Direct naar hoofdinhoudDirect naar inloggen
  • Particulier
  • Zzp
  • Zakelijk
Mijn Essent
  • Stroom & GasAlleen stroomEnergieprijzenEnergie aanbiedingenEnergie besparen
  • ZonnepanelenIsolatieCv-ketelsWarmtepompenLaadpaalLaadpasThuisbatterijScan je huis
  • ThuisvoordeelVriendenvoordeel
  • VerlengenEssent appFacturen en betalenMijn contractOverstappenVerbruikAlles over klantenservice
Zoeken Open navigatie menu

Spoedaanvraag energie bij verhuizing

Alle berichten Isolatie Zonnepanelen Verwarming Ventilatie Energie besparen Stroom en gas Thuisbatterij Elektrisch rijden
Meer artikelen over:

Stroom en gas

Duurzame energieEnergiebegrippenEnergiebronnenEnergiecontractEnergiemarktEnergierekeningOverstappenSlimme meter

Sta je (bijna) op het punt om te verhuizen en blijkt er nog geen stroom of gas te zijn op je nieuwe adres? Dan wil je natuurlijk maar één ding: snel energie regelen. Gelukkig denken we bij Essent met je mee. In veel gevallen kun je bij ons een spoedaanvraag energie doen. Zo heb je vaak al binnen 24 uur stroom en gas in je nieuwe woning.

Op deze pagina lees je precies hoe dat werkt, wat je nodig hebt en wanneer een spoedaanvraag mogelijk is. Voor je het weet, brandt het licht, draait de wasmachine en voelt je nieuwe huis écht als thuis!

Wanneer doe je een spoedaanvraag energie?

Bij een verhuizing heb je een nieuw energiecontract nodig. Meestal regel je dat op tijd, maar soms loopt het anders. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je krijgt de sleutel eerder dan gepland

  • Je huidige energieleverancier of vorige leverancier heeft het contract al stopgezet

  • Je hebt nog geen nieuwe energieleverancier gekozen

  • Je ontdekt vlak voor de verhuizing dat er nog geen aansluiting is

  • Je ontvangt een brief van de netbeheerder met een uiterlijke aanmelddatum

Wat de reden ook is: je wilt niet in een koud of donker huis terechtkomen. Je hebt snel energie nodig. En dat begrijpen we. Daarom kijken we graag met je mee naar wat er mogelijk is.

Met spoed energie aanvragen? Zo werkt een spoedaanvraag energie

1. Bel ons even

Neem contact met ons op via 0900 - 1550. We zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 13.00 uur. Geef aan dat je met spoed energie nodig hebt. We luisteren, stellen een paar vragen en helpen je direct verder. 

2. Houd je gegevens bij de hand

Om je aanvraag snel te verwerken, hebben we een aantal gegevens nodig. Bijvoorbeeld:

  • Het adres van je nieuwe woning

  • De datum waarop je de sleutel hebt gekregen

  • (Soms) een huur- of koopcontract als bewijs van verhuizing

Waarom vragen we dit? Zo voorkomen we misverstanden en zorgen we dat de levering op het juiste adres start.

3. Kies het energiecontract dat bij je past

We bespreken samen welk energiecontract het beste bij jou past. Wil je zekerheid met een vast contract of liever wat flexibiliteit met een variabel contract? Jij kiest. En mooi meegenomen: bij Essent krijg je altijd stroom en gas uit groene bronnen. Zo kies je meteen voor duurzaamheid.

4. Geef toestemming om direct te starten

Bij een 'gewone' aanvraag zonder spoed heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. In die tijd kun je het contract nog kosteloos annuleren. Maar bij een spoedaanvraag wil je niet wachten. Je hebt snel stroom en gas nodig.

Daarom vragen we je om toestemming om meteen te starten. Je ziet dan af van de bedenktijd. Zo mogen we je contract direct activeren en kunnen we je meteen aansluiten.

5. We controleren je aanvraag

In sommige gevallen doen we een kredietcheck. Waarom? Zo schatten we in of het risico bestaat dat betalingen uitblijven. Is dat risico verhoogd? Dan vragen we een borg (ook wel waarborgsom genoemd). We vertellen je dit altijd vooraf. En betaal je gewoon op tijd? Dan krijg je de borg later weer terug.

6. We sluiten je aan

Is alles in orde? Dan starten we direct je aanvraag. In de meeste gevallen heb je binnen 24 uur energie op je nieuwe adres. Zo kun je ontspannen verder met je verhuizing.

Veelgestelde vragen over energie spoedaanvraag

Hoe kan ik een spoedaanvraag voor stroom doen?

Een spoedaanvraag regel je via onze klantenservice. Bel ons op 0900 - 1550 en geef aan dat je gaat verhuizen en snel stroom en gas nodig hebt op je nieuwe adres. We luisteren naar je situatie en kijken direct wat er mogelijk is. 

Om je snel te kunnen helpen, vragen we je om een paar gegevens. Denk aan het adres van je nieuwe woning, de datum waarop je de sleutel hebt gekregen, je legitimatiebewijs en – als je die hebt – een huur- of koopcontract. Samen nemen we alles stap voor stap door.

Hoe snel kan energie aangesloten worden?

Hebben we al je gegevens compleet en is je aansluiting actief? Dan lukt het meestal al binnen 24 uur. Vaak is het in ieder geval binnen twee werkdagen geregeld!

De snelheid hangt ook af van de netbeheerder in jouw regio. Bel ons dus zo snel mogelijk als je met spoed energie nodig hebt. Dan kunnen we meteen kijken wat we voor je kunnen doen.

Wat zijn de voorwaarden voor een spoedaanvraag voor energie?

Wil je sneller energie dan normaal? Dan gelden twee belangrijke voorwaarden:

1. Je geeft toestemming om meteen te starten

Bij een normaal energiecontract heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. In die periode kun je het contract nog kosteloos annuleren. Maar bij een spoedaanvraag wil je natuurlijk niet twee weken wachten. Daarom vragen we je om toestemming om je contract direct te starten. Daarmee vervalt de bedenktijd.

2. We doen een controle op je betaalverleden

Om zeker te weten dat je het contract kunt betalen, doen we bij elke spoedaanvraag een kredietcheck. Zo voorkomen we dat je later voor verrassingen komt te staan. Blijkt daaruit dat er mogelijk een betalingsrisico is? Dan vragen we een borg (ook wel waarborgsom genoemd). Die betaal je vooraf. Betaal je daarna gewoon je rekeningen op tijd? Dan krijg je de borg terug.

Is een spoedaanvraag energie zonder borg ook mogelijk?

Ja, dat kan in veel gevallen. Of we een borg vragen, hangt af van je betaalverleden. We doen altijd een korte kredietcheck om dit in te schatten. Is alles in orde? Dan hoef je geen borg te betalen.

Wat is de bedenktijd voor een spoedaanvraag energie bij Essent?

Normaal heb je 14 dagen bedenktijd als je een energiecontract afsluit. In die periode kun je je contract nog annuleren. Kies je voor een spoedaanvraag? Dan geef je toestemming om het direct te starten. Daarmee vervalt je bedenktijd. Zo kunnen wij je sneller aansluiten, maar kun je het contract daarna niet meer kosteloos stopzetten.

Wat kost een spoedaanvraag energie?

Een spoedaanvraag kost bij Essent niets extra. Je betaalt dus geen toeslag voor de snelheid. Alleen als we een borg vragen, komen daar tijdelijk extra kosten bij. We vertellen je dit altijd vooraf, zodat je precies weet waar je aan toe bent.


  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Meer artikelen over:

Stroom en gas

Duurzame energieEnergiebegrippenEnergiebronnenEnergiecontractEnergiemarktEnergierekeningOverstappenSlimme meter

Footer

Ontdek onze app

Particulier

  • Stroom & Gas
  • Zonnepanelen
  • Cv-ketels
  • Advies in de MediaMarkt
  • Klantenservice
  • Modelcontract
  • Referentieproducten

Zakelijk

  • Zakelijke energie
  • Energie besparen
  • Zaakvoordeel
  • Klantenservice
  • Modelcontract
  • Referentieproducten

Algemeen

  • Over Essent
  • Contact
  • Nieuws en media
  • Duurzaamheid
  • Blog
  • Bij ons werken
  • Infrastructure Solutions
  • Waterstof
  • Telefoonnummers telemarketing

Particulier

  • Stroom & Gas
  • Zonnepanelen
  • Cv-ketels
  • Advies in de MediaMarkt
  • Klantenservice
  • Modelcontract
  • Referentieproducten

Zakelijk

  • Zakelijke energie
  • Energie besparen
  • Zaakvoordeel
  • Klantenservice
  • Modelcontract
  • Referentieproducten

Algemeen

  • Over Essent
  • Contact
  • Nieuws en media
  • Duurzaamheid
  • Blog
  • Bij ons werken
  • Infrastructure Solutions
  • Waterstof
  • Telefoonnummers telemarketing
  • Privacy
  • Voorwaarden
  • Kennisbank
  • Informatie voor toeleveranciers en inkoopvoorwaarden
  • Digitale Veiligheid
  • Speak Up
  • Toegankelijkheid
©Essent 2025
Essent logo

Cookievoorkeuren

Essent gebruikt functionele, analytische en tracking cookies om je gebruikerservaring te verbeteren. Zo kunnen we je zo goed mogelijk helpen met al je energiezaken.

Wij plaatsen altijd functionele en analytische cookies

Deze cookies zorgen voor een goed werkende website en maken een anonieme analyse van gebruikersgedrag.

Na toestemming plaatsen wij tracking cookies

Deze cookies zorgen voor een persoonlijke en relevante gebruikerservaring op onze eigen website, andere websites en social media. Zo zie je voor jou gepersonaliseerde advertenties en inhoud. En vragen we je persoonlijke gebruikerservaring uit om onze online diensten te verbeteren.

Jij bepaalt wat je met ons wilt delen

Als je op ‘cookies accepteren’ klikt, ga je akkoord met alle cookies. Klik je op ‘cookies weigeren’, dan plaatsen we alleen de functionele en analytische cookies. Via cookie-instellingen kun je op ieder moment je keuze wijzigen of je toestemming intrekken.

Lees meer in onze privacyverklaring en cookieverklaring.

Cookies accepteren Cookies weigeren