Mijn jaarrekening & eindrekening

Uw jaarrekening ontvangt u 12 maanden nadat u voor het eerst energie van ons geleverd heeft gekregen. Elk jaar laten we u in een e-mail weten dat uw jaarrekening klaarstaat in Mijn Essent.

Een eindrekening krijgt u als uw contract eindigt of u verhuist. Hierop staat uw werkelijke verbruik en het totaal van de termijnbedragen dat u al betaalt heeft.

Bekijk of download uw jaarrekeningen of eindrekening in Mijn Essent. Ook ziet u wanneer uw eerstvolgende jaarrekening voor u klaarstaat. Op zowel uw jaar- als eindrekening ziet u direct of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wel zo overzichtelijk.

Vraag en antwoord

Op uw jaarrekening verrekenen we de stroom die u teruglevert met de stroom die u verbruikt heeft. We rekenen met hetzelfde tarief als het tarief dat u betaalt voor uw verbruik. Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u € 0,07 per Kw/H vergoed. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.

Als uw termijnbedrag goed is afgestemd op uw verbruik, voorkomt u bijbetalen op uw jaarrekening.

Wilt u uw termijnbedrag controleren? De VerbruiksManager geeft u advies over de hoogte van uw termijnbedrag. Door de VerbruiksManager 1 keer in de 2 maanden te gebruiken weet u precies waar u aan toe ben op uw jaarrekening.

Direct naar de VerbruiksManager 

Meer informatie over de VerbruiksManager 

Als u een slimme meter heeft, ontvangt u om de maand een verbruikskostenvergelijking. Daarop ziet u uw verbruik van de afgelopen 2 maanden. Had u in dezelfde 2 maanden van voorgaande jaren al een slimme meter? Dan vermelden we op de verbruikskostenvergelijking ook uw eerdere verbruik in deze periode.

Het is niet mogelijk om tijdens uw verbruiksjaar tussentijds een factuur te krijgen. Aan het einde van uw verbruiksjaar ontvangt u uw jaarrekening.

Wilt u weten of uw termijnbedrag in lijn ligt met uw verbruik? De VerbruiksManager geeft u advies over de hoogte van uw termijnbedrag. Door de VerbruiksManager 1 keer in de 2 maanden te gebruiken weet u precies waar u aan toe ben op uw jaarrekening.

Direct naar de VerbruiksManager 

Meer informatie over de VerbruiksManager 

We versturen uw eindrekening altijd per post. Standaard versturen we uw jaarrekening per e-mail. Wilt u uw jaarrekening liever per post ontvangen? Wijzig eenvoudig uw ontvangstwijze in Mijn Essent.

Mogelijke oorzaken waarom u moet bijbetalen zijn:

  • U heeft meer stroom en/of gas verbruikt dan verwacht (bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, nieuwe apparatuur of een koudere periode).
  • Uw verbruik is te laag ingeschat, waardoor uw termijnbedrag niet toereikend was.
  • Uw termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, terwijl u niet minder bent gaan verbruiken.
  • U heeft minder stroom aan ons heeft teruggeleverd dan verwacht.
  • U heeft uw meterstanden later ingediend, waardoor uw jaar- of eindrekening berekend is over meer dan 1 jaar.
  • Uw meterstanden kloppen niet.

We verrekenen een tegoed op uw jaar- of eindrekening eerst met openstaande bedragen. Het overgebleven bedrag betalen we aan u uit.

U krijgt binnen maximaal 6 weken na de einddatum van uw contract uw eindrekening. U ontvangt uw eindrekening per post. Ook staat de rekening dan voor u klaar in Mijn Essent.

Ieder jaar krijgt u van ons uw jaarrekening. U ontvangt een e-mail als uw jaarrekening online voor u klaarstaat. In Mijn Essent ziet u in welke maand u uw jaarrekening kunt verwachten. Heeft u gekozen voor een papieren jaarrekening, dan sturen we deze per post.

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.