Zo lees je je zakelijke Energierapport
Uitleg Energierapport
Een digitale energiemeter stuurt de meterstanden van je bedrijf automatisch door naar je energieleverancier. Heb je zo’n slimme meter? Dan ontvang je elke maand een Energierapport in je e-mail of op je deurmat. Je vindt hem ook in Mijn Essent Zakelijk.
In het Energierapport staat hoeveel stroom en gas je pand de afgelopen maand heeft verbruikt en hoeveel dat kost. Je kunt ook zien of je meer of minder energie hebt verbruikt ten opzichte van vorig jaar.
Dit staat er in je Energierapport
Je verbruik van de afgelopen maand
Bovenaan je Energierapport zie je hoeveel stroom en gas je pand de afgelopen maand heeft verbruikt en hoeveel dat kost.
De kosten die je betaalt voor de verbruikte energie bestaan uit verschillende onderdelen. Er zijn kosten die afhankelijk zijn van je verbruik en kosten die onafhankelijk zijn van je verbruik. Vaste kosten, die niet afhangen van je verbruik, zijn bijvoorbeeld netbeheerkosten, belastingen en toeslagen.
Benieuwd naar de opbouw van je persoonlijke kosten? Bekijk dan je tarievenoverzicht. Dit overzicht ontvang je als de tarieven wijzigen. Je vindt je persoonlijke tarieven ook in Mijn Essent Zakelijk.

Je teruglevering van de afgelopen maand
Heb je zonnepanelen? Dan verbruik je de stroom die je daarmee opwekt eerst in je eigen pand. Als je meer stroom opwekt dan je op dat moment nodig hebt, gaat het teveel aan stroom naar het openbare elektriciteitsnetwerk. Dit heet terugleveren.
In je Energierapport zie je hoeveel stroom je afgelopen maand hebt teruggeleverd. Heb je meer stroom teruggeleverd dan verbruikt? Dan krijg je een terugleververgoeding. Deze verrekenen we op je jaarrekening.
Je historisch verbruik
Ben je benieuwd naar het energieverbruik van je bedrijf in vergelijking met voorgaande jaren? Ga dan naar je historisch verbruik. Zo krijg je nog meer inzicht in je energieverbruik. Bekijk bijvoorbeeld of veranderingen in je openingstijden invloed hebben op je verbruik.
Het aantal jaar dat je ziet is afhankelijk van de periode dat je klant bij ons bent én een slimme meter hebt. Je kunt maximaal 3 jaar terugkijken.

Nog meer inzicht in je verbuik
Optimaliseer je energie-uitgaven
Start met besparen
Veelgestelde vragen over het Energierapport
Hoe zie ik mijn verbruik als ik geen slimme meter heb?
Als je een slimme meter hebt, sturen we je elke maand een Energierapport. Heb je geen slimme meter? Dan zie je je verbruik alleen op je jaarrekening. Die vind je in Mijn Essent Zakelijk.Heeft dit antwoord je geholpen?
Hoe kan het dat het verbruik in mijn Energierapport niet overeenkomt met mijn meterstanden?
Als je je meterstanden erbij pakt, zie je dat het verschil tussen die meterstanden soms net wat afwijkt van het verbruik in je Energierapport. Dit komt door de correctie voor de calorische waarde van het geleverde gas. Deze correctie vind je ook op je jaarrekening. Lees meer over de calorische waarde.Heeft dit antwoord je geholpen?
Is mijn Energierapport ook mijn factuur?
Nee. Het Energierapport geeft inzicht in je verbruik, niet in het maandelijkse bedrag dat je betaalt. Je betaalt elke maand een termijnbedrag. Dat bedrag baseren we op je gemiddelde jaarverbruik. Na een jaar verrekenen we je termijnbedragen met de hoeveelheid energie die je echt hebt verbruikt. Dit zie je terug op je jaarrekening.Heeft dit antwoord je geholpen?
Mijn energiekosten zijn veel hoger dan mijn verbruik. Hoe kan dat?
Deel je je totaalbedrag door je verbruik? Dan kom je niet uit op het tarief dat in je contract staat. Je energieprijs bestaat naast verbruiksafhankelijke kosten namelijk ook uit vaste kosten. Zo betaal je netbeheerkosten. Dit zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het stroom- en gasnet en de energiemeters. Verder heb je te maken met belastingen en toeslagen.Heeft dit antwoord je geholpen?