Meterstanden doorgeven

U ontvangt van ons automatisch een verzoek om uw meterstanden door te geven. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Heeft u een slimme meter? Dan worden uw standen automatisch uitgelezen en hoeft u niets te doen.

Vraag en antwoord

Wanneer we uw meterstanden nodig hebben, sturen we u een e-mail met een link óf een meterstandenkaart. 

Heeft u van ons een e-mail ontvangen?
Gebruik uitsluitend de link in de e-mail. Via deze link geeft u eenvoudig online uw meterstanden door. U heeft geen opnamekenmerk nodig. 

Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
Dan kunt u uw meterstanden online doorgeven. Hiervoor heeft u het opnamekenmerk nodig. Dit is het unieke 9-cijferige nummer dat op de meterstandenkaart staat. 

U kunt de meterstandenkaart ook invullen en per post aan ons terugsturen.

Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

Slimme meter
Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Er zijn verschillende slimme meters, zoals bijvoorbeeld:

Slimme meter

Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert vier verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

Elektriciteitsmeter 1 telwerk

Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

Elektriciteitsmeter 2 telwerken

De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

Elektronische telwerken

Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

Er zijn 3 verschillende meters:

  • Alle meterstanden staan op 1 display
  • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
  • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

Gasmeter
Dit is een gasmeter:

Gasmeter

Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

Kloppen de tarieven of meterstanden op uw jaar- of eindrekening niet? Wat vervelend. Neem contact op met onze klantenservice zodat we uw jaar- of eindrekening samen met u kunnen controleren. Wij adviseren u om uw tarief intussen niet zelf te wijzigen.

Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u deze zelf aan ons door te geven.

Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.

Lijken de meterstanden die u ziet in Mijn Essent niet te kloppen, bijvoorbeeld omdat ze hoger zijn dan uw huidige standen? Wij corrigeren dit zodra we actuele meterstanden van u ontvangen en verwerkt hebben. U hoeft alleen uw meterstanden door te geven als we daar om vragen. Tot die tijd hoeft u niets te doen.

Terugleveren betekent dat je zelf energie levert aan het elektriciteitsnet. Dat kan als u uw eigen stroom opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen. U kunt zich hiervoor aanmelden als u:

  • bij de netbeheerder geregistreerd staat als terugleverklant
  • energie teruglevert aan het elektriciteitsnet
  • stroom van ons afneemt
  • een geschikte elektriciteitsmeter heeft
  • een kleinverbruiksaansluiting heeft (waarde: maximaal 3 x 80 A)

De stroom die u teruglevert, verrekenen we met uw verbruik.

Heeft u per ongeluk de verkeerde meterstanden ingevuld of kreeg u een foutmelding bij het doorgeven van uw meterstanden? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Een opnamekenmerk is een uniek 9-cijferig nummer, waarmee u uw meterstanden doorgeeft. U hoeft alleen meterstanden door te geven als we daarom vragen. We sturen u dan een e-mail met een link, of een meterstandenkaart. 

Heeft u van ons een meterstandenkaart ontvangen?
U vindt het opnamekenmerk op de kaart. Hiermee kunt u uw meterstanden online doorgeven. U kunt de kaart ook invullen en per post aan ons terugsturen. 

Heeft u van ons een e-mail met een link ontvangen?
Dan heeft u geen opnamekenmerk nodig. Geef uw meterstanden eenvoudig door via de link in de e-mail. 

Kunt u de meterstandenkaart niet meer vinden?
U hoeft zich geen zorgen te maken. Als we geen meterstanden van u ontvangen, sturen we u altijd een herinnering per brief of per sms. In deze herinnering staat het opnamekenmerk opnieuw vermeld.

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wij zorgen er dan voor dat u deze herinneringen niet meer ontvangt.