Alles over betalen

Essent helpt je om je energierekening betaalbaar te houden. Hoe we dat doen? Met inzicht in je verbruik en handige tips om energie en geld te besparen. En als betalen even moeilijk is, dan denken we met je mee. Hier lees je alles over betalen.

 Bepaal zelf wanneer je betaalt

Betaal je het termijnbedrag liever nadat je je salaris, uitkering of studiefinanciering hebt ontvangen? Dat begrijpen we. In Mijn Essent pas je onder ‘betaalgegevens’ snel en eenvoudig de betaaldatum van je maandfactuur aan.

Als betalen even niet lukt: betalingsregeling

Natuurlijk kan het gebeuren dat betalen even lastig is. Misschien ben je geholpen met een betalingsregeling. Die kun je aanvragen als:

  • Je 1 of meer openstaande facturen hebt. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling hebt gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er minimaal € 50 openstaat.

Geldt dit voor jou? Dan vraag je de betalingsregeling eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Betalingsregeling aanvragen

Te laat met betalen

Als je te lang wacht met betalen dan komen er extra kosten bij. We leggen je hier uit hoe het incassoproces werkt.

Inzicht in je betalingen in de app

In onze app regel je al je energiezaken makkelijk en snel. Hier staan al je gegevens overzichtelijk bij elkaar, pas je je gegevens eenvoudig aan en heb je inzicht in je betalingen. Ook kun je de TermijnCheck doen om te kijken of je termijnbedrag nog aansluit op de tarieven en je verbruik. Handig toch?

Veelgestelde vragen over betalen

Dit klopt. Sinds september 2022 hebben we een nieuw rekeningnummer: NL15 BNPA 0227 7423 97. Klant bij ons? Dan heb je hierover een e-mail of een brief gehad.

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt 1 of meer openstaande facturen. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je hebt de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er staat minimaal € 50 open.
Betalingsregeling aanvragen
Dat kan. In Mijn Essent en de app regel je het eenvoudig zelf.
Als het ons niet is gelukt om het bedrag van een factuur af te schrijven, ontvang je een betalingsherinnering. Het bedrag van de volgende factuur schrijven we weer automatisch af.
Nee, als je een betalingsregeling bij ons hebt, dan verandert de manier waarop je betaalt niet.
Op je jaar- of eindrekening lees je wanneer we het tegoed aan je uitbetalen. We betalen het tegoed niet eerder uit.

Ons rekeningnummer is NL15 BNPA 0227 7423 97. Vermeld bij het betalen van een factuur altijd het betalingskenmerk en je klantnummer.

Voor betalingen vanuit het buitenland heb je soms ook een BIC-code nodig. Onze BIC-code is BNPANL2A.

Mijn factuur bekijken en betalen

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.