Uitleg bij je energierapport

Heb je een slimme meter? Dan ontvang je iedere maand het energierapport in je e-mail of via de post. Hiermee krijg je inzicht in wat je pand iedere maand werkelijk verbruikt en wat dat kost. 

Je verbruik en kosten

In het energierapport staat een overzicht van wat je afgelopen maand hebt verbruikt en hoeveel dat kost. Je betaalt verschillende soorten kosten, zoals leveringskosten en persoonlijke tarieven. Daarnaast betaal je nog belastingen en toeslagen. Zo krijg je in 2022 korting van de overheid op je energiebelasting.

Heb je een negatief bedrag bij je stroomverbruik? Dat komt doordat de energiebelasting verlaagd is en je een hogere overheidskorting krijgt. Dit wordt verrekend op je jaarrekening.

Heb je minder gas verbruikt, maar moet je toch meer betalen? Dan komt dat door de gestegen gasprijzen.

Om te weten hoe je persoonlijke kosten zijn opgebouwd, bekijk je je tarievenoverzicht. Dit overzicht ontvang je telkens wanneer de tarieven wijzigen. Deze staan ook in Mijn Essent Zakelijk.

Stroom- en gasverbruik in energierapport

*Dit is een voorbeeld. Bekijk het verbruik van je pand in je energierapport.

Je historisch verbruik

In je energierapport vind je het historisch verbruik van je bedrijfspand. Daarin zie je precies hoeveel energie je afgelopen jaren elke maand hebt verbruikt tot maximaal 3 jaar. Het overzicht is korter als je nog niet zo lang een slimme meter hebt of als je nog niet zo lang klant bent. Er staat niet beschikbaar als het ons nog niet gelukt is om je meter uit te lezen.

Je historisch verbruik geeft een nóg gedetailleerder inzicht in wat je verbruikt. Zo check je makkelijk of je inspanningen om energie te besparen hebben geholpen. Daarnaast krijg je inzicht in de gevolgen van veranderingen. Bijvoorbeeld als je openingstijden veranderen.

overzicht historisch verbruik

Teruglevering van je zonnepanelen

Als je zonnepanelen hebt, verbruik je de stroom die je daarmee opwekt eerst met je eigen pand. Wek je meer op dan je verbruikt, dan gaat de overtollige stroom via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnetwerk. Dit heet het terugleveren van stroom.

In het energierapport zie je onder het kopje Teruglevering hoeveel stroom je afgelopen maand hebt teruggeleverd. Als je in totaal meer stroom hebt opgewekt dan wat je hebt verbruikt, krijg je een terugleververgoeding. Deze verrekenen we uiteindelijk op je jaarrekening.

Teruglevering

Dit is een voorbeeld. Bekijk hoeveel je hebt teruggeleverd in je energierapport.

Veelgestelde vragen over het energierapport

Het energierapport is geen factuur. Het geeft inzicht in je werkelijke verbruik, niet in het maandelijkse bedrag dat je betaalt. Je betaalt namelijk elke maand een termijnbedrag op basis van een inschatting van je gemiddelde verbruik per jaar. Na een jaar verrekenen we de termijnbedragen met de hoeveelheid energie die je daadwerkelijk hebt verbruikt. Als hierin vervolgens een verschil zit, zie je dat terug op je jaarrekening. Kom je er gedurende het jaar achter dat je ingeschatte verbruik veel afwijkt, dan kun je je het termijnbedrag altijd aanpassen in Mijn Essent Zakelijk