Meterstanden doorgeven

Heeft u van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder uw meterstanden door. U ontvangt een verzoek voor uw jaarafrekening als u verhuist óf als u een nieuwe klant bent van Essent.

Meterstanden

  • Voor

Meterstanden

    Controleer uw gegevens en bevestig uw meterstanden.


    • Voor
    • Opnamedatum

    Meterstanden

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?


    U ontvangt voortaan belangrijke informatie over de producten en diensten die u van Essent afneemt op dit e-mailadres in plaats van per post. Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan maken wij dit automatisch voor u aan. We gebruiken uw e-mailadres niet voor reclamedoeleinden.

    Bedankt voor het doorgeven van uw meterstanden!

    U ontvangt een e-mailbevestiging op .

    Klopt uw e-mailadres niet? U kunt het eenvoudig wijzigen.

    Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan geven wij u automatisch toegang tot Mijn Essent, zodat u eenvoudig en snel online al uw energiezaken regelt. U ontvangt hiervan een e-mail met inloggegevens.

    Liever uw meterstanden voor stroom terug zien lopen? Dat kan makkelijk met zonnepanelen via Essent.

    Bekijk of uw dak geschikt is

    Is uw cv-ketel tussen de 12 en 15 jaar oud? Met een nieuwe cv-ketel kunt u tot wel 300 euro per jaar besparen!

    Meer informatie

    Het opgegeven opnamekenmerk wordt niet herkend. Misschien heeft u een tikfout gemaakt?

    Vul opnieuw uw opnamekenmerk en huisnummer in.

    Andere oorzaken

    • U reageert buiten de opnameperiode. U kunt uw meterstanden niet meer doorgeven.
    • U heeft ondertussen een slimme meter gekregen. Dan hoeft u uw meterstanden niet meer zelf aan ons door te geven.
    • U bent ondertussen verhuisd. Om uw verhuizing af te ronden, ontvangt u mogelijk een nieuw verzoek van ons voor het doorgeven van uw meterstanden. Het kan ook zijn dat we de meterstanden van de nieuwe bewoner gebruiken.
    • U bent ondertussen overgestapt naar een nieuwe leverancier. Wij ontvangen automatisch de meterstanden van uw nieuwe leverancier.

    Heeft u een vraag?

    Neem contact op met onze klantenservice.

    Helaas kunnen wij uw meterstanden niet online aannemen. Wij vragen u de meterstanden telefonisch aan ons door te geven op tel nr 0900 1550. Op werkdagen van 08.00-20.00 uur. Zaterdag van 09.00-13.00 uur.

    Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw.

    Vraag en antwoord

    • Hoe lees ik mijn meterstanden af?

      Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

      Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
      Dit is een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

      Elektriciteitsmeter 1 telwerk

      Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

      Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
      Dit is een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

      Elektriciteitsmeter 2 telwerken

      De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. Als u maar 1 stand hoeft door te geven, geef dan de stand door die oploopt.

      Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
      Dit is een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

      Elektronische telwerken

      Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

      Er zijn 3 verschillende meters:

      • Alle meterstanden staan op 1 display
      • De standen worden automatisch één voor één op het display getoond
      • Er wordt 1 stand op het display getoond, met de knop op de meter roept u de verschillende standen op

      Gasmeter
      Dit is een gasmeter:

      Gasmeter

      Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door. De cijfers in het rode vak vult u niet in.

      Slimme meter
      Dit is een slimme meter:

      Slimme meter

      Bij de slimme meter worden uw standen automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe of de groene knop. U noteert vier verschillende standen. 

      Hier vindt u een korte video van Enexis over het uitlezen van de slimme meter.

    • Waarom moet ik meterstanden doorgeven terwijl ik een slimme meter heb?

      Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven.

      Wilt u weten hoe dit komt? Uw netbeheerder kan u vertellen of er iets mis is met uw slimme meter.

    • Wanneer krijg ik een verzoek om mijn meterstanden door te geven?

      Ieder jaar vragen we u om uw meterstanden aan ons door te geven voor de jaarrekening. Ook vragen we naar uw meterstanden als u een nieuwe klant bent, als u verhuist en als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

      Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen en vragen we u dit zelf aan ons door te geven.

    • Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet op tijd doorgeef?

      Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.