Opzegboete energie

Zeg je je vaste energiecontract eerder op dan afgesproken? Dan moet je ons in veel gevallen een vergoeding betalen. Dit heet een opzegboete. Wil je weten of je een opzegboete gaat betalen? Op deze pagina lees je hoe het werkt.

Je contract opzeggen

Denk je erover na om je energiecontract op te zeggen? Wat ontzettend jammer. We zien natuurlijk het liefst dat je klant blijft. Misschien is het ons niet gelukt om een goed (verleng)aanbod te doen. We bespreken dit graag met je.

Ik wil weten of ik een opzegboete moet betalen

Als je je vaste contract eerder opzegt dan afgesproken, hebben we energie over die voor jou is ingekocht. Dat is voor ons een risico. Zeker met de wisselende energieprijzen. Daarom moet je ons in zo’n geval vaak een opzegboete betalen.

De opzegboete wordt bepaald door: 

  1. De hoeveelheid energie die je nog zou afnemen
  2. Het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract

Als je vóór 1 juni 2023 een vast contract hebt afgesloten, hangt de hoogte van de opzegboete af van hoe lang je contract nog loopt: 


Oude opzegboete voor stroom én gas

Overgebleven looptijd

Je betaalt

Minder dan 1,5 jaar € 100
Tussen 1,5 en 2 jaar € 150
Tussen 2 en 2,5 jaar € 200
Langer dan 2,5 jaar € 250

Oude opzegboete voor stroom óf gas

Overgebleven looptijd

Je betaalt

Minder dan 1,5 jaar € 50
Tussen 1,5 en 2 jaar € 75
Tussen 2 en 2,5 jaar € 100
Langer dan 2,5 jaar € 125

*Je betaalt geen opzegboete als je verhuist en je contract meeneemt naar het nieuwe adres.

Betaal je altijd een opzegboete?

Is het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract hoger dan het tarief van je huidige contract? Dan betaal je geen opzegboete.

Ik wil uitleg over de berekening van de opzegboete van mijn energiecontract

Om de hoogte van de opzegboete te berekenen, kijken we naar onderstaande onderdelen:

  • Je verwachte jaarverbruik. Je netbeheerder stelt dit vast. 
  • De hoeveelheid stroom en/of gas die je op basis daarvan nog zou gebruiken tot het einde van je contract. 
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in je huidige contract. 
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in een nieuw, vergelijkbaar contract. 
  • Het verschil tussen deze bedragen is je opzegboete. 

Voorbeeld voor opzegboete stroom:  

  • Vastgesteld jaarverbruik: 2.900 kWh stroom 
  • Overgebleven verbruik: 2.800 kWh 
  • Kosten overgebleven verbruik jouw contract: 2.800 kWh x € 0,40 = € 1.120 
  • Kosten overgebleven verbruik vergelijkbaar contract: 2.800 kWh x € 0,30 = € 840 

Je boete: € 1.120 - € 840 = € 280. 

Je verwachte overgebleven verbruik

Je verwachte overgebleven verbruik is de hoeveelheid energie die we aan je zouden leveren als je contract gewoon doorloopt. Je verbruik is natuurlijk niet gelijk over het jaar verdeeld. Bij het berekenen van je verwachte overgebleven verbruik houden we daarom rekening met zomer- en wintermaanden.

Ik wil weten hoe hoog mijn opzegboete voor energie is

Je kunt de hoogte van de opzegboete zelf berekenen. Ga naar Mijn Essent en vul de datum in per wanneer je je contract wilt stopzetten. Dan zie je direct de opzegboete die je moet betalen als je vandaag je contract opzegt.

Bekijk voordat je je contract opzegt altijd goed hoe hoog je opzegboete is.

Je contract verlengen?

Voor onze trouwe klanten hebben we altijd een goed aanbod. Loopt je huidige contract binnen 6 maanden af? Dan kun je nu alvast een nieuw contract afsluiten die ingaat vanaf de einddatum van je huidige contract.

Veelgestelde vragen over de opzegboete

Ja, in Mijn Essent bereken je zelf hoe hoog je boete wordt als je vandaag opzegt voor een bepaalde datum. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Nee. Je hoeft geen boete te betalen als:

  • Je je vaste contract binnen de wettelijke bedenktijd of binnen 7 dagen voor de aangegeven einddatum opzegt. 
  • De prijs van een vergelijkbaar contract hoger is dan de prijs van jouw huidige contract. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja, de opbouw van de nieuwe opzegboete is altijd gebaseerd op de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar de hoogte van je opzegboete is niet altijd hetzelfde. Die hangt af van:

  • Je verwachte jaarverbruik. Je netbeheerder stelt dit vast. 
  • De hoeveelheid stroom en/of gas die je op basis daarvan nog zou gebruiken tot het einde van je contract. 
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in je huidige contract. 
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in een nieuw, vergelijkbaar contract. 
  • Het verschil tussen deze bedragen is je opzegboete. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract bepalen we met een referentieproduct. Bekijk hier onze referentieproducten.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via Mijn Essent.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.