Misleidende verkoop

Wij ontvangen regelmatig klachten over misleidende verkoopmethoden van andere energieleveranciers. Er zijn veel klanten die onbewust overstappen naar een andere leverancier of zelfs geen toestemming hebben gegeven voor een overstap en toch van leverancier veranderen.

  • Waar moet u op letten bij een energieaanbod?
    Bekijk de opbouw van energieprijzen. Denk eraan dat de voorwaarden van acties altijd kunnen variëren. Zo kan bijvoorbeeld een welkomstpremie op een later moment worden uitbetaald of de vaste leveringskosten kunnen sterk afwijken van wat u gewend bent te betalen.

    Denkt u dat u bent misleid?
    U kunt ons altijd bellen voor een ContractCheck. Dan kijken we samen wat het beste past bij uw situatie. Zo weet u met één telefoontje meteen of u nog goed zit. Bel 0800 377 36 80 (gratis). Onze ContractExperts zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.

  • 14 dagen bedenktijd
    In de gevallen waarin er een overeenstemming is bereikt, heeft u het recht om binnen 14 dagen na ontvangst of aangaan van de overeenkomst deze ongedaan te maken. Wanneer u dit wilt, stuurt u het contract met begeleidende brief aangetekend retour naar de betreffende energieleverancier. Essent heeft voor u alvast een voorbeeldbrief opgesteld, waarop u alleen nog uw eigen gegevens moet invullen. Na annulering van de overeenkomst blijft u gewoon klant bij Essent.

    Voorbeeldbrief

  • 'U gaat maandelijks minder betalen'
    U gaat bij ons minder betalen, is een veelgehoord argument. De vraag is natuurlijk waarop dit gebaseerd is. Een andere leverancier kent uw verbruik niet, ook weet deze niet precies wat voor een contract u heeft. Een maandelijks bedrag is een schatting op basis van uw jaarverbruik en contract. Het is altijd belangrijk om op te letten dat u maandelijks genoeg betaald, anders is het mogelijk dat u aan het einde van het jaar moet bijbetalen.

    'U woont nu buiten Essent gebied'
    Essent kan overal in Nederland elektriciteit en gas leveren. Netbeheerders zijn wel regionaal gebonden, maar door een goede samenwerking tussen Essent en alle netbeheerders in Nederland ontvangt u van Essent altijd maar één rekening, met daarop zowel de kosten voor de energie als voor de netbeheerder. Kosten van de netbeheerder blijven altijd hetzelfde, ongeacht uw leverancier.

    'Voordeel op energietarieven'
    Een andere leverancier kan behoorlijke kortingen op de leveringstarieven beloven. Toch kunnen deze aanbiedingen minder voordelig zijn dan u denkt. Zo is de korting vaak enkel op het leveringstarief van toepassing en niet op de totaalprijs, want deze omvat ook btw en energiebelasting. Des te belangrijker voor u om dit goed te controleren, zodat u weet wat de totaalprijs wordt.

Misleid door deur-aan-deur verkoop?

Speciaal voor Essent-klanten bieden wij een deursticker aan. Lees meer over de deursticker.

Weten of u nog goed zit?

Doe de gratis ContractCheck

Wilt u weten of uw contract nog bij uw verbruik past, of heeft u een ander aanbod gekregen?

Doe de ContractCheck