Alles over je meterstanden

Geef je meterstanden makkelijk online door

Wanneer het tijd is om je meterstanden door te geven, ontvang je van ons een verzoek per e-mail of per post. Tot die tijd hoef je niets te doen. Verzoek ontvangen? Geef je meterstanden direct online door.

Mijn meterstanden doorgeven

Je meterstanden doorgeven in 3 simpele stappen

Je krijgt per mail of post een verzoek van ons als we je meterstanden nodig hebben. Heb je een slimme meter? We krijgen je meterstanden dan automatisch doorgestuurd. Dat is handig, want zelf je meterstanden doorgeven is dan niet nodig.

1. Je ontvangt een verzoek

We sturen je een verzoek om je meterstanden door te geven als:

  • we je jaarrekening opmaken
  • je een nieuwe klant bij ons bent
  • je gaat verhuizen
  • je opzegt
  • het niet lukt om je slimme meter automatisch af te lezen

2. Je leest je meterstanden af

Hoe je de meterstanden afleest, hangt af van welke meter je hebt. Er bestaan analoge en digitale elektriciteitsmeters. En er zijn verschillen in telwerken. Ontdek eenvoudig welke meter je hebt en hoe je deze meter afleest.

Hulp bij het aflezen van meterstanden

3. Je geeft de meterstanden aan ons door

  • Heb je ons verzoek in je e-mail ontvangen? Gebruik de link in de e-mail om je meterstanden door te geven. Soms heb je een opnamekenmerk nodig. Dit 9-cijferige kenmerk vind je in de e-mail.
  • Heb je een meterstandenbrief per post ontvangen? Geef je meterstanden online aan ons door. Gebruik hiervoor het 9-cijferige opnamekenmerk op de meterstandenbrief. Of bel ze door via het telefoonnummer in de meterstandenbrief.
Mijn meterstanden doorgeven
Man die naar zijn energiemeter kijkt

Veelgestelde vragen over meterstanden doorgeven

Er zijn veel verschillende soorten meters. Hoe je je meterstanden afleest hangt dus af van welke meter je hebt. We hebben de verschillende meters en hoe je ze afleest voor je op een rijtje gezet. Wel zo handig.

Heb je een e-mail van ons gekregen? Dan zijn sommige gegevens al voor je ingevuld. Klik op de link in de e-mail om je meterstanden door te geven. 

Ontving je een brief waarin we je vragen om je meterstanden door te geven? Geef je meterstanden dan online aan ons door

Lukt het niet om je meterstanden online door te geven? Bel ons op 0800 9199. Dan regelen we het voor je!

Je hoeft je meterstanden alleen aan ons doorgeven als we daar om gevraagd hebben. Bijvoorbeeld voor je jaarrekening, verhuizing of als je een nieuwe klant bent.

Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, omdat de meeste slimme meters de meterstanden automatisch doorsturen. Dat gaat soms mis en als het ons 7 dagen achter elkaar niet gelukt is om via je slimme meter je meterstanden uit te lezen, dan vragen we je zelf even de meterstanden door te geven. 

Waarom het soms niet lukt:  

  • Er is een technisch probleem. Neem contact op met je netbeheerder
  • Je hebt net een nieuwe meter. De volgende keer lukt het automatisch uitlezen waarschijnlijk wel.
  • Je slimme meter staat administratief op 'uit'. Neem contact op met je netbeheerder.

Kreeg je een foutmelding, of heb je zelf een foutje gemaakt bij het doorgeven van je meterstanden? Neem contact met ons op. We helpen je graag. 

Je hoeft niets te doen! Zodra je nieuwe meterstanden aan ons doorgeeft, passen we de meterstanden in Mijn Essent aan. Geen zorgen: voor de berekening van je jaar- of eindrekening gebruiken we de juiste meterstanden.

Als het niet lukt om op tijd je meterstanden door te geven, dan berekenen wij je verbruik. Hierdoor kan het bedrag op je jaar- of eindrekening te hoog zijn, omdat je termijnbedrag niet goed meer aansluit op je werkelijke verbruik. Dit voorkom je als je op tijd je meterstanden doorgeeft. 

Was je niet thuis toen we om je meterstanden vroegen? Dat kan gebeuren. Geef je meterstanden door zodra je weer terug bent. 

Het opnamekenmerk is een 9-cijferig nummer. Je vindt het in de brief waarin we je vragen om je meterstanden door te geven. Je gebruikt het opnamekenmerk om je meterstanden online door te geven

Wij vragen je om je meterstanden door te geven als:

  • we je jaarrekening opmaken
  • je een nieuwe klant bij ons bent
  • je verhuist
  • of als het ons niet gelukt is om je meterstanden via je slimme meter uit te lezen
Nog geen verzoek ontvangen? Dan hoef je niets te doen.