Klantenservice
Mijn termijnbedrag

Elke maand betaal je ons een termijnbedrag. Dat bedrag is een gemiddeld bedrag omdat je energieverbruik door het jaar heen steeds anders is. We baseren je termijnbedrag op je verbruik van voorgaande jaren dat je klant bij ons was, of op het type huishouding of woning. Ook kijken we naar de energieprijzen, energiebelasting en de temperatuur.
Na 12 maanden kijken we hoeveel energie je bij ons afgenomen hebt en hoeveel je in die 12 termijnen betaald hebt. De verrekening daarvan zie je terug op de jaarrekening.

Wil je weten hoe het met jouw termijnbedrag, jaarrekening en verbruik zit? Je checkt het allemaal in Mijn Essent of de app VerbruiksManager+.

Man kijkt op telefoon

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

Je wijzigt je termijnbedrag heel eenvoudig zelf in je persoonlijke account op Mijn Essent of in de app VerbruiksManager+. Aanpassen is zo gepiept. Houd er rekening mee dat een te laag termijnbedrag ervoor kan zorgen dat je moet bijbetalen op je jaarrekening.

Klanten passen hun termijnbedrag vaak aan na een verhuizing naar een ander woningtype, als de samenstelling van het gezin verandert of als ze zonnepanelen hebben geïnstalleerd.

Man kijkt op telefoon

Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?

Je termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten. Natuurlijk de geschatte gemiddelde kosten voor je gas- en stroomverbruik. Maar er komt meer bij kijken. In totaal bestaat je termijnbedrag uit:

  • de leveringskosten voor stroom en/of gas.
  • de vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk.
  • belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw).

Wil je meer weten over de opbouw van je energierekening? We hebben het op een rijtje gezet. Dat hebben we ook gedaan voor de vermindering energiebelasting voor stroom.

Man en vrouw zitten op de bank

Hoe berekenen jullie mijn termijnbedrag?

Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie we verwachten dat je gaat verbruiken en hoeveel dat per maand kost. Weet je zelf precies wat je verbruikt, geef dat op als je je aanmeldt. Wij berekenen je termijnbedrag dan op basis van dat verbruik.

Blijf je klant dan doen we dat elk jaar opnieuw. We checken ook meteen of je termijnbedrag nog aansluit bij je verbruik. We kijken naar je verbruik van het afgelopen jaar en houden rekening met energieprijzen, energiebelastingen en het type huishouden (voor stroom) of woning (voor gas).

Verhuis je, dan berekenen we je termijnbedrag opnieuw. We kijken daarbij naar het historisch verbruik op je nieuwe adres en jouw eerdere verbruik. Heb je een nieuwbouwwoning, dan kijken we voor gas naar het type woning en voor stroom naar de samenstelling van je huishouden.

Vrouw gooit cadeautje naar man

Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

We verhogen je termijnbedrag, omdat we willen voorkomen dat je moet bijbetalen op je volgende jaarrekening. We passen het termijnbedrag aan als:

  • we verwachten dat je volgend jaar meer stroom en/of gas gaat verbruiken.
  • je moest bijbetalen op je laatste jaarrekening.

Ook houden we bij het bepalen van je nieuwe termijnbedrag rekening met mogelijke schommelingen in energieprijzen. Verder kunnen hogere kosten vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen als energiebelastingen meespelen.

Andere veelgestelde vragen

Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen. 

  • Je krijgt binnen 2 maanden je jaarrekening. Na het ontvangen van je jaarrekening kun je je termijnbedrag weer aanpassen. 
  • Je bent net klant bent bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag weer aanpassen.

In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Bij het doorgeven van je verhuizing, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Je kunt dit altijd zelf aanpassen.

Binnen 2 weken na het starten van de levering, brengen we je eerste termijnbedrag in rekening. 

Betaal je handmatig, dan heb je 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Betaal je via automatische incasso, dan zie je in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Waarschijnlijk ben je overgestapt naar betalen via automatische incasso. Dan ontvang je geen maandelijkse facturen meer voor je termijnbedrag. Je kunt je facturen altijd bekijken in je persoonlijke account.

Dat kan. In de VerbruiksManager+ app regel je het eenvoudig zelf. 

Nog geen app? Download de app of bel ons voor het aanpassen van de betaaldatum.

Soms sturen we na een eindrekening nog een laatste factuur voor het termijnbedrag. Als we dat doen, dan hebben we daar al rekening mee gehouden toen we de eindrekening maakten. Je betaalt nooit meer dan je verbruikt hebt.