Alles over je overstap naar Essent

Je huidige leverancier kan je geen energie meer kan leveren. Daarom word je klant bij Essent. We gaan het natuurlijk zo goed mogelijk voor je regelen, je hoeft hiervoor zelf niets te doen.
Zo werkt het
  • Je vindt je nieuwe energiecontract in de bijlage van de welkomstmail. Hierin staan ook de tarieven.

  • Je contract van je huidige leverancier wordt automatisch opgezegd. Houd er wel rekening mee dat je huidige leverancier je nog een eindrekening kan sturen.

  • Jij (of je slimme meter) geeft de meterstanden aan ons door: Heb je een slimme meter, dan lezen we de meterstanden op afstand uit. Heb je geen slimme meter? Dan sturen we je binnenkort een verzoek om je meterstanden door te geven.

  • Vanaf de startdatum leveren we energie bij je. De startdatum vind je op je contract en in Mijn Essent. Vanaf dan krijg je stroom en/of gas van ons.

  • Regel je energiezaken in Mijn Essent of de app. Vanaf de startdatum regel je in Mijn Essent en de Essent app makkelijk zelf je energiezaken. Bekijk bijvoorbeeld je verbruik of pas je persoonlijke gegevens aan.

Veelgestelde vragen van nieuwe klanten

Je netbeheerder geeft aan ons door hoeveel energie je hebt verbruikt, hiermee schatten we je termijnbedrag in. Door de huidige marktontwikkelingen betalen wij een hoge prijs voor stroom & gas. Dat zorgt voor hogere tarieven en een hoger termijnbedrag.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je vindt je termijnbedrag in je energiecontract in de bijlage van de welkomstmail. Vanaf de datum dat wij je energie leveren, staat je contract ook in Mijn Essent.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Heb je een waarborgsom betaald of staat op je eindrekening dat je nog geld of een welkomstpremie krijgt? De curator van je energieleverancier kijkt of alle schulden betaald kunnen worden. Dus ook de schulden aan klanten. Heb je vragen? We kunnen je helaas niet helpen. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier of de curator.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Jammer dat je overweegt op te zeggen. Je kunt het huidige contract opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Lees meer over het opzeggen van je contract.

Heeft dit antwoord je geholpen?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bepaald dat wij nu de energielevering overnemen. Had je al geregeld dat je binnenkort overstapt naar een andere leverancier? Dan neemt die leverancier automatisch je contract weer van ons over. Je hoeft hiervoor niets te doen. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met de leverancier waar je naar overstapte.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vanaf de startdatum kun je je nieuwe termijnbedrag aanpassen in Mijn Essent of de app. Kies je ervoor om je maandbedrag te verlagen? Dan loop je de kans dat je moet bijbetalen op je jaarrekening.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het is in Nederland zo geregeld dat een andere leverancier de energielevering overneemt, als je eigen leverancier dit zelf niet meer kan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je zonder energie komt te zitten.

De financiële positie van Essent is onveranderd sterk en je hoeft je bij ons geen zorgen te maken dat we failliet gaan.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Binnen 1 maand na de ingangsdatum betaal je het eerste termijnbedrag. De manier waarop je betaalt, blijft zoals dat was. Je vindt dit terug in je energiecontract. Betalen via automatische incasso is gratis bij Essent. Betaal je handmatig? Dan betaal je daarvoor € 2,18 service- en administratiekosten voor elke factuur. Je past je betaalwijze eenvoudig zelf aan in Mijn Essent zodra je contract is gestart.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je hoeft niets meer te regelen voor je overstap naar Essent. Je vorige leverancier stuurt je nog wel een eindrekening.

Heeft dit antwoord je geholpen?

We vinden privacy belangrijk, daarom gaan we altijd zorgvuldig met je gegevens om. We houden ons daarbij aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die sinds 25 mei 2018 geldt. Deze wet zorgt dat je zeggenschap hebt over je persoonsgegevens.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je vindt veel antwoorden op vragen op onze website. Heb je toch nog een vraag? Dan helpen we je graag in onze chat hieronder.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Bovenaan de energieovereenkomst die je hebt ontvangen bij je mail of brief, zie je of je een zakelijk contract krijgt bij Essent. Klopt de rechtsvorm die erbij staat niet? Dat heeft geen invloed op je factuur of op de service die je van ons krijgt. We kunnen dit later voor je aanpassen.

Heb je van ons een particulier contract gekregen? Chat met onze medewerkers van Essent Zakelijk. We passen het voor je aan.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.