Kreeg je geld terug na je jaarrekening en is nu je termijnbedrag verhoogd? We leggen het uit.
Je betaalt niet alleen voor de energie. Het termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten:
Lees meer over de opbouw van de energieprijs en de vermindering energiebelasting voor stroom.
Je past je termijnbedrag heel makkelijk zelf aan in Mijn Essent of de VerbruiksManager+ app. Bedenk wel dat een te laag termijnbedrag meestal betekent dat je moet bijbetalen op je jaarrekening. Andere klanten passen hun termijnbedrag vaak aan als hun situatie verandert. Bijvoorbeeld als de samenstelling van hun gezin wijzigt of als ze zonnepanelen hebben geïnstalleerd.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je termijnbedrag bestaat uit:
Hoe we je termijnbedrag berekenen, hangt af van je situatie:
Als je klant bij ons wordt, schatten we in hoeveel energie je gemiddeld per maand gaat verbruiken. Dat doen we op basis van het type huishouden (voor stroom) of type woning (voor gas). Heb je je jaarverbruik zelf doorgegeven? Dan hebben we dat verbruik meegenomen in onze berekening.
Als je je contract verlengt, schatten we je nieuwe jaarverbruik in op basis van je verbruik van het afgelopen jaar. Je nieuwe verbruik en de tarieven van je nieuwe contract, gebruiken we om je termijnbedrag te berekenen.
We berekenen elk jaar je termijnbedrag opnieuw. Dan kijken we naar je verbruik van het afgelopen jaar, de energieprijzen en belastingen. Ook als je verhuist, maken we een nieuwe berekening. Hierbij kijken we naar je eerdere verbruik en je nieuwe woning.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heeft dit antwoord je geholpen?
Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen.
Gelden deze situaties niet voor jou? Misschien is er iets anders aan de hand. Neem contact met ons op. Dan regelen we het voor je.
Heeft dit antwoord je geholpen?
We willen voorkomen dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen óf elke maand te veel betaalt. Daarom houden we je verbruik goed in de gaten. En adviseren we soms om je termijnbedrag te verhogen of te verlagen. Dat doen we als:
Ook gewijzigde kosten (meestal per 1 januari) vanuit de netbeheerder of overheidsmaatregelen, zoals energiebelastingen, hebben invloed op je termijnbedragadvies.
Heeft dit antwoord je geholpen?