Klantenservice
Mijn termijnbedrag

Mijn termijnbedrag

Het termijnbedrag is een bedrag dat je maandelijks aan Essent betaalt. Zelf je termijnbedrag aanpassen is zo gebeurd. Dit kan op elk gewenst moment en heel eenvoudig via Mijn Essent.

 

Vraag en antwoord

Je termijnbedrag bestaat uit:

  • de leveringskosten voor stroom en/of gas
  • de vaste netbeheerkosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk
  • belastingen van de overheid (opslag duurzame energie- en klimaattransitie, energiebelasting en btw)

In de VerbruiksManager zie je direct wat je termijnbedrag is en of het nog past bij je verbruik. 

Nog geen klant? Bereken je termijnbedrag.

Je past je termijnbedrag makkelijk zelf aan in je persoonlijke account.

Er zijn 2 situaties waarin het even niet mogelijk is om je termijnbedrag aan te passen. 

  • Je krijgt binnen 2 maanden je jaarrekening. Na het ontvangen van je jaarrekening kun je je termijnbedrag weer aanpassen. 
  • Je bent net klant bent bij ons geworden en je contract is nog niet gestart. Na de startdatum kun je je termijnbedrag weer aanpassen.

We berekenen je verwachte stroom- en gasverbruik aan de hand van:

  • je verbruik van het afgelopen jaar;
  • de gemiddelde temperaturen van de laatste 20 jaar.
Ben je een nieuwe klant? Dan gebruiken we:
  • de gegevens over het verbruik van je nieuwe huis of je gezinssamenstelling. 

In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Bij het doorgeven van je verhuizing, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Je kunt dit altijd zelf aanpassen.

We verhogen je termijnbedrag, omdat we willen voorkomen dat je moet bijbetalen op je volgende jaar- of eindrekening. We passen het termijnbedrag aan als:

  • we verwachten dat je volgend jaar meer stroom en/of gas gaat verbruiken
  • je moest bijbetalen op je laatste jaarrekening

Mijn termijnbedrag aanpassen

Binnen 2 weken na het starten van de levering, brengen we je eerste termijnbedrag in rekening. 

Betaal je handmatig, dan heb je 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Betaal je via automatische incasso, dan zie je in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Soms sturen we na een eindrekening nog een laatste factuur voor het termijnbedrag. Als we dat doen, dan hebben we daar al rekening mee gehouden toen we de eindrekening maakten. Je betaalt nooit meer dan je verbruikt hebt.

Waarschijnlijk ben je overgestapt naar betalen via automatische incasso. Dan ontvang je geen maandelijkse facturen meer voor je termijnbedrag. Je kunt je facturen altijd bekijken in je persoonlijke account.

Dat kan. In de VerbruiksManager+ app regel je het eenvoudig zelf. 

Nog geen app? Download de app of bel ons voor het aanpassen van de betaaldatum.