Alles over Slim Laden van Essent

Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden.

Aanmelden en gebruik

  • Wat is Slim Laden voor mijn elektrische auto?

    Slim Laden betekent dat we je elektrische auto laden op goedkope en groene momenten. Dit kan je jaarlijks zo’n 100 tot 300 euro besparen. Je auto wordt op de meest gunstige momenten opgeladen. Daarmee help je mee het net te balanceren terwijl je bespaart op je laadkosten. Win-win dus.
  • Hoe meld ik me aan voor Slim Laden?

    Heb je een energiecontract van Essent? Het enige wat je hoeft te doen is Slim Laden te activeren in de Essent app. Er zijn op dit moment twee versies van onze app. Daardoor kan Slim Laden bij jou op een andere plek staan.

    • Heb je de allernieuwste versie van de app? Kijk dan onder 'Profiel', ga naar 'Mijn producten' en klik op 'Aanmelden voor Slim Laden'.
    • Heb je de app nog niet geupdate? Kijk dan onder 'Regel zelf' en selecteer 'Slim Laden'.
  • Is Slim Laden gratis?

    Ja! Het gebruik van de Essent app en dienst Slim Laden is gratis. 
  • Met welke auto's kan ik Slim Laden?

    Met de volgende automerken kun je al Slim Laden: Audi, BMW, BYD, Cupra, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, MINI, Porche, Renault, SEAT, Škoda, Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo en XPENG. Ook veel plug-in hybrides werken al met Slim Laden. Kijk hier of jouw auto erbij staat.

    We breiden het aantal merken steeds verder uit. Staat jouw auto er nu nog niet tussen? Dan is de kans groot dat dit binnenkort wel kan. Goed om te weten: voor Slim Laden heb je ook een energiecontract bij Essent nodig.

  • Werkt Slim Laden ook met een hybride auto?

    Ja, dat kan. Heb je een plug-in hybride auto, dan kun je in veel gevallen gewoon Slim Laden. Het hangt af van het merk en model van je auto. Bekijk hier of jouw hybride auto geschikt is. Dan weet je het zeker.
  • Kan ik meerdere auto's koppelen?

    Dit is op dit moment niet mogelijk, maar we zijn ermee bezig. Houd ons in de gaten!
  • Kan ik Slim Laden gebruiken zonder laadpaal?

    Nee, Slim Laden werkt alleen met een laadpaal. Laad je via een gewoon stopcontact, dan is het vermogen de laag om Slim Laden goed te laten werken.
  • Wat als ik mijn auto in een keer wil opladen?

    Je kunt kiezen voor de 'direct laden' modus. In deze modus optimaliseren we je laadsessie niet. Je auto wordt direct opgeladen tot het ingestelde oplaadniveau is bereikt.

Instellingen en techniek

  • Hoe weet ik zeker dat mijn auto op tijd is opgeladen?

    Op basis van je vertrektijd en de voordeligste uren maken we een slim laadschema. Zo zorgen we dat je auto op tijd is opgeladen volgens je ingestelde laaddoel. Dit lukt in vrijwel alle gevallen. Haal je je auto eerder los dan je vertrektijd, dan kunnen we dat niet garanderen.

    Tijdens je eerste Slim Laden-sessie leert het systeem hoe jouw auto precies laadt. Daardoor kan het laden iets afwijken. Vanaf de tweede sessie is je auto op tijd opgeladen volgens je instellingen.

  • Waarom begint mijn auto niet meteen met laden als ik Direct laden kies?

    Als je Direct laden inschakelt, sla je Slim Laden tijdelijk over. Je auto start dan zo snel mogelijk met laden.

    Maar eerst moeten we verbinding maken met je auto en de laadpaal. Dat kan even duren. Binnen 15 minuten start het laden vanzelf.

  • Kan ik de Essent app én mijn auto app allebei gebruiken voor laden?

    Gebruik voor je laadschema alleen de Essent app. Sommige auto’s of laadpalen hebben ook een eigen app waarmee je een vertrektijd of oplaadlimiet kunt instellen.

    Als je meerdere apps tegelijk gebruikt, dan kunnen de laadschema’s elkaar tegenwerken. Staat er bijvoorbeeld een lagere limiet in je auto-app, dan stopt het laden eerder dan je verwacht. Dat kan verwarrend zijn.

    Wil je zorgeloos Slim Laden? Stel je vertrektijd en laaddoel dan alleen in via de Essent app.

  • Wat gebeurt er als ik de instellingen verander tijdens het opladen?

    Pas je de instellingen aan tijdens het opladen? Dan berekenen we het laadschema opnieuw. Houd er wel rekening mee dat we niet kunnen garanderen dat je het gewenste batterijniveau bereikt als je tijdens de sessie aanpassingen doet.
  • Waarom werkt Slim Laden alleen op mijn thuislocatie?

    We kunnen het verbruik van de laadsessie alleen meten bij je laadpaal thuis. Dit betekent dat Slim Laden alleen werkt als je thuis oplaadt. Je kunt Slim Laden starten via de Essent app.
  • Hoe werkt Slim Laden samen met zonnepanelen?

    Bij Essent kun je jouw auto nu nog niet 100% laden met je eigen opgewekte zonne-energie, maar we werken eraan.

    Binnenkort stemt Slim Laden automatisch af op de momenten dat je zonnepanelen stroom opwekken. Tot die tijd wordt je laadsessie geoptimaliseerd om zoveel mogelijk te laden tijdens de goedkopere uren. Dat is meestal tussen 11.00 en 16.00 uur, wanneer de zon vaak het felst schijnt. Heb je zonnepanelen? Plug je auto dan vóór 11.00 uur in. Zo vergroot je de kans dat je auto al zoveel mogelijk met je eigen zonnestroom laadt.

Hulp en tips

  • Waarom kan ik geen gebruik maken van Slim Laden?

    Dit kan verschillende redenen hebben:

    • Je auto wordt niet ondersteund (Kijk hier voor de volledige lijst)
    • Je hebt de Essent app/app van je auto niet bijgewerkt naar de laatste versie.
  • Waarom start mijn auto meteen met opladen als ik de stekker in de laadpaal doe?

    We hebben even tijd nodig om te bepalen hoe snel je auto oplaadt en wat de batterijstatus is. Dit kan een paar minuten duren. Daarna laadt je auto automatisch op volgens je persoonlijke laadschema.
  • Mijn auto wordt wel ondersteund, maar ik kan hem niet koppelen. Wat kan ik doen?

    Vaak kloppen de inloggegevens van de auto app niet. Gebruik tijdens het koppelen van je auto of laadpaal de inloggegevens van de fabrikant, niet die van de Essent app. Hulp nodig? Mail ons via elektrischladen@essent.nl. We helpen je graag verder!
  • Waarom laadt mijn auto niet op?

    Dit kan komen door de hoge energieprijzen op dat moment. We proberen deze zoveel mogelijk te vermijden.
  • Mijn auto en laadpaal worden ondersteund. Waarom werkt Slim Laden nog niet?

    Vaak staan de privacy-instellingen van de auto dan niet goed, of is de software verouderd. Controleer of de voertuig-, gebruiks- en locatiegegevens zijn ingeschakeld. Hulp nodig? Mail ons via elektrischladen@essent.nl. We helpen je graag verder!
  • Mijn laadpaal geeft aan: Wacht op vermogen. Waarom laadt mijn auto niet meer?

    Het laden is tijdelijk gepauzeerd door Slim Laden. Het algoritme zorgt ervoor dat je auto op gunstige momenten laadt. Het laden stopt nu tijdelijk en zal later opnieuw starten.
  • Waarom is mijn auto niet volledig opgeladen na de eerste Slim Laden-sessie?

    Tijdens je eerste keer Slim Laden leert het systeem hoe jouw auto laadt. Daarom kan de laadstatus op de ingestelde vertrektijd iets afwijken van het laaddoel.

    Vanaf de tweede sessie is je auto op tijd opgeladen volgens je instellingen. Wil je zeker weten dat je auto zijn laaddoel bereikt en heb je nog niet eerder slim geladen? Kies dan tijdelijk voor Direct laden.

Staat je vraag er niet bij?

Ga terug naar het overzicht. Hier vind je alle veelgestelde vragen en lees je hoe je contact opneemt met een Essent Laadpaaladviseur.