Nieuwe klanten

Welkom bij Essent!

Fijn dat je voor ons hebt gekozen. We zorgen dat je aanmelding snel geregeld is. Bekijk op deze pagina hoe we dit doen. En ontdek de voordelen van ons klantprogramma Thuisvoordeel.

Nog geen contract afgesloten? Word vandaag nog klant van Essent. Wij regelen alles voor je.

Zo werkt het

Je hebt een contract bij ons afgesloten

Nadat je je hebt aangemeld als klant, sturen we je direct een bevestiging per e-mail of brief. Daarna krijg je binnen 7 dagen je nieuwe energiecontract.

Alles over je energiecontract

We zeggen je contract op bij je huidige energieleverancier

Als je overstapt van een andere energieleverancier, regelen wij de opzegging van je huidige contract. Scheelt jou weer tijd en moeite. Het kan zijn dat je huidige leverancier om een opzegvergoeding vraagt. Onder het kopje ‘Opzegvergoeding’ lees je hier meer over.

Jij (of je slimme meter) geeft de meterstanden aan ons door

Van elke nieuwe klant hebben we de meterstanden nodig. Als het tijd is om deze door te geven, ontvang je een verzoek per e-mail of post. Heb je een slimme meter? Dan krijgen we je meterstanden automatisch doorgestuurd. Handig, je hoeft dan zelf niets te doen.

Zo geef je je meterstanden door

Vanaf de startdatum leveren we energie bij je

De startdatum vind je op je contract en in Mijn Essent. Vanaf dan krijg je stroom en/of gas van ons. Wil je je nieuwe contract later in laten gaan? Geen probleem. Onder het kopje ‘Startdatum aanpassen’ lees je hoe dit werkt.

Regel je energiezaken in Mijn Essent of de app

In Mijn Essent en/of de Essent VerbruiksManager+ app regel je makkelijk zelf je energiezaken. Bekijk bijvoorbeeld je verbruik of pas je termijnbedrag aan. Je krijgt van ons een e-mail of brief om een account aan te maken voor Mijn Essent. De app download je in de App Store of Play Store.

2 feestende personen

Opzegvergoeding

Als je je contract bij je huidige leverancier eerder opzegt, kunnen zij om een opzegvergoeding vragen. Soms betalen we deze opzegvergoeding tot maximaal 250 euro aan je terug. In de actievoorwaarden lees je of je hier recht op hebt. De actievoorwaarden heb je per post of e-mail ontvangen en vind je ook in Mijn Essent.

Heb je recht op een opzegvergoeding? Vraag de terugbetaling van je opzegvergoeding dan binnen 3 maanden na de startdatum van de energielevering aan in Mijn Essent. Je krijgt het bedrag binnen 4 maanden op je rekening. Lees hier meer over opzegvergoeding

Startdatum aanpassen

Wil je je nieuwe contract later in laten gaan? Dan passen we de startdatum aan. Geen probleem.

  • Ligt de oorspronkelijke startdatum meer dan 2 dagen in de toekomst? Dan pas je de startdatum eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.
  • Neem online contact met ons op als de levering binnen 2 dagen start. Dan helpen we je om dit snel te regelen.

Pas de startdatum van je contract aan

Ken je Thuisvoordeel al?

Speciaal voor jou als klant hebben we Thuisvoordeel. Met dit klantprogramma krijg je tot wel 10% extra korting op je stroomtarief. Daarnaast verrassen we je regelmatig met een cadeautje en krijg je extra voordeel op bijvoorbeeld isolatie en cv-onderhoud. Meer weten?

Ontdek Thuisvoordeel

Thuisvoordeel van Essent

Veelgestelde vragen van nieuwe klanten

Wij hebben altijd een mooi aanbod. Voor bestaande én nieuwe klanten.

Ben je al klant? Bekijk ons verlengingsaanbod.

Klant worden is heel simpel. Of je nu overstapt of je eerste contract afsluit. Wij regelen alles voor je.

Kijk in de bevestigingsmail of -brief van je aanmelding. Daar staat precies wanneer en hoe je je welkomstcadeau of welkomstkorting krijgt.

Bij je aanmelding als nieuwe klant ontvang je een e-mail of brief. Hierin staat de datum waarop je contract start. De startdatum vind je ook op je contract en in Mijn Essent

Dat doen we bij deze situaties:

  • Bij nieuwe klanten laten we altijd een kredietwaardigheidstoets uitvoeren door Experian. Uit deze toets kan komen dat je een waarborgsom moet betalen. Als we binnenkort de levering beëindigen omdat je een betalingsachterstand hebt, maar je wilt toch klant blijven.
  • Als we eerder het contract met je hebben beëindigd door een betalingsachterstand en je wilt opnieuw klant worden.
  • Als je vorige leverancier het contract met je heeft beëindigd door een betalingsachterstand.

Het kan gebeuren dat je je bedenkt. Daarom kun je bij ons je contract altijd annuleren binnen de bedenktijd van 14 dagen. Lees hier hoe het annuleren van je energiecontract werkt. Heb je vóór je annulering al wel energie van ons verbruikt? Dan betaal je alleen voor de geleverde energie.

Binnen 2 weken na het starten van de energielevering ontvang je de rekening van je eerste termijnbedrag. Je hebt 14 dagen de tijd om deze te betalen. Betaal je via automatische incasso? Dan zie je in Mijn Essent op welke datum we het termijnbedrag afschrijven.

Na je aanmelding sturen we je direct een bevestiging per e-mail of brief. Daarna krijg je binnen 7 dagen je nieuwe energiecontract. Neem contact met ons op als je geen bevestiging ontvangt.

Bekijk ons beste aanbod voor jou als je alleen stroom wil. Wil je alleen gas? Neem dan contact met ons op.

Als je je facturen op tijd hebt betaald, krijg je na 3 jaar je waarborgsom terug. Heb je toch een keer te laat betaald, verlengen we dit termijn met een jaar. 

Stap je binnen 3 jaar over naar een andere leverancier? Dan verrekenen we de waarborgsom met het saldo op je eindrekening. Als er nog een tegoed overblijft, betalen we dit binnen 2 werkdagen na het opmaken van de eindrekening aan je uit.