Mijn termijnbedrag

Het termijnbedrag is een bedrag dat u maandelijks aan Essent betaalt. Zelf uw termijnbedrag aanpassen is zo gebeurd. Dit kan op elk gewenst moment en heel eenvoudig via Mijn Essent.

Vraag en antwoord

Uw termijnbedrag bestaat uit:

  • leveringskosten voor stroom en/of gas
  • vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
  • belastingen van de overheid (energiebelasting, opslag duurzame energie en btw)

De vaste netbeheerkosten en belastingen dragen we af aan de netbeheerder en de overheid.

In Mijn Essent ziet u uit welke bedragen uw termijnbedrag is opgebouwd.

Met de VerbruiksManager berekent u eenvoudig uw termijnbedrag. 

Bent u nog geen klant? Bereken hier uw termijnbedrag.

Uw termijnbedrag past u eenvoudig zelf aan in Mijn Essent. Of ga eerst naar de VerbruiksManager voor advies over de hoogte van uw termijnbedrag. 


Let op: hogere kosten per 1 januari 2019

De belastingen en toeslagen op energie zijn per 1 januari 2019 gestegen. We berekenen daarom voor al onze klanten of het termijnbedrag nog aansluit op de persoonlijke situatie. Het is ook mogelijk dat we uw termijnbedrag verhogen. Daarmee willen we voorkomen dat u straks onverwacht moet bijbetalen op uw jaarrekening. Als dat zo is, ontvangt u uiterlijk eind februari persoonlijk bericht.

Natuurlijk houdt u zelf grip op uw kosten. Bent u het dus niet eens met deze verhoging, pas uw termijnbedrag dan aan in Mijn Essent.


Hier leest u meer over de hogere tarieven per 1 januari 2019 en wat dat voor u betekent. 

U kunt uw termijnbedrag niet aanpassen als u: 

  • binnen 2 maanden uw jaarrekening krijgt. Na ontvangst van uw jaarrekening kunt u uw termijnbedrag weer aanpassen. 
  • net klant bent geworden en uw contract nog niet is gestart. U kunt uw termijnbedrag aanpassen na de startdatum.

Uw verwachte stroom- en gasverbruik is gebaseerd op uw verbruik tijdens het afgelopen jaar. Ook houden we rekening met de gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar.

Als u net klant bent geworden, bepalen we uw verbruik op basis van het eerdere verbruik van uw woning.

Bij een nieuwe woning hoort vaak een ander verbruik. Daarom berekenen we het termijnbedrag opnieuw. Uw nieuwe termijnbedrag kan anders zijn dan het termijnbedrag voor uw oude woning.

Binnen 4 weken nadat de levering is gestart, brengen we het nieuwe termijnbedrag in rekening.

We verhogen uw termijnbedrag als:

  • we op basis van uw verbruik verwachten dat u volgend jaar meer stroom en/of gas verbruikt
  • u moest bijbetalen op uw jaarrekening

U kunt uw termijnbedrag eenvoudig zelf aanpassen via Mijn Essent.

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan? 


Let op: hogere kosten per 1 januari 2019

De belastingen en toeslagen zijn per 1 januari 2019 gestegen. We willen natuurlijk voorkomen dat u moet bijbetalen op uw jaarrekening. We berekenen daarom voor al onze klanten of het termijnbedrag nog aansluit op de persoonlijke situatie. Het is ook mogelijk dat we uw termijnbedrag verhogen. Als dat zo is, ontvangt u uiterlijk eind februari persoonlijk bericht. 

Hier leest u meer over de hogere tarieven per 1 januari 2019 en wat dat voor u betekent. 

We brengen uw eerste termijnbedrag binnen 2 weken na het starten van de levering in rekening. 

Betaalt u handmatig, dan heeft u 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Betaalt u via automatische incasso, dan ziet u in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Het kan gebeuren dat u ná uw eindrekening nog een factuur voor uw termijnbedrag krijgt. We vragen u deze factuur te betalen, omdat we het bedrag al van uw eindrekening hebben afgetrokken. U betaalt dus nooit meer dan u verbruikt.

Betaalt u via automatische incasso, dan ontvangt u geen maandelijkse facturen voor uw termijnbedrag. In het betalingsoverzicht in Mijn Essent vindt u een overzicht van uw termijnbedragen en uw jaarrekening(en).

Maakt u zelf elke maand uw termijnbedrag aan ons over, dan ontvangt u standaard uw factuur per e-mail. Wijzig uw ontvangstwijze als u uw facturen liever per post ontvangt.

Dat kan. Neem hiervoor telefonisch contact op met onze klantenservice.