Mijn jaarrekening & eindrekening

Uw jaarrekening ontvangt u 12 maanden nadat u voor het eerst energie van ons geleverd heeft gekregen. Elk jaar laten we u in een e-mail weten dat uw jaarrekening klaarstaat in Mijn Essent.

Een eindrekening krijgt u als uw contract eindigt of u verhuist. Hierop staat uw werkelijke verbruik en het totaal van de termijnbedragen dat u al betaalt heeft.

Bekijk of download uw jaarrekeningen of eindrekening in Mijn Essent. Ook ziet u wanneer uw eerstvolgende jaarrekening voor u klaarstaat. Op zowel uw jaar- als eindrekening ziet u direct of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wel zo overzichtelijk.

Vraag en antwoord

  • Hoe moet ik mijn jaar- of eindrekening lezen?

    Bekijk een voorbeeld en lees onze uitgebreide uitleg van de begrippen die op uw jaar- of eindrekening staan.

  • Hoe verrekenen jullie de stroom die ik teruglever?

    Op uw jaarrekening verrekenen we de stroom die u teruglevert met de stroom die u verbruikt heeft. We rekenen met hetzelfde tarief als het tarief dat u betaalt voor uw verbruik. Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u € 0,08 per Kw/H vergoed. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.

  • Hoe voorkom ik dat ik moet bijbetalen op mijn jaarrekening?

    Als uw termijnbedrag goed is afgestemd op uw verbruik, voorkomt u bijbetalen op uw jaarrekening.

    Wilt u uw termijnbedrag controleren? De VerbruiksManager geeft u advies over de hoogte van uw termijnbedrag. Door de VerbruiksManager 1 keer in de 2 maanden te gebruiken weet u precies waar u aan toe ben op uw jaarrekening.

    Direct naar de VerbruiksManager 

    Meer informatie over de VerbruiksManager 

    Als u een slimme meter heeft, ontvangt u om de maand een verbruikskostenvergelijking. Daarop kunt u zien of uw verbruik gelijk is gebleven aan voorgaande maanden.

  • Kan ik een tussentijdse factuur krijgen?

    Het is niet mogelijk om tijdens uw verbruiksjaar tussentijds een factuur te krijgen. Aan het einde van uw verbruiksjaar ontvangt u uw jaarrekening.

    Wilt u weten of uw termijnbedrag in lijn ligt met uw verbruik? De VerbruiksManager geeft u advies over de hoogte van uw termijnbedrag. Door de VerbruiksManager 1 keer in de 2 maanden te gebruiken weet u precies waar u aan toe ben op uw jaarrekening.

    Direct naar de VerbruiksManager 

    Meer informatie over de VerbruiksManager 

  • Kan ik kiezen hoe ik mijn jaar- of eindrekening ontvang?

    We versturen uw eindrekening altijd per post. Standaard versturen we uw jaarrekening per e-mail. Wilt u uw jaarrekening liever per post ontvangen? Wijzig eenvoudig uw ontvangstwijze in Mijn Essent.

  • Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- of eindrekening?

    Mogelijke oorzaken waarom u moet bijbetalen zijn:

    • U heeft meer stroom en/of gas verbruikt dan verwacht (bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode).
    • Uw verbruik is te laag ingeschat, waardoor uw termijnbedrag niet toereikend was.
    • Uw termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl u niet minder bent gaan verbruiken.
    • U heeft minder stroom aan ons heeft teruggeleverd dan verwacht.
    • U heeft uw meterstanden later ingediend, waardoor uw jaar- of eindrekening berekend is over meer dan 1 jaar.
    • Uw meterstanden kloppen niet.
  • Waarom ontvang ik minder tegoed dan op mijn jaar- of eindrekening staat?

    We verrekenen een tegoed op uw jaar- of eindrekening eerst met openstaande bedragen. Het overgebleven bedrag betalen we aan u uit.

  • Wanneer krijg ik mijn eindrekening?

    U krijgt binnen maximaal 6 weken na de einddatum van uw contract uw eindrekening. U ontvangt uw eindrekening per post. Ook staat de rekening dan voor u klaar in Mijn Essent.

  • Wanneer krijg ik mijn jaarrekening?

    Ieder jaar krijgt u van ons uw jaarrekening. U ontvangt een e-mail als uw jaarrekening online voor u klaarstaat. In Mijn Essent ziet u in welke maand u uw jaarrekening kunt verwachten. Heeft u gekozen voor een papieren jaarrekening, dan sturen we deze per post.

  • Mijn jaar- of eindrekening klopt niet, wat nu?

    Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.