Mijn meter

Er bestaan verschillende soorten meters. De traditionele enkele of dubbele meter en de slimme meter. De slimme meter is een digitale meter, die het stroom- en gasverbruik in uw woning meet en de meterstanden automatisch doorgeeft. Uw netbeheerder installeert en onderhoudt de meters.

Vraag en antwoord

De netbeheerder is de eigenaar van de slimme meter en kan het uitlezen aan- en uitzetten. Neem hiervoor contact op met uw netbeheerder.

Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

Slimme meter
Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Er zijn verschillende slimme meters, zoals bijvoorbeeld:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Alle meterstanden staan op 1 display
  • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
  • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Dit is een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

Een slimme meter is een digitale energiemeter die uw stroom- en gasverbruik meet. Het verschil met andere meters is dat uw meterstanden op afstand uitgelezen kunnen worden. De standen worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Wij gebruiken deze standen bijvoorbeeld voor uw jaarrekening en om u inzicht te geven in uw energieverbruik.

Wanneer krijg ik een slimme meter? 

Hoe zet ik het automatisch uitlezen van mijn slimme meter aan of uit? 

Ieder huishouden in Nederland krijgt een slimme meter. U hoort van uw netbeheerder wanneer er een slimme meter wordt geïnstalleerd. Op de website van uw netbeheerder kunt u zien wanneer dat ongeveer is.

Wie is mijn netbeheerder? 

Wat is een slimme meter?

Met het Verbruiksoverzicht vergelijkt u uw huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde.

Heeft u een slimme meter die regelmatig uitgelezen wordt, dan ontvangt u elke twee maanden een Verbruiksoverzicht per e-mail of per post als uw e-mailadres bij ons niet bekend is. U ontvangt uw eerste overzicht ongeveer 2 maanden na het activeren van uw slimme meter.

In het Verbruiksoverzicht ziet u uw verbruik van de afgelopen 2 maanden. Had u in dezelfde 2 maanden van voorgaande jaren al een slimme meter? Dan ziet u in de kolommen naast uw huidige verbruik ook uw eerdere verbruik in dezelfde periode. Anders zijn deze kolommen nog leeg.

Heeft u een traditionele meter, dan ontvangt u elk jaar een Verbruiksoverzicht als bijlage bij uw jaarrekening.

Wanneer uw verbruik binnen een bepaalde (meet)periode erg laag is, ontvangt u hiervoor geen Verbruiksoverzicht.

De kosten die worden weergegeven op het Verbruiksoverzicht zijn inclusief opslag duurzame energie, energiebelasting en btw.

Wilt u geen Verbruiksoverzicht meer ontvangen, dan kunt u zich hier afmelden.

Loopt uw meter en is uw display leesbaar, maar heeft u het vermoeden dat de meterstand niet klopt? Onze klantenservice adviseert u graag.

Staat de teller stil of is het display niet leesbaar? Neem dan contact op met uw netbeheerder via het Nationaal Storingsnummer 0800-9009.