Energie voor iedereen, ook onder bewindvoering

Energieversnellers

Betaalbare en duurzame energie. Dat willen we als energiemaatschappij voor iedereen toegankelijk maken. Soms lukt het kwetsbare klanten niet om hun energierekening te betalen. Met sociaal incasseren helpen we deze mensen om hun betaalproblemen zo snel mogelijk aan te pakken. Maar ook als mensen onder bewindvoering staan, zorgen we dat ze energie blijven krijgen. Tjip Postma, Teammanager Incasso, vertelt hoe we dan klaar staan.

Steeds meer mensen met een bewindvoerder

In Nederland is het aantal mensen met schulden flink toegenomen. Soms is de betalingsachterstand al zo groot dat ze het zelf niet meer goed overzien. Zijn de problemen te groot? Dan kunnen ze in de schuldsanering terechtkomen. Ze krijgen een bewindvoerder toegewezen en hebben drie jaar de tijd om hun financiële zaken op orde te krijgen. Daarna zijn ze schuldenvrij. Tjip legt uit “Ook wij nemen onze verantwoordelijkheid om te helpen. Goede afspraken met de bewindvoerders is daar een belangrijk onderdeel van. Hoe gaan mensen hun maandtermijn betalen? En wat is een goed betaalmoment? We zoeken voor iedereen een passende oplossing om de schulden af te lossen. Echt maatwerk. Zo bouwen we een duurzame relatie op met onze klanten.”

Proactief onze hulp aanbieden

Essent heeft meer dan 2,5 miljoen klanten in Nederland. Daarom hebben we contact met bewindvoerders in het hele land. “Neem bijvoorbeeld de Groningse Kredietbank. Daar ondersteunen ze ongeveer 1000 klanten van ons met hun geldzaken, onder andere door het betalen van de energierekening bij Essent of energiedirect.nl. We benaderen schuldinstanties proactief om onze service aan te bieden. En doordat we zo’n goede naam hebben opgebouwd, weten bewindvoerders en schuldhulpverleners ons ook steeds beter te vinden. Wij helpen hun klanten met goede betaalafspraken. De bewindvoerder geeft ons de zekerheid dat wij de betalingen krijgen. En de klanten? Die krijgen energie van ons.” vertelt Tjip enthousiast.

We helpen iedereen met schulden

Essent staat klaar voor zijn eigen klanten, maar ook voor mensen met schulden bij een ander energiebedrijf. “Voor ons maakt het niet uit waar iemand schulden heeft opgebouwd. Aan die schuld veranderen we niets. Door onze hoogwaardige service hebben wij veel klanten overgenomen van andere energieleveranciers. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van de klant en instanties. In ruil krijgen wij daar goedbetalende klanten voor terug. In 2019 hebben wij als incassoteam bijna 3000 nieuwe contracten binnengehaald.” vertelt Tjip.
Schuldhulpverlening met bewindvoerders

Geen onnodige aanmaningen

Betalen klanten een keer te laat? Dan krijgen ze een herinnering. Voor onze klanten met een bewindvoerder hebben we een andere aanpak. Tjip zegt: “We kijken samen met bewindvoerders bijvoorbeeld welke dag van de maand het beste is om de energierekening te betalen. Zo voorkomen we onnodige betalingsherinneringen of aanmaningen. Daar zitten onze klanten niet op te wachten. En wij natuurlijk ook niet, dat scheelt ons ook kosten.

Complimenten voor hun betaalgedrag

Tjip is erg tevreden over de persoonlijke aanpak met goede afspraken voor elke klant onder bewind: “Je ziet dat iedereen het goed wil doen. We doen regelmatig steekproeven op betaalgedrag en die zijn erg goed. Ik merk dat we met onze aanpak uniek zijn binnen de energiebranche. Je kunt ons rechtstreeks benaderen. Dat maakt het voor alle betrokken makkelijk om contact met ons op te nemen. Erg efficiënt.”

Omdenken maakt onze medewerkers enthousiast

Tjip ziet zeker nog verbeteringen: “Met onze persoonlijke aanpak staan we al voor iedereen klaar. Een goed ingerichte online omgeving zou ons werk nog effciënter maken. En nee, niet om onze persoonlijke aanpak te vervangen, maar alleen voor de simpele handelingen die bij schuldhulpverlening komen kijken . Zoals het herberekenen of wijzigen van een termijnbedrag en het opvragen van een kopie jaarrekening. Dat zijn goede volgende stappen.”

Meer weten?

We werken hard aan de betaalbaarheid van de energierekening. Maar staan met sociaal incasseren ook klaar voor onze klanten als het even niet lukt om te betalen. Wil je meer weten over onze schuldhulpverlening met bewindvoerders? Stuur een mail naar Tjip of bel hem via 06 – 290 804 03.