Meterstanden doorgeven

U ontvangt van ons automatisch een verzoek om uw meterstanden door te geven. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Heeft u een slimme meter? Dan worden uw standen automatisch uitgelezen en hoeft u niets te doen.

Vraag en antwoord

Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail óf per post een meterstandenkaart. 

Heeft u van ons een e-mail ontvangen?
Gebruik de link in de e-mail. Zo geeft u eenvoudig online uw meterstanden door. U heeft geen opnamekenmerk nodig. 

Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
Dan kunt u uw meterstanden online doorgeven. Gebruik hierbij het opnamekenmerk. Dit is het unieke 9-cijferige nummer dat op de meterstandenkaart staat. 

U kunt de meterstandenkaart ook invullen en per post aan ons terugsturen.

Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

Slimme meter
Uw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert 4 verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit zijn voorbeelden van een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

Hoeft u maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door van het telwerk dat oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Een meter met alle meterstanden op 1 display
  • Een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
  • Een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roept u de verschillende standen op.

Gasmeter
Dit is een voorbeeld van een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers vóór de komma of punt door.

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Wat vervelend. Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening samen met u kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief intussen niet zelf te wijzigen.

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven. We kunnen uw meterstanden niet op afstand uitlezen als: 

Wij vragen u om uw meterstanden:

  • als wij uw jaarrekening opmaken;
  • als u zich als nieuwe klant aanmeldt;
  • als u verhuist;
  • als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen.

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

U hoeft niets te doen, wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. 

Minimaal 1 keer per jaar ontvangen we uw meterstanden, voor uw jaar- of eindrekening. Wanneer u een slimme meter heeft, worden de standen automatisch uitgelezen. Heeft u geen slimme meter, of is het uitlezen niet gelukt, dan ontvangt u van ons een verzoek om uw meterstanden door te geven

Eerdere standen die niet juist waren, passen we met deze nieuwe meterstanden aan. Voor de berekening van uw jaar- of eindrekening worden dan de juiste meterstanden gebruikt.

Terugleveren betekent dat u zelf stroom levert aan het elektriciteitsnet. De stroom die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruikt u als eerste in uw eigen huis. Soms wekt u meer energie op dan u verbruikt. De overtollige stroom gaat dan via de elektriciteitsmeter naar het openbare elektriciteitsnet. 

U komt in aanmerking voor een terugleververgoeding als u:

  • uw terugleverinstallatie hebt geregistreerd bij de netbeheerder
  • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
  • stroom van ons afneemt
  • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
  • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

Wilt u stroom terugleveren, registreer dan uw terugleversysteem bij uw netbeheerder.

Heeft u per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg u een foutmelding bij het doorgeven van uw meterstanden? Neem contact op met onze klantenservice. We helpen u graag.

Dit is een uniek 9-cijferig nummer, waarmee u uw meterstanden doorgeeft. U hoeft alleen meterstanden door te geven als we daarom vragen. We sturen u dan een e-mail met een link, of een meterstandenkaart. 

Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
U vindt het opnamekenmerk op de kaart. Hiermee kunt u uw meterstanden online doorgeven. U kunt de kaart ook invullen en per post aan ons terugsturen. 

Heeft u van ons een e-mail met een link ontvangen?
Dan heeft u geen opnamekenmerk nodig. Geef uw meterstanden eenvoudig door via de link in de e-mail. 

Kunt u de meterstandenkaart niet meer vinden?
Als we geen meterstanden van u ontvangen, sturen we u altijd een herinnering per brief of per sms. In deze herinnering staat het opnamekenmerk opnieuw vermeld.

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wij zorgen er dan voor dat u deze herinneringen niet meer ontvangt.