Meterstanden doorgeven

Heeft u van ons een verzoek ontvangen? Geef dan hieronder uw meterstanden door. We vragen uw standen voor uw jaarrekening, als u verhuist, opzegt en als u een nieuwe klant bent van Essent.

Meterstanden

  • Voor

Meterstanden

    Controleer uw gegevens en bevestig uw meterstanden.


    • Voor
    • Opnamedatum

    Meterstanden

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

    • Deze meterstand wijkt af van onze inschatting. Wat kan een mogelijke oorzaak zijn?


    U ontvangt voortaan belangrijke informatie over de producten en diensten die u van Essent afneemt op dit e-mailadres in plaats van per post. Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan maken wij dit automatisch voor u aan. We gebruiken uw e-mailadres niet voor reclamedoeleinden.

    Bedankt voor het doorgeven van uw meterstanden!

    U ontvangt een e-mailbevestiging op .

    Klopt uw e-mailadres niet? U kunt het eenvoudig wijzigen.

    Heeft u nog geen Mijn Essent-account? Dan geven wij u automatisch toegang tot Mijn Essent, zodat u eenvoudig en snel online al uw energiezaken regelt. U ontvangt hiervan een e-mail met inloggegevens.

    Storing? Met service en onderhoud staat er altijd binnen 24 uur een cv-monteur op de stoep. Nu al vanaf € 4,95 per maand.

    Bekijk de abonnementen

    Zeker weten of uw cv-ketel nog in staat is huis en badwater te verwarmen? Ontdek het met de gratis WarmeWinterCheck.

    Doe de check

    Meer grip op uw meterstanden? Met de slimme Nest Learning Thermostat™ bespaart u eenvoudig op energie!

    Korting voor klanten

    Het opgegeven opnamekenmerk wordt niet herkend. Misschien heeft u een tikfout gemaakt?

    Vul opnieuw uw opnamekenmerk en huisnummer in.

    Andere oorzaken

    • U bent ondertussen verhuisd. We gebruiken de meterstanden van de nieuwe bewoner, u hoeft geen meterstanden meer door te geven.
    • U reageert buiten de opnameperiode, meterstanden doorgeven is niet meer mogelijk. Is dit het geval, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening en in uw maandelijkse termijnbedrag.
    • U heeft ondertussen een slimme meter gekregen. Dan hoeft u uw meterstanden niet meer zelf aan ons door te geven.
    • U bent ondertussen overgestapt naar een nieuwe leverancier. Wij ontvangen automatisch de meterstanden van uw nieuwe leverancier.

    Heeft u een vraag?

    Neem contact op met onze klantenservice.

    Helaas kunnen wij uw meterstanden niet online aannemen. Wij vragen u de meterstanden telefonisch aan ons door te geven op tel nr 0900 1550. Op werkdagen van 08.00-20.00 uur. Zaterdag van 09.00-13.00 uur.

    Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw.

    Vraag en antwoord

    Hoe u de meterstanden afleest, hangt af van welke meter u heeft:

    Slimme meter
    Uw standen worden automatisch uitgelezen, tenzij u aangeeft dat niet te willen. Dit is een voorbeeld van een slimme meter:

    Slimme meter

    Om de standen zelf uit te lezen drukt u op de blauwe knop. U noteert 4 verschillende standen. Heeft u een andere slimme meter dan u op de foto ziet? Op onsenergie.net vindt u handleidingen van alle slimme meters (zie 'Waar kan ik een handleiding vinden van mijn slimme meter?').

    Elektriciteitsmeter met 1 telwerk
    Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met 1 analoog telwerk:

    Elektriciteitsmeter 1 telwerk

    Als u de meterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers voor de komma door.

    Elektriciteitsmeter met 2 of meer telwerken
    Dit zijn voorbeelden van een elektriciteitsmeter met 2 analoge telwerken:

    Elektriciteitsmeter 2 telwerken

    De verschillende telwerken worden aangegeven met een I of II. 

    Hoeft u maar 1 stand door te geven? Geef dan de stand door van het telwerk dat oploopt.

    Elektriciteitsmeter met digitale telwerken
    Dit is een voorbeeld van een elektriciteitsmeter met digitale telwerken:

    Elektronische telwerken

    Deze meter geeft maximaal 4 standen aan. De standen op telwerk I (T1) en II (T2) geven uw verbruik aan, de standen op telwerk III en IV (T3 en T4) zijn voor uw teruglevering. U hoeft alleen de standen door te geven die we aan u vragen.

    Er zijn 3 verschillende meters:

    • Een meter met alle meterstanden op 1 display
    • Een meter waar alle standen automatisch één voor één op het display worden getoond
    • Een meter waar 1 stand op het display wordt getoond. Met de knop op de meter roept u de verschillende standen op.

    Gasmeter
    Dit is een voorbeeld van een gasmeter:

    Gasmeter

    Als u de gasmeterstand doorgeeft, geeft u alleen de cijfers vóór de komma of punt door.

    Lukt het ons 7 dagen achter elkaar niet om op afstand uw meterstanden uit te lezen, dan vragen we u om zelf uw meterstanden aan ons door te geven. We kunnen uw meterstanden niet op afstand uitlezen als: 

    Wij vragen u om uw meterstanden:

    • als wij uw jaarrekening opmaken;
    • als u zich als nieuwe klant aanmeldt;
    • als u verhuist;
    • als u uw termijnbedrag opnieuw wilt (laten) berekenen.

    Heeft u een slimme meter, maar krijgt u toch een verzoek? Dan is het ons niet gelukt om uw meterstanden op afstand uit te lezen.

    Geeft u uw meterstanden niet (op tijd) aan ons door, dan berekenen wij uw meterstanden. Dit kan leiden tot afwijkingen op uw jaar- of eindrekening én in uw maandelijkse termijnbedrag.