Wat als je niet betaalt?
Het incassoproces uitgelegd

Te laat met betalen

Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je te laat bent met betalen. Je hebt nog voldoende tijd om alsnog te betalen, zonder dat we extra kosten in rekening brengen. Wil je die voorkomen, betaal dan op tijd. Dan hoeven we je ook geen herinneringen, aanmaningen of een laatste betaalmogelijkheid te sturen. Welke stappen we zetten als je niet op tijd betaalt leggen we je hieronder uit.

Kun je niet betalen?
Heb je hulp nodig bij het betalen van je rekeningen of heb je problematische schulden, dan adviseren wij je contact op te nemen met een schuldhulpverlenende instantie.

Wat we doen

Stap 1

Je ontvangt een factuur. Dat kan een maandfactuur, jaarrekening of eindrekening zijn. Je hebt 14 dagen om te betalen.

Stap 2

Je ontvangt een herinnering. Je hebt 14 dagen om te betalen, zonder extra kosten.

Stap 3

Je ontvangt een aanmaning. Je hebt 7 dagen om te betalen. Er komen nu extra kosten bij: €20,- per factuur. Dit is conform de Wet Incasso Kosten.

Stap 4

Je ontvangt de laatste betaalmogelijkheid. Dit is echt de laatste keer dat we je een bericht sturen. Je hebt nog 5 dagen om te betalen. Er komen weer extra kosten bij: €20,- per factuur. Dit is conform de Wet Incasso Kosten.

Stap 5

We ontbinden je contract. Je hebt vanaf nu geen energiecontract meer. Het gevolg is dat je mogelijk wordt afgesloten van gas en elektriciteit. De kosten voor het afsluiten berekent de netbeheerder aan je door. We stoppen je contract niet als je kunt aantonen dat er ernstige gezondheidsrisico’s zijn als je afgesloten bent of als je aangemeld bent voor schuldhulpverlening. Neem hiervoor telefonisch contact op met onze klantenservice.

Stap 6

Je ontvangt de eindrekening. Je contract is gestopt en daarom maken we de eindrekening op. Hierop staan alle kosten die je nog moet betalen, zonder de nog openstaande facturen. Je hebt 14 dagen om te betalen.

Stap 7

We schakelen een incassobureau in voor de bedragen die nog open staan. Hier komen mogelijk extra incasso- en/of gerechtelijke kosten bij.

Regel alles rond je betalingen in Mijn Essent

Veel klanten willen de betaaldatum van hun maandfactuur aanpassen. Bij Essent kun je dat zelf bepalen. Je past de betaaldatum eenvoudig zelf aan in de app VerbruiksManager+. Lees hier meer antwoorden op vragen van klanten over de betaalmogelijkheden bij Essent.

Wil je weten hoe je betalingen ervoor staan? Dat kun je zien in je persoonlijke account. Online in Mijn Essent en op je telefoon of tablet in de app VerbruiksManager+. Je ziet zowel je openstaande als betaalde facturen. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Heb je vragen over facturen en betalen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen over openstaande facturen
Stekker in het stopcontact Essent