Alles over het Noodfonds
Soms lukt betalen even niet. Dan kan het Tijdelijk Noodfonds Energie helpen. Op deze pagina lees je wat het Noodfonds is en hoe het werkt.
Het Noodfonds is nu gesloten. Je kunt geen aanvraag meer doen.
Wat is het Noodfonds?
Het Noodfonds helpt mensen die moeite hebben met het betalen van de energierekening. Het fonds kijkt naar je inkomen en hoeveel je betaalt voor energie. Heb je recht op steun? Dan betaalt het Noodfonds tijdelijk een deel van je energierekening.
Het Noodfonds is een samenwerking tussen Essent en andere energieleveranciers. Ook de overheid helpt mee. Samen helpen we mensen bij het betalen van energie.
Het Noodfonds is gesloten
In april 2025 was er 56,3 miljoen euro beschikbaar om mensen te helpen. Helaas is dit bedrag nu op. Daarom is het Noodfonds gesloten. Je kunt geen aanvraag meer doen.
Wat heb ik nodig voor mijn aanvraag?
Voor een aanvraag bij het Noodfonds heb je deze gegevens nodig:
- Je voorletters en achternaam.
- Je postcode en huisnummer.
- Je klantnummer. Dit vind je in Mijn Essent.
- Je termijnbedrag. Dit vind je in Mijn Essent en de Essent app.
- De naam van je energieleverancier.
Soms heeft het Noodfonds extra informatie nodig. Dan vragen ze een document waarop je naam, klantnummer en leveringsadres staan. Je kunt dan de eerste pagina van je jaarrekening opsturen. Deze vind je in Mijn Essent en de Essent app. Of stuur je energiecontract op. Kijk hiervoor in je mail en zoek op ‘Welkom bij Essent’.
Als je aanvraag is goedgekeurd
Dit doen we met het bedrag
Waar staat mijn aanvraag?
Zo log je in op 'MijnAanvraag'
Stap 1:
Ga naar ‘MijnAanvraag’ op de website van het Noodfonds.Stap 2:
Vul het mailadres in waarmee je de aanvraag hebt gedaan.Stap 3:
Vul je aanvraagnummer in. Dit staat in de e-mail die je van het Noodfonds hebt gekregen.Stap 4:
Klik op ‘Bevestig je gegevens’.Stap 5:
Je krijgt een code via mail. Vul deze code in om in te loggen.
Veelgestelde vragen over het Noodfonds
Kun je je energierekening niet betalen? Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar een oplossing.
Als je aanvraag is gelukt, krijg je een bevestiging via mail van het Noodfonds. Heb je geen mail gekregen? Dan is je aanvraag waarschijnlijk niet gelukt. Je kunt dan helaas geen steun meer krijgen.
Weet je zeker dat je een aanvraag hebt gedaan, maar heb je geen bevestiging gekregen? Stuur een mail naar info@noodfondsenergie.nl. Zij helpen je graag verder.
Let op: het kan soms druk zijn. Je moet dan misschien wat langer wachten.
Het Noodfonds vraagt om je laatste termijnbedrag. Betaal je via automatische incasso? Dan krijg je geen aparte factuur. Je kunt je laatste termijnbedrag vinden in:
- Mijn Essent en de Essent app.
- De app van je bank, bij de afgeschreven bedragen.
Betaal je handmatig? Dan krijg je elke maand een factuur. Deze vind je in Mijn Essent en de Essent app.