Je zit goed bij Essent

Energieversnellers

Een nieuwe campagne? Dat heb je goed gezien. Essent heeft gekozen voor een ander soort campagne. Bas van Vlierden, directeur Marketing & Brand, neemt ons mee in de wereld van Freek, onze servicemonteur en energieadviseur.

Consumenten hebben praktische energievragen

“Effectieve communicatie is vaak gebaseerd op een conflict. En dat speelt er nu in de energiemarkt. Communicatie over de energietransitie is doorgaans groots en ver weg. Consumenten zien het in nieuwsberichten over windmolenparken, de uitstoot van CO2, protesterende boeren op het Malieveld en het Klimaatakkoord. Maar als je met consumenten gaat praten, dan kom je erachter dat hun energievragen veel dichter bij huis zijn. Zij hebben vragen als ‘Wat kan ik zelf doen?’, ‘Kan ik beter beginnen met isoleren of zonnepanelen?’ en ‘Wat gaat dat kosten?’” vertelt Bas.

Genoeg gepraat over morgen, vandaag aan de slag

Dit conflict is het hart van de positionering en campagne van Essent. Bas legt uit: “Genoeg gepraat en gedroomd over morgen. Als wij een duurzame toekomst willen, dan moeten we niet wachten maar vandaag aan de slag. Geen energie van morgen, maar energie van vandaag. Overal in het land staan onze servicepartners en hun monteurs klaar om te helpen met verduurzamen. Huis voor huis, straat voor straat, wijk voor wijk.”

De ingrediënten van een succesvolle marketingcampagne

Bas was eerder bij Telfort nauw betrokken bij de introductie van de ‘miljonair’-campagne. Een campagne zo succesvol dat ze zelfs een Gouden Loeki en Effies ermee wonnen. Een goede campagne bestaat volgens Bas uit 3 elementen. “Een voor klanten herkenbaar klantinzicht (conflict), creatie die positief opvalt en een goed gevoel geeft en tot slot dat het merk (de afzender) herkenbaar is. Dat laatste is ontzettend belangrijk om herkenbare merkeigenschappen zoals een logo, symbool of karakters in het brein van consumenten te koppelen aan gewenste associaties. Met als doel dat de consument op het juiste moment aan Essent denkt, bijvoorbeeld bij het vergelijken van energiecontracten of oriënteren op zonnepanelen. Die sweetspot zoeken, dát is mijn passie.” vertelt Bas.

Energie van vandaag

Wat mag je verwachten van een energieleverancier?

Al sinds 1909 ontzorgen we onze klanten. Een eeuw later kiezen miljoenen klanten voor ons. “Onze campagne laat zien dat je goed zit bij Essent. Klanten worden steeds getriggerd door advertenties om over te stappen en te besparen op de prijs. Maar als je tevreden bent, waarom zou je dat dan doen? Consumenten kunnen bij ons terecht voor al hun energiezaken. Van een contract voor groene stroom, een handige app die je inzicht geeft in je energieverbruik, tot advies en het daadwerkelijke verduurzamen van je huis. Precies zoals je mag verwachten vandaag de dag. We waarderen onze klanten. Nieuwe klanten krijgen korting, bestaande klanten ook. Met ons klantprogramma Thuisvoordeel krijgen ze elk jaar korting op hun stroom en duurzaamheidsmaatregelen zoals isolatie.” laat Bas weten.

Stap voor stap verduurzamen, wij doen het!

Tegelijkertijd heeft Nederland nog steeds als doel om in 2050 van het aardgas af te zijn. Bas vertelt: “We zien dat veel huiseigenaren verduurzamen zien als een enorme investering. Logisch dat ze twijfelen. Ze willen weten wat het hen nú oplevert. Wij helpen graag met het maken van de goede beslissing. Met praktisch advies en betaalbare oplossingen waar je vandaag al mee aan de slag kunt. Ook dat zie je terug in de campagne. Kijk maar naar de commercial.”

Freek ís de energietransitie

Genoeg daken liggen al vol zonnepanelen en steeds meer mensen kiezen voor elektrisch koken. Bas: “De energietransitie is natuurlijk allesomvattend, maar begint eigenlijk in een huis ergens in Nederland. Misschien wel bij jou in de straat. In onze nieuwe campagne zie je Freek. Als sympathieke en deskundige servicemonteur en energieadviseur rijdt hij de hele dag rond in zijn bus en komt bij de mensen thuis. Hij weet dus wat er speelt achter de voordeuren en waar onze klanten behoefte aan hebben. Maar hij hoort ook de twijfels. Daar helpen we natuurlijk bij. We gaan het gewoon dóén, samen met onze klanten. Geen plannen maken voor de verre toekomst. Maar vandaag kijken wat kan en of dat past bij de portemonnee van de klant.”

Wil je ook vandaag beginnen?

Wil je weten welke stap in energie jij kunt zetten? Wij helpen je graag met een groene energiekeuze en met verduurzamingsmaatregelen zoals isolatie, warmtepompen of zonnepanelen.