Phishing, nepmails & misleidende verkoop
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij cybercriminelen proberen je persoonlijke gegevens te achterhalen. Via mail, X, WhatsApp of sms stelen ze bijvoorbeeld je inlog- of betaalgegevens voor geld of identiteitsfraude.
Via een link in de nepmail sturen criminelen je door naar een valse website en laten je inloggen. Zo krijgen ze toegang tot je persoonlijke gegevens.
Voorbeeld van een phishingmail
Er gaan op dit moment nepmails rond over een betalingsachterstand
Hieronder staan een aantal voorbeelden van nepmails die op dit moment worden verstuurd. Je kunt een aantal stappen doorlopen om erachter te komen of je met een nepmail te maken hebt.
- Controleer de afzender
Op deze pagina vind je de officiƫle mailadressen van Essent. Staat de afzender van jouw mail daar niet tussen? Dan heb je met een nepmail te maken. - Controleer je klantnummer
Gaat de mail over je persoonlijke situatie? Dan vermelden we altijd je klantnummer. Staat deze er niet in, of staat er een verkeerd klantnummer in? Dan is het een nepmail. - Controleer de betaallink
Staat er een betaallink in de mail? Dan verwijst deze altijd naar betalen.essent.nl. Staat er een andere link in, dan is het een nepmail. - Controleer je openstaande facturen
Twijfel je of je nog moet betalen? Controleer je betalingen in de Essent app of in Mijn Essent. Zo weet je meteen of er nog een betaling openstaat.


Hoe herken ik een phishingbericht of nepmail?
Zo herken je een nepmail
- In de mail vragen ze om je persoonlijke gegevens aan te passen of door te geven.
- De mail heeft een aanhef zonder naam zoals 'Beste klant' of 'Geachte lezer'.
- Er wordt gedreigd met maatregelen, zoals het verwijderen van je account.
- De tekst is soms in gebrekkig Nederlands geschreven, maar dat is niet altijd zo.
- Phishingmails belanden vaak in je spambox.
Zo herken je een officiƫle Essent e-mail
Dit zijn onze officiƫle mailadressen:
noreply@servicemail.essent.nl
noreply@essent.nl
email@essent.nl
actiemail@essent.nl
noreply@essentaanbod.nl
info@essent.nl
productmail@essent.nl
energieflits@essent.nl
energievanvandaag@essent.nl
ondernemersnieuws@essent.nl
voorjou@energie.essent.nl
voorjou@energiezakelijk.essent.nl
overeenkomst@essentparticulier.nl
elektrischladen@essent.nl
mkb@essent-aanbieding.nl
[naam]@essentsales.nl
klantenservice@essentzon.nl
administratie@essentzon.nl
planning@essentzon.nl
sales@essentzon.nl
Jouw klantnummer staat erin als de mail gaat over jouw persoonlijke situatie.
Als het over een factuur gaat, dan staat de factuur ook in Mijn Essent en de Essent app.
Zo herken je een officiƫle Essent sms
- De naam van de afzender is Essent.
- Er staat geen telefoonnummer.
- Als er een betaallink in staat, is het een iDeal-link die gaat naar betalen.essent.nl.
Phishing op social media
Wat moet ik doen als ik een nepmail of nepbericht krijg?
Heb je een nepbericht ontvangen of twijfel je?
- Klik nooit op linkjes in het bericht en open geen bijlagen. Verwijder het bericht en markeer het als spam. Zo blokkeer je de afzender.
- Heb je op een link geklikt of een bijlage geopend? Verander dan direct je wachtwoord van Mijn Essent of de Essent app. Hier controleer je ook eenvoudig of er echt een factuur openstaat.
- Heb je een sms ontvangen? Maak dan een schermafbeelding van het complete bericht. Inclusief de link en het telefoonnummer van de afzender. Stuur de schermafbeelding in een bijlage naar internetfraude@essent.nl.
Heb je een mail ontvangen? Stuur die dan door naar internetfraude@essent.nl.
Wij controleren meteen of de sms of mail echt is. - Als de sms of mail niet van Essent komt, plaatsen we een voorbeeld op deze pagina en waarschuwen we onze klanten. Zo help je mee om phishing te bestrijden.
- Meld internetfraude op fraudehelpdesk.nl. Je vindt hier ook meer tips en voorbeelden.
Misleidende verkoop, wat kun je doen?
We horen regelmatig dat klanten onbewust of ongewild overstappen naar een andere leverancier. Dat gebeurt dan met misleidende verkoopmethoden en argumenten als: 'Je gaat maandelijks minder betalen', 'Je woont nu buiten Essent gebied' of 'Je krijgt veel voordeel op energietarieven'.
Denk je dat je bent misleid?
Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Met een mail of brief geef je bij die andere leverancier aan dat je je contract wilt annuleren. Na die annulering blijf je gewoon klant bij Essent. Je kunt ons ook altijd bellen over je contract. Dan weet je zeker dat je goed zit. Bel gratis 0800 377 36 80 op werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur.