Opzegboete
Hoe werkt de opzegboete?
Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023
De hoogte van je opzegboete hangt af van:
- de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen;
- het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract.
Contract afgesloten vóór 1 juni 2023
Heb je vóór 1 juni 2023 een vast contract af gesloten? Dan gelden voor jou de oude regels tot de einddatum van je contract.
Nieuwe regels opzegboete bij een vast energiecontract

Om video's te bekijken op deze website moet je het gebruik van cookies toestaan.
Weten wat je opzegboete is?
Uitleg berekening opzegboete
Om je boete te berekenen, beantwoorden we de volgende vragen:
- Wat is je verwachte jaarverbruik? Je netbeheerder stelt dit vast.
- Hoeveel zou je op basis daarvan nog verbruiken tot het einde van je contract (overgebleven verbruik)?
- Wat kost je overgebleven verbruik met jouw contract?
- Wat kost je overgebleven verbruik met een nieuw vergelijkbaar contract?
Het verschil tussen deze 2 bedragen is je opzegboete.
Voorbeeld voor opzegboete stroom:
- Vastgesteld jaarverbruik: 2.900 kWh stroom
- Overgebleven verbruik: 2.800 kWh
- Kosten overgebleven verbruik jouw contract: 2.800 kWh x € 0,40 = € 1.120
- Kosten overgebleven verbruik vergelijkbaar contract: 2.800 kWh x € 0,30 = € 840
Je boete: € 1.120 - € 840 = € 280.
Oude regels opzegboete
Oude opzegboete voor stroom én gas
Overgebleven looptijd Je betaalt Minder dan 1,5 jaar € 100 Tussen 1,5 en 2 jaar € 150 Tussen 2 en 2,5 jaar € 200 Langer dan 2,5 jaar € 250 *Je betaalt geen opzegboete als je verhuist en je contract meeneemt naar het nieuwe adres.
Oude opzegboete voor stroom óf gas
Overgebleven looptijd Je betaalt Minder dan 1,5 jaar € 50 Tussen 1,5 en 2 jaar € 75 Tussen 2 en 2,5 jaar € 100 Langer dan 2,5 jaar € 125 *Je betaalt geen opzegboete als je verhuist en je contract meeneemt naar het nieuwe adres.
Terugbetalen opzegboete voor nieuwe klanten
Een gunstig aanbod zonder boete? Verleng je contract
Veelgestelde vragen over de opzegboete
Kan ik zien hoe hoog mijn boete wordt voor ik mijn contract opzeg?
Ja, in Mijn Essent bereken je zelf hoe hoog je boete wordt als je vandaag opzegt voor een bepaalde datum.Heeft dit antwoord je geholpen?
Kan mijn boete ook negatief zijn?
Als de prijs van een vergelijkbaar contract hoger is dan jouw contractprijs, hoef je geen boete te betalen. Je boete kan dus niet negatief zijn.Heeft dit antwoord je geholpen?
Is de nieuwe opzegboete bij alle energieleveranciers hetzelfde?
Ja, de opbouw van de nieuwe opzegboete is altijd gebaseerd op de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar de hoogte van je opzegboete is niet altijd hetzelfde. Die hangt af van:
- Je verwachte jaarverbruik. Je netbeheerder stelt dit vast.
- De hoeveelheid stroom en/of gas die je op basis daarvan nog zou gebruiken tot het einde van je contract.
- De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in je huidige contract.
- De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in een nieuw, vergelijkbaar contract.
- Het verschil tussen deze bedragen is je opzegboete.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Hoe weet ik wat de prijs van een vergelijkbaar contract is?
Het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract bepalen we met een referentieproduct. Bekijk hier onze referentieproducten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Vergoeden jullie de opzegboete die ik aan mijn vorige leverancier moet betalen?
Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via Mijn Essent.Heeft dit antwoord je geholpen?