Bewindvoering en schuldhulpverlening

Bij Essent willen we betaalbare en duurzame energie toegankelijk maken voor iedereen. Maar soms lukt het niet om de energierekening te betalen. We helpen graag om betaalproblemen zo snel mogelijk op te lossen. Op deze pagina staat handige informatie voor financiële hulpverleners zoals bewindvoerders, schuldhulpverleners en budgetbeheerders.

Afsluiten nieuw energiecontract

Is je cliënt nog geen klant bij Essent en wil je een nieuw contract afsluiten? Volg dan deze stappen: 

  • Meld je cliënt aan als klant. Doe dit altijd met de voorletters, achternaam en geboortedatum van je cliënt. 
    Bij bewind: Gebruik het e-mailadres en postadres van de bewindvoerder. 
    Bij budgetbeheer: Gebruik het e-mailadres en postadres van de cliënt. 
  • Stuur een beschikking of machtiging naar incasso.shv.wsnp@essent.nl
  • Je ontvangt een bevestiging. Daarna doen we een kredietwaardigheidscheck. Is de uitkomst dat je cliënt een waarborgsom moet betalen? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen naar de beste oplossing.

Aanmelden

Is je cliënt klant bij ons en ga je hem helpen met zijn energiezaken?
Stuur de volgende gegevens naar ons op:
 
Gegevens hulpverlener
Naam hulpverlener
Naam instantie
Telefoonnummer
Postadres
E-mailadres

Gegevens cliënt 
Voorletters en achternaam
Geboortedatum
Klantnummer Essent (staat in e-mails en brieven)
Adres (waar energie aangesloten is)
Rekeningnummer
Betaalwijze
Gewenste betaaldatum termijnbedrag

Bijlage
Voeg een beschikking of machtiging toe.

Aanmelden via e-mail

Afmelden

Fijn dat je cliënt de energiezaken weer zelf gaat regelen.
Stuur de volgende gegevens naar ons op:

Gegevens cliënt
Voorletters en achternaam
Geboortedatum
Klantnummer Essent (staat in e-mails en brieven)
Adres (waar energie aangesloten is)
E-mailadres
Telefoonnummer
Rekeningnummer
Betaalwijze

Bijlage
Gaat het om het stoppen van bewindvoering? Voeg dan een eindbeschikking toe.

Afmelden via e-mail

Tip: voeg je cliënt meteen toe aan het bewindvoeringsportaal
Heb je al toegang tot het bewindvoeringsportaal? Geef dit dan aan in de e-mail. Dan voegen we je nieuwe cliënt meteen toe aan je account. Heb je nog geen toegang en wil je dit wel? Geef dit dan ook aan in de e-mail. We maken een account voor je aan en voegen de cliënt meteen toe. Wel zo handig.

Regelen energiezaken

Ben je een bewindvoerder?
Dan regel je eenvoudig alle energiezaken van je cliënt in het bewindvoeringsportaal. Heb je nog geen toegang tot het bewindvoeringsportaal? Neem dan contact met ons op.

Ben je een schuldhulpverlener of budgetbeheerder?
Dan heb je geen toegang tot het bewindvoeringsportaal. Log samen met je cliënt in op Mijn Essent om de energiezaken te regelen.

Veelgestelde vragen over bewindvoering

Staat je cliënt onder bewind? Regel de energiezaken dan eenvoudig via het bewindvoeringsportaal. Heb je nog geen toegang tot het bewindvoeringsportaal? Stuur dan een e-mail naar incasso.shv.wsnp@essent.nl. Dan maken we meteen een account voor je aan.

Staat je cliënt niet onder bewind? Log dan samen met je cliënt in op Mijn Essent. Hier regel je alle energiezaken makkelijk zelf. Bekijk bijvoorbeeld de facturen, pas de betaaldatum aan of vraag een betalingsregeling aan.

Log in op Mijn Essent of het bewindvoeringsportaal en ga naar Facturen & Betalen. Hier vraag je eenvoudig een betalingsregeling aan. Let op: je ziet deze optie alleen als je cliënt voldoet aan de voorwaarden voor een betalingsregeling.

Stuur een e-mail naar incasso.shv.wsnp@essent.nl. Geef aan hoelang er uitstel nodig is. Dit mag maximaal 2 maanden zijn. Je krijg zo snel mogelijk een reactie van ons.
Een hoog verbruik kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een extra koude periode, nieuwe apparaten, een verbouwing of een gezinsuitbreiding.
 
Log in op Mijn Essent of het bewindvoeringsportaal en ga naar Verbruik. Hier heb je een duidelijk overzicht van het verbruik per uur, dag en maand. Dit helpt om meer inzicht te krijgen.

Log in op Mijn Essent of het bewindvoeringsportaal en ga naar Persoonlijke gegevens. Hier pas je de betaaldatum of betaalwijze makkelijk zelf aan.

De snelste manier is door ons te mailen op incasso.shv.wsnp@essent.nl. Geef aan wat de reden is van de aanvraag. Stuur de contactgegevens en het klantnummer van je cliënt mee.

Stuur een e-mail naar incasso.shv.wsnp@essent.nl met de voorletters, achternaam en het klantnummer van je cliënt. Vermeld in de e-mail dat je al een account hebt voor het bewindvoeringsportaal en de cliënt wilt toevoegen.

Staat je vraag er niet bij?

Onze medewerkers staan voor je klaar. Stel je vraag via incasso.shv.wsnp@essent.nl of bel naar 073 - 850 12 47 (maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 13.00 uur).