Meterstanden doorgeven

U ontvangt van ons automatisch een verzoek om uw meterstanden door te geven. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Heeft u een slimme meter? Dan worden uw standen automatisch uitgelezen en hoeft u niets te doen.

Vraag en antwoord

Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail met een link óf een meterstandenkaart. 

Heeft u van ons een e-mail ontvangen?
Gebruik uitsluitend de link in de e-mail. Via deze link geeft u eenvoudig online uw meterstanden door. U heeft geen opnamekenmerk nodig. 

Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
Dan kunt u uw meterstanden online doorgeven. Hiervoor heeft u het opnamekenmerk nodig. Dit is het unieke 9-cijferige nummer dat op de meterstandenkaart staat. 

U kunt de meterstandenkaart ook invullen en per post aan ons terugsturen.

Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Alle meterstanden staan op 1 display
  • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
  • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Dit is een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

Slimme meter
Dit is een slimme meter:

Slimme meter

Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe of de groene knop. U noteert vier verschillende standen. 

Hier vindt u een korte video van Enexis over het uitlezen van de slimme meter.

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief tussentijds niet zelf te wijzigen.

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u deze zelf aan ons door te geven.

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

Lijken de meterstanden die u ziet in Mijn Essent niet te kloppen, bijvoorbeeld omdat ze hoger zijn dan uw huidige standen? Wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. U hoeft alleen uw meterstanden door te geven als we daar om vragen. Tot die tijd hoeft u niets te doen.

Terugleveren betekent dat je zelf energie levert aan het elektriciteitsnet. Dat kan als u uw eigen stroom opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen. U kunt zich hiervoor aanmelden als u:

  • bij de netbeheerder geregistreerd staat als terugleverklant
  • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
  • stroom van ons afneemt
  • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
  • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

Heeft u per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg u een foutmelding bij het doorgeven van uw meterstanden? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Een opnamekenmerk is een uniek 9-cijferig nummer, waarmee u uw meterstanden doorgeeft. U hoeft alleen meterstanden door te geven als we daarom vragen. We sturen u dan een e-mail met een link, of een meterstandenkaart. 

Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
U vindt het opnamekenmerk op de kaart. Hiermee kunt u uw meterstanden online doorgeven. U kunt de kaart ook invullen en per post aan ons terugsturen. 

Heeft u van ons een e-mail met een link ontvangen?
Dan heeft u geen opnamekenmerk nodig. Geef uw meterstanden eenvoudig door via de link in de e-mail. 

Kunt u de meterstandenkaart niet meer vinden?
U hoeft zich geen zorgen te maken. Als we geen meterstanden van u ontvangen, sturen we u altijd een herinnering per brief of per sms. In deze herinnering staat het opnamekenmerk opnieuw vermeld.