De slimme meter

De slimme meter is een nieuwe generatie energiemeter. De slimme meter meet, net als uw huidige meter, het elektriciteits- en gasverbruik in uw woning. Het verschil met de huidige meter is dat de nieuwe meter de meterstanden automatisch door kan geven. Daarnaast biedt de slimme meter de mogelijkheid om zelf nauwkeurig uw verbruik te volgen, waardoor het makkelijker is om energie te besparen.

Wanneer krijg ik een slimme meter?

U krijgt vanzelf bericht wanneer de netbeheerder in uw wijk de oude meters komt vervangen. Het kan zijn dat u pas over een aantal jaar aan de beurt bent. U hoeft zelf geen initiatief te nemen, tenzij u eerder een slimme meter wilt hebben.

Wilt u weten wanneer u uw slimme meter precies krijgt? Netbeheer Nederland plaatst iedere week een planningsoverzicht op haar website, onder het kopje 'Planning en realisatie'.

Hoe kan ik versneld een slimme meter krijgen?

U kunt versneld een slimme meter krijgen. Dit doet u via een aanvraag van een prioriteitsplaatsing. Hiervoor betaalt u, bij een standaard plaatsing, eenmalig € 60,00 exclusief BTW. Heeft u alleen een elektriciteitsmeter? Dan bedraagt het tarief € 56,00 exclusief BTW. Na de aanvraag wordt de meter zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 maanden, geplaatst. 

De prioriteitsplaatsing vraagt u aan via uw netbeheerder. Houd u bij de aanvraag uw meternummers (EAN) bij de hand. Op www.eancodeboek.nl kunt u uw netbeheerder en uw meternummers opzoeken.

Vraag en antwoord

Ieder huishouden in Nederland krijgt een slimme meter. U hoort van uw netbeheerder wanneer er een slimme meter wordt geïnstalleerd. Op de website van uw netbeheerder kunt u zien wanneer dat ongeveer is.

Wie is mijn netbeheerder? 

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale energiemeter die uw stroom- en gasverbruik meet. Het verschil met andere meters is dat uw meterstanden op afstand uitgelezen kunnen worden. De standen worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Wij gebruiken deze standen bijvoorbeeld voor uw jaarrekening en om u inzicht te geven in uw energieverbruik.

Wanneer krijg ik een slimme meter? 

Hoe zet ik het automatisch uitlezen van mijn slimme meter aan of uit? 

De netbeheerder is de eigenaar van de slimme meter en kan het uitlezen aan- en uitzetten. Neem hiervoor contact op met uw netbeheerder.

Lijken de meterstanden die u ziet in Mijn Essent niet te kloppen, bijvoorbeeld omdat ze hoger zijn dan uw huidige standen? Wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. U hoeft alleen uw meterstanden door te geven als we daar om vragen. Tot die tijd hoeft u niets te doen.

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.