Alles over de energieprijzen

Op 1 juli 2025 blijven de tarieven voor stroom en gas gelijk voor klanten met een variabel contract. Op deze pagina lees je wat dit betekent.

Je energierekening vanaf 1 juli 2025

Elk kwartaal kunnen de tarieven veranderen. Dat gebeurt het komende kwartaal niet.

De variabele tarieven blijven gelijk
Vanaf 1 juli 2025 blijven de variabele tarieven gelijk. Meestal veranderen ze elke 3 maanden en geef je ook je meterstanden door. Dat hoeft deze keer niet. Voor klanten met een vast contract verandert er niets.
De terugleververgoeding gaat omhoog

Heb je zonnepanelen en een energiecontract met vaste of variabele tarieven? Dan verandert er voor jou wél iets: de terugleververgoeding gaat vanaf 1 juli 2025 omhoog. Van € 0,05 per kWh naar € 0,15 per kWh.

De stroom die je teruglevert, verrekenen we met de stroom die je van ons afneemt. Dat doen we tegen hetzelfde tarief, inclusief energiebelasting en btw. Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan krijg je voor dat extra deel een vergoeding: de terugleververgoeding. Deze vergoeding gaat vanaf 1 juli 2025 omhoog. Je ziet dit vanzelf terug op je jaar-of eindrekening.

Lever je terug? Geef dan je meterstanden door

Heb je zonnepanelen en lever je stroom terug aan het net, dan moet je wél je meterstanden doorgeven. Dat is alleen nodig voor stroom. Je krijgt daarover eind juni een mail. Tot die tijd hoef je niets te doen. Je hoeft ook niets te doen als we je slimme meter op afstand uitlezen. Dan geef je automatisch je meterstanden door.

Ga voor zekerheid met een vast contract

Met een vast contract weet je precies waar je aan toe bent. Dat geeft rust en duidelijkheid. 

  • Grip op je energiekosten
  • Geen omkijken naar je energiecontract
  • Onze klanten beoordelen ons met een 8,1
De energiemarkt blijft onzeker. Het is niet duidelijk wat de tarieven in de toekomst doen. Met een vast contract weet je waar je aan toe bent. En hoef je je geen zorgen te maken over stijgende energieprijzen. Dat geeft rust.

Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd als je een contract afsluit. Binnen deze periode kun je dus nog een ander contract afsluiten. Je regelt je annulering met 1 telefoontje.

  • Bel op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur ons gratis nummer: 0800-024 45 56. 
  • We annuleren het contract voor je
  • We maken het nieuwe contract in orde.

Meer over annuleren

Echtbaar op de bank achter de laptop

Check je termijnbedrag

Je termijnbedrag is gebaseerd op onze tarieven en je verwachte jaarverbruik. Voorkom verrassingen op je jaarrekening en bekijk regelmatig je termijnbedrag in de Essent app of in Mijn Essent. 

Geldzorgen? We denken met je mee

Heb je moeite met het betalen van je (energie)rekeningen? Dat is heel vervelend. Gelukkig is er vaak meer meer mogelijk dan je denkt. Misschien kom je in aanmerking voor een betalingsregeling of helpt het als je je betaaldatum aanpast. Ontdek wat je kunt doen.

Veelgestelde vragen over de energieprijzen

Je hoeft je meterstanden niet door te geven als je een variabel contract hebt zonder zonnepanelen. Heb je wél zonnepanelen en lever je stroom terug aan het net, dan geef je alleen de meterstanden voor stroom door. Je krijgt daarover eind juni een mail of brief. Tot die tijd hoef je niets te doen. Je hoeft ook niets te doen als we je slimme meter op afstand uitlezen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je nieuwe tarieven gelden voor 3 maanden. Als de tarieven daarna veranderen, krijg je uiterlijk 30 dagen van tevoren een e-mail of brief met je nieuwe tarieven. 

Goed om te weten: tarieven mogen bij uitzondering eerder gewijzigd worden.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het kan gebeuren dat betalen even lastig is. In sommige gevallen is het dan mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen. We geven je graag meer informatie. Kom je in aanmerking, dan kun je direct een aanvraag doen.

Lees meer over de betalingsregeling.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.