Elektrische auto’s worden steeds populairder. Ze zijn milieuvriendelijk en het opladen van je auto is vaak goedkoper dan tanken met benzine en diesel. Maar hoe werkt opladen van je auto met een laadpaal eigenlijk? Waar kan je opladen? En hoe werkt het betalen? We helpen je op weg.
Elektrisch laden is snel en makkelijk. Of je nu thuis je auto oplaadt of in het openbaar. Maar hoe werkt elektrisch laden precies? Daarvoor heb je alleen een laadpaal, laadpas en een laadkabel nodig. Je hebt alleen je laadpas nodig voor opladen bij een openbare laadpaal.
Volg simpelweg de onderstaande stappen om je elektrische auto op te laden:
Met een elektrische auto kun je laden bij een openbaar laadpunt. Bijna overal zijn reguliere laadpunten. Naast de snelweg heb je ook veel oplaadpunten van Fastned, waarbij je kunt snelladen. Voor het laden van je auto bij openbare plekken gebruik je de laadkabel die je bij je auto hebt gekregen. Steek deze in de laadpaal en houd je laadpas voor de laadpaal.
Met de Laadpas van Essent profiteer je direct van alle voordelen. Je kan opladen bij alle publieke laadpalen in Nederland en een groot deel van Europa. Ook heb je inzicht in je verbruik met de gratis Essent Laden app voor Apple of Android en betaal je geen starttarief.
Wil je je elektrische auto thuis opladen? Dan kies je voor een eigen laadpaal. Je bent zo niet meer afhankelijk van laadpalen in de buurt. Hoe je je elektrische auto thuis oplaadt aan een laadpaal, werkt hetzelfde als aan een openbare laadpaal.
Thuis opladen bij je eigen laadpaal is veel sneller dan laden via een normaal stopcontact. Ook is thuis laden goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Lees meer over een Essent laadpaal aan huis en vraag een gratis adviesgesprek aan.
Wil je meer inzicht in het elektriciteitsverbruik tijdens het opladen van je auto thuis? Stel dan een laadpas in voor thuisgebruik. Op die manier houd je gemakkelijk bij hoeveel energie je auto verbruikt en beheer je je oplaadgedrag beter. Niet alleen handig voor het inzicht, maar ook voor de beveiliging van je laadpaal. Zo ben je er zeker van dat alleen jij gebruik maakt van je laadpaal thuis.
Een plug in hybride auto maakt gebruik van zowel een elektrische motor als een traditionele verbrandingsmotor. Je kunt je hybride auto ook thuis opladen, net als een volledig elektrische auto. Dit doe je met een laadpaal. Zo profiteer je van lage elektriciteitskosten tijdens daluren en maximaliseer je de efficiëntie van je hybride wagen.
Nu vraag je je misschien af: hoelang duurt het om mijn hybride auto op te laden? Dat hangt af van verschillende factoren, waaronder de capaciteit van de accu en het vermogen van de laadpaal. Over het algemeen laad je een hybride auto sneller op dan een volledig elektrische auto, omdat de accu kleiner is.
Voor het opladen van je elektrische auto bij openbare laadpunten heb je even geduld nodig. Drink een kopje koffie bij het tankstation of ga even de stad in. Hoelang mag je bij een laadpaal staan? Het antwoord is dat er in principe geen tijdslimiet is. Maar, er bestaat een ongeschreven regel: de laadpaal-etiquette.
Het is namelijk niet netjes om je auto op een laadplek te laten staan als de accu al vol is. Zelfs als je onder een verkeersbord staat dat je toestaat om daar te parkeren. Verplaats je auto zodra deze (voldoende) is opgeladen. Dit maakt het laden voor anderen ook een stuk eenvoudiger en leuker.
Maak je geen zorgen als je je auto per ongeluk te lang bij een laadpaal laat staan. Je krijgt hier geen boete voor. De Hoge Raad heeft in september 2022 bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze maar parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Maar als je de auto een paar dagen niet nodig hebt, verplaats hem dan na het opladen. Dat is wel zo beleefd en zo kan iemand anders zijn laadsessie beginnen.
Een vraag die we vaak horen is: hoe snel laadt een elektrische auto op? Het antwoord hangt af van verschillende factoren. Ten eerste speelt het vermogen van de laadpaal een rol. Daarnaast is ook de capaciteit van je boordlader belangrijk. Dat wil zeggen hoeveel vermogen jouw auto kan verwerken. Ook geldt dat hoe leger de accu is, hoe langer het laden duurt. Ga je thuis laden? Dan speelt ook je stroomaansluiting een rol in de laadsnelheid.
De laadtijd varieert afhankelijk van het type laadpaal. Gewone laadpalen zijn minder snel dan snelladers. Je auto laadt tussen de 4 en 10 uur op aan een gewone laadpaal. Bij snelladers is de accu van de auto opgeladen tot 80 procent na 20 tot 40 minuten. Een uur thuisladen met een laadpaal met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW betekent dat je zo'n 20 tot 60 kilometer bereik toevoegt. Na 5 uur laden heb je er dus 100 tot 300 km bij.
Hoe vaak je je elektrische auto moet opladen is afhankelijk van je rijgedrag en de actieradius van je auto. Het huidige gemiddelde bereik op een volledig opgeladen accu is ongeveer 320 km. Rijd je veel kilometers per dag? Dan moet je vaker opladen dan wanneer je voornamelijk korte ritjes maakt. Misschien wel dagelijks. Gebruik je hem weinig? Dan laad je je elektrische auto misschien maar één keer per week op.
Je hebt dus een laadpaal, laadkabel en laadpas nodig op te laden. Maar hoe betaal je voor het opladen van een elektrische auto? Het antwoord hangt af van de manier waarop je laadt. We maken onderscheid tussen laden bij een publieke laadpaal en laden bij je eigen laadpaal thuis.
Bij een openbare laadpaal betaal je met een laadpas of een speciale laadapp. Dit kan met of zonder abonnement. Met een abonnement betaal je naast je abonnementskosten alleen het laadtarief. Zonder abonnement betaal je per laadbeurt ook een starttarief, naast het tarief van de stroom die je afneemt.
Als je thuis laadt, betaal je via je energieleverancier. Je betaalt de afgesproken prijs per kilowattuur en deze kosten verwerkt je energieleverancier in je reguliere energierekening. Heb je een overeenkomst met je werkgever of leasemaatschappij voor het vergoeden van deze kosten? Dan kun je de stroomkosten laten verrekenen.
Wil je een eigen laadpaal voor thuis? Bij ons heb je keuze uit twee kwalitatieve laadpalen van het merk Alfen. Wij adviseren je graag welke laadpaal het beste past bij jouw situatie. Zo ga je zorgeloos op pad. Hoe duur de laadpaal is, is volledig afhankelijk van je wensen en eisen. Kies je bijvoorbeeld een laadpaal met of zonder vaste kabel? En kies je voor de opties load balancing en slim laden? De prijzen lopen sterk uiteen, van 1500 tot 3000 euro. Vraag een gratis adviesgesprek aan en ontvang een offerte.
Hoe duur is het opladen van je elektrische auto thuis en in het openbaar? Thuis opladen is het goedkoopst. De kosten voor stroom bij een gewone, openbare laadpaal zijn meestal hoger. En de kosten bij een snellaadpaal zijn weer hoger dan bij een gewone laadpaal. Als de laadpaal in een parkeergarage staat, betaal je ook de parkeerkosten.
Als je thuis je auto oplaadt, betaal je de gebruikelijke energiekosten van je energieleverancier. Gemiddeld zo’n 44 cent per kWh*. Maak slim gebruik van het nachttarief of wek zelf energie op met bijvoorbeeld zonnepanelen voor een nog goedkoper thuislaadtarief. Voor het laden op openbare plekken, zoals bij een tankstation of een parkeergarage, betaal je wat meer dan thuis. Gemiddeld kost openbaar laden ongeveer 60 cent per kWh en snelladen 69 cent per kWh*.
Als het goed is weet je nu hoe een laadpaal thuis en in het openbaar werkt en welke tarieven daarbij horen. Lees meer over onze oplossingen voor elektrisch laden.
Het opladen van je elektrische auto is eenvoudig: je sluit de laadkabel aan op de auto en de laadpaal, start het laden met je laadpas of app, en wacht tot de accu vol is.
De meeste elektrische auto's hebben een dashboardindicator die aangeeft hoe vol de accu is. Daarnaast sturen sommige laadpassen of apps je een melding wanneer het laden voltooid is.
Je krijgt hier geen boete voor. Maar houd rekening met anderen en laat je auto niet te lang bij een openbare laadpaal staan nadat deze volledig is opgeladen.
*Bron: Milieu Centraal. Voor het thuis opladen van een elektrische auto rekent Milieu Centraal in dit geval met een bedrag van 44 cent per kWh op basis van de verwachtte gemiddelde stroomprijs voor huishoudens volgens een prognose van TNO voor de periode 2023-2026.
Er zijn geen duidelijke voorspellingen voor de ontwikkeling van de stroomkosten voor het opladen bij openbare laadpunten en op het werk en bij snellaadpunten de komende jaren. Deze kosten worden constant gehouden daarom in berekeningen. Dit resulteert in een prijs van 48 cent per kWh voor het opladen van de auto met een gemiddelde laadmix: een mix van thuis, openbaar en snelladen.
Om de kosten van autorijden te bepalen, maakt Milieu Centraal gebruik van de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) methode. Alle verwachtte kosten voor bezit en gebruik van de auto (afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en tanken/opladen) worden hierin meegenomen voor een periode van 4 jaar.