Klantenservice
Mijn meter

Mijn meter

Er bestaan verschillende soorten meters. De traditionele enkele of dubbele meter en de slimme meter. De slimme meter is een digitale meter, die het stroom- en gasverbruik in je woning meet en de meterstanden automatisch doorgeeft. Je netbeheerder installeert en onderhoudt de meters.

Weet je niet zeker welke meter je hebt? Bekijk hier wat voor soort meters er zijn.

Vraag en antwoord

Neem contact op met je netbeheerder. Zij kunnen het automatisch uitlezen aan- en uitzetten.

Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt. Weet je niet zeker welke meter je hebt? Bekijk wat voor soort meters er zijn.

Op het moment dat je zonnepanelen stroom opwekken, dan zie je dat op de omvormer. Deze stroom wordt eerst gebruikt voor apparaten die op dat moment in gebruik zijn. De opgewekte stroom die dan nog over is lever je terug aan het elektriciteitsnet en zie je op je slimme meter. 

Het is dus in je voordeel om apparaten overdag te gebruiken als de zon schijnt.

Wil je meer weten over omvormers en optimizers? Check dan onze duidelijke uitleg.

Een slimme meter is een digitale energiemeter die je stroom- en gasverbruik meet. Het verschil met andere meters is dat je meterstanden op afstand uitgelezen kunnen worden. De standen worden automatisch naar ons doorgestuurd.

Alle huishoudens in Nederland krijgen een slimme meter. Je netbeheerder laat weten wanneer er bij jou een slimme meter wordt geïnstalleerd. Op de website van je netbeheerder staat wanneer dat ongeveer is.

Bekijk wie je netbeheerder is

Met het Energierapport vergelijk je eenvoudig je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde.


De kosten die worden weergegeven op het Verbruiksoverzicht zijn je werkelijke kosten van de afgelopen maand en zijn niet gelijk aan je termijnbedrag. 

Deze werkelijke kosten bestaan uit:


  • je persoonlijk tarieven
  • toeslagen van de belastingdienst
  • vermindering energiebelasting (stroom)
  • vaste leveringskosten
  • netbeheerkosten

Energierapport ontvangen

Heb je een slimme meter, dan ontvang je elke maand een Energierapport per e-mail of per post als we je e-mailadres niet hebben. Heb je net een (nieuwe) slimme meter gekregen, dan ontvang je je eerste Energierapport ongeveer 2 maanden nadat de meter is geactiveerd. Heb je een traditionele meter? Dan ontvang je elk jaar een Energierapport als bijlage bij je jaarrekening.

Staat de teller stil of is het display niet leesbaar? Bel dan het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009. Je netbeheerder lost het voor je op.

Loopt je meter nog wel en is je display leesbaar, maar denk je dat de meterstand niet klopt? Neem contact met ons op. Dan kijken we met je mee.