Alles over betalen

Essent helpt je om je energierekening betaalbaar te houden. Hoe we dat doen? Met inzicht in je verbruik en handige tips om energie en geld te besparen. En als betalen even moeilijk is, dan denken we met je mee. Hier lees je alles over betalen.

Inzicht in je facturen en betalingen

Wil je weten hoe je betalingen ervoor staan? Bekijk in Mijn Essent je facturen. Zo krijg je inzicht tot wel 1,5 jaar terug. Je ziet precies wat je al betaald hebt en wat er nog openstaat. Wel zo handig.

Tip: gebruik het advies van de TermijnCheck

Voorkom verrassingen en gebruik de TermijnCheck in Mijn Essent of in onze app. Deze geeft advies over welk termijnbedrag past bij onze tarieven en je verbruik. Komt dat niet overeen? Dan pas je meteen zelf eenvoudig je termijnbedrag aan. Op dit moment is het termijnbedragadvies voor veel klanten hoog. We leggen het je uit.

Let op: de TermijnCheck werkt alleen als we je laatste meterstanden hebben. Geef deze zelf door of geef ons toestemming om je slimme meter uit te lezen. Ook dat regel je in Mijn Essent of de app.

 Bepaal zelf wanneer je betaalt

Betaal je het termijnbedrag liever nadat je je salaris, uitkering of studiefinanciering hebt ontvangen? Dat begrijpen we. In Mijn Essent pas je onder ‘betaalgegevens’ snel en eenvoudig de betaaldatum van je maandfactuur aan.

Bespaar vandaag nog

Als je vandaag bespaart, heb je daar meteen voordeel van. Ook in de toekomst. Hoe je dat doet? We helpen je stap voor stap. Met inzicht, advies en energie-experts die graag voor je aan de slag gaan. Start ook vandaag met besparen!

Automatisch incasso: dat scheelt

Betaal je jouw facturen handmatig? Dat kost je 2,42 euro per factuur. Stap over naar automatische incasso en bespaar direct. Dat regel je snel zelf in Mijn Essent.

Grip op je geld met Geldfit.nl

Geldzorgen? Moeite met het betalen van je (energie)rekening? We denken graag met je mee. Daarom werken we samen met Geldfit. Geldfit helpt je om financieel fit te blijven of te worden. Doe anoniem de test en ontdek binnen 2 minuten wat jij kunt doen. 

Als betalen even niet lukt: betalingsregeling

Natuurlijk kan het gebeuren dat betalen even lastig is. Misschien ben je geholpen met een betalingsregeling. Die kun je aanvragen als:

  • Je 1 of meer openstaande facturen hebt. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling hebt gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er minimaal € 50 openstaat.

Geldt dit voor jou? Dan vraag je de betalingsregeling eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Betalingsregeling aanvragen

Te laat met betalen

Als je te lang wacht met betalen dan komen er extra kosten bij. We leggen je hier uit hoe het incassoproces werkt.

Inzicht in je betalingen in de app

In onze app regel je al je energiezaken makkelijk en snel. Hier staan al je gegevens overzichtelijk bij elkaar, pas je je gegevens eenvoudig aan en heb je inzicht in je betalingen. Ook kun je de TermijnCheck doen om te kijken of je termijnbedrag nog aansluit op de tarieven en je verbruik. Handig toch?

Veelgestelde vragen over betalen

Dit klopt. Sinds september 2022 hebben we een nieuw rekeningnummer: NL15 BNPA 0227 7423 97. Klant bij ons? Dan heb je hierover een e-mail of een brief gehad.

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt 1 of meer openstaande facturen. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je hebt de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er staat minimaal € 50 open.
Betalingsregeling aanvragen
Dat kan. In Mijn Essent en de app regel je het eenvoudig zelf.
Als het ons niet is gelukt om het bedrag van een factuur af te schrijven, ontvang je een betalingsherinnering. Het bedrag van de volgende factuur schrijven we weer automatisch af.
Nee, als je een betalingsregeling bij ons hebt, dan verandert de manier waarop je betaalt niet.
Op je jaar- of eindrekening lees je wanneer we het tegoed aan je uitbetalen. We betalen het tegoed niet eerder uit.

Ons rekeningnummer is NL15 BNPA 0227 7423 97. Vermeld bij het betalen van een factuur altijd het betalingskenmerk en je klantnummer.

Voor betalingen vanuit het buitenland heb je soms ook een BIC-code nodig. Onze BIC-code is BNPANL2A.

Mijn factuur bekijken en betalen

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.