Mijn termijnbedrag

Het termijnbedrag is een bedrag dat u maandelijks aan Essent betaalt. Zelf uw termijnbedrag aanpassen is zo gebeurd. Dit kan op elk gewenst moment en heel eenvoudig via Mijn Essent.

Vraag en antwoord

  • Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?

    Uw termijnbedrag bestaat uit:

    • de leveringskosten voor stroom en/of gas
    • vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
    • belastingen van de overheid (energiebelasting, opslag duurzame energie en btw)

    De netbeheerkosten en belastingen dragen we af aan de netbeheerder en de overheid.

  • Hoe kan ik mijn termijnbedrag berekenen?

    Als klant berekent u eenvoudig uw termijnbedrag met de VerbruiksManager. Nog geen klant? Bereken hier uw termijnbedrag.

  • Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

    Pas uw termijnbedrag eenvoudig aan in Mijn Essent of bekijk het advies van de VerbruiksManager over de hoogte van uw termijnbedrag.

  • Waarom kan ik mijn termijnbedrag niet aanpassen?

    Als u uw jaarrekening binnen 2 maanden ontvangt, is het niet mogelijk uw termijnbedrag aan te passen. Na het ontvangen van uw jaarrekening, kunt u uw termijnbedrag weer aanpassen.

  • Hoe wordt mijn verwachte stroom- en gasverbruik berekend?

    Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het voorgaande jaar. Ook wordt rekening gehouden met gemiddelde temperaturen van de afgelopen 20 jaar.

    Als u net klant bent geworden bepalen we uw verbruik op basis van het historisch verbruik van uw woning.

  • Hoe komt mijn termijnbedrag tot stand wanneer ik ga verhuizen?

    Bij uw nieuwe woning hoort vaak een ander verbruik dan bij uw oude woning. Uw termijnbedrag wordt na de verhuizing opnieuw berekend en kan daarom afwijken van het termijnbedrag voor uw oude woning. We berekenen uw nieuwe termijnbedrag op basis van het historische stroom- en gasverbruik van uw nieuwe woning.

    Binnen 4 weken nadat de levering is gestart, brengen we het nieuwe termijnbedrag in rekening.

  • Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

    We verhogen uw termijnbedrag als:

    • we verwachten dat u volgend jaar meer stroom en/of gas verbruikt
    • u moest bijbetalen op uw jaarrekening

    Wilt u uw termijnbedrag aanpassen?

  • Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

    We brengen uw eerste termijnbedrag binnen 2 weken na het starten van de levering in rekening.

    Betaalt u via automatische incasso, dan ziet u in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

  • Wanneer betaal ik het laatste termijnbedrag als ik heb opgezegd?

    Binnen 6 weken nadat uw contract is afgelopen, krijgt u de eindrekening. Het kan zijn dat u daarna nog een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit bedrag hebben we dan al wel verrekend met uw eindrekening.

  • Waarom ontvang ik geen facturen meer?

    Betaalt u via automatische incasso, dan ontvangt u geen maandelijkse facturen voor uw termijnbedrag. In het betalingsoverzicht in Mijn Essent vindt u een overzicht van uw termijnbedragen en uw jaarrekening(en).

    Maakt u zelf elke maand uw termijnbedrag aan ons over, dan ontvangt u standaard uw factuur per e-mail. Wijzig uw ontvangstwijze als u uw facturen liever per post ontvangt.