Te laat met betalen

Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je te laat bent met betalen.Er is niets aan de hand als je na de herinnering gewoon betaalt Wacht je langer? Dan komen er extra kosten bij. We leggen het uit.

Betalen van je energierekening

Betalen hoort erbij, daar kunnen we niets aan veranderen. Wat we wel doen, is het jou zo makkelijk mogelijk maken. Zo kies je in Mijn Essent zelf op welke dag je termijnbedrag wordt afgeschreven. En als betalen niet lukt, vraag je online een betalingsregeling aan.

Alles over de betaalmogelijkheden

Het incassoproces uitgelegd

Je ontvangt een factuur van ons. Dat kan een maandfactuur, jaarrekening of eindrekening zijn. Je hebt dan 14 dagen om te betalen. Doe je dat niet? We leggen hier uit wat er gebeurt als je niet op tijd betaalt. Zo weet je waar je aan toe bent.

Stap 1: herinnering

We sturen je een herinnering dat je betaling nog openstaat. Je hebt 14 dagen om te betalen, zonder dat er extra kosten bijkomen.

Stap 2: aanmaning

Je ontvangt een aanmaning. Er komen nu extra kosten bij: € 20,- per factuur. Dit is volgens de Wet Incassokosten. Je hebt 7 dagen om te betalen.

Stap 3: laatste betaalmogelijkheid

Je ontvangt een laatste herinnering en hebt nog 5 dagen om te betalen. Ook nu betaal je extra kosten: € 20,- per factuur. Dit is volgens de Wet Incassokosten.

Stap 4: we beëindigen je contract

Natuurlijk hopen we dat het niet zo ver komt. Maar als je niet betaalt, kunnen we niet anders dan je levering stopzetten. Je openstaande rekeningen moeten nog steeds betaald worden. Mogelijk wordt je energie afgesloten. Je netbeheerder berekent de kosten voor het afsluiten van je stroom en gas aan je door.

Heb je je aangemeld voor schuldhulpverlening? Of heb jij of je huisgenoot ernstige gezondheidsrisico’s en kun je dit aantonen? We sluiten je contract nooit zomaar af. Neem contact met ons op, dan zoeken we samen een oplossing.

Stap 5: eindrekening

Je contract is stopgezet en daarom ontvang je de eindrekening. Hierop staan de kosten die je nog moet betalen, zonder de nog openstaande facturen. Je hebt 14 dagen om de eindrekening te betalen.

Stap 6: incassobureau

Heb je nog niet betaald? Dan moeten we een incassobureau inschakelen voor de bedragen die nog openstaan. Hier komen mogelijk extra incasso- en/of gerechtelijke kosten bij.

Foto van 2 personen die naar een laptop kijken

Trek aan de bel als betalen niet lukt

Lukt betalen tijdelijk niet? Dat kan gebeuren. Kom in actie, zo voorkom je onnodige kosten. Misschien ben je geholpen met het aanpassen van je betaaldatum of het aanvragen van een betalingsregeling.

Heb je grotere financiële problemen? Dat is natuurlijk erg vervelend. Schakel hulp in van schuldhulpverlening. Je gemeente kan je hierbij helpen. Wij kunnen je ook aanmelden bij je gemeente. Vul dan het SHV antwoordformulier in en stuur dit per post naar ons toe.

Let op: kruis op het formulier maar één optie aan. Bij meerdere kruisjes kunnen wij je formulier niet in behandeling nemen.

Op deze websites vind je meer informatie over (het voorkomen van) financiële problemen:

Foto van een vrouw die aan het bellen is

Vraag en antwoord

In je betalingsoverzicht zie je of je betaling is verwerkt. 

Maak je het bedrag zelf aan ons over? Dan kan het 3 werkdagen duren voordat we je betaling hebben verwerkt.  

In de meeste gevallen kun je voor je jaar- of eindrekening maximaal 60 dagen uitstel aanvragen. Hiervoor moet je aan deze voorwaarden voldoen:

  • Je hebt 1 of meerdere openstaande facturen.
  • Je hebt de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Je hebt op dit moment geen lopende betalingsregeling of uitstel van betaling.
  • Er is geen ´einde levering proces´ bij je gestart, dat nog steeds loopt.

Uitstel aanvragen? Neem contact met ons op.

Lukt het niet om binnen 60 dagen te betalen? Bekijk dan of je in aanmerking komt voor een betalingsregeling. We helpen je graag verder.

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt 1 of meer openstaande facturen. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je hebt de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er staat minimaal € 50 open.

Als het ons niet is gelukt om het bedrag van een factuur af te schrijven, ontvang je een betalingsherinnering. Het bedrag van de volgende factuur schrijven we weer automatisch af.

Je krijgt een eerste betalingsherinnering als je een factuur niet binnen 14 dagen betaalt.

Nee, als je een betalingsregeling bij ons hebt, dan verandert de manier waarop je betaalt niet.

Dat doen we bij deze situaties:

  • Bij nieuwe klanten laten we altijd een kredietwaardigheidstoets uitvoeren door Experian. Uit deze toets kan komen dat je een waarborgsom moet betalen. Als we binnenkort de levering beëindigen omdat je een betalingsachterstand hebt, maar je wilt toch klant blijven.
  • Als we eerder het contract met je hebben beëindigd door een betalingsachterstand en je wilt opnieuw klant worden.
  • Als je vorige leverancier het contract met je heeft beëindigd door een betalingsachterstand.

Als je je facturen op tijd hebt betaald, krijg je na 3 jaar je waarborgsom terug. Heb je toch een keer te laat betaald, verlengen we dit termijn met een jaar. 

Stap je binnen 3 jaar over naar een andere leverancier? Dan verrekenen we de waarborgsom met het saldo op je eindrekening. Als er nog een tegoed overblijft, betalen we dit binnen 2 werkdagen na het opmaken van de eindrekening aan je uit.

Je vindt al je openstaande facturen in je betalingsoverzicht.

Ja, dat kan. In Mijn Essent vind je een overzicht van al je facturen.

Ons rekeningnummer is (IBAN) NL32 ABNA 0242 2447 77. Vermeld bij het betalen van een factuur altijd het betalingskenmerk en je klantnummer.

Voor betalingen vanuit het buitenland heb je soms ook een BIC-code nodig. Onze BIC-code is ABNANL2A.