maakt u zelf elke maand uw termijnbedrag aan ons over, dan ontvangt u standaard uw factuur per e-mail. Wijzig uw ontvangstwijze als u uw facturen liever per post ontvangt.