Openstaande betalingen

De status van uw betalingen kunt u altijd inzien via Mijn Essent. U ziet zowel uw openstaande als betaalde facturen. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Vraag en antwoord

In het betalingsoverzicht in Mijn Essent ziet u of uw betaling is verwerkt. Maakt u het bedrag op uw factuur zelf aan ons over, dan kan het 3 werkdagen duren voordat we de betaling hebben verwerkt.

Voor het betalen van uw jaar- of eindrekening is het mogelijk om 14 dagen uitstel aan te vragen. Dit kan als u:

  • het afgelopen jaar geen betalingsregeling of uitstel van betaling heeft gehad;
  • nog een verzoek heeft lopen om een jaar- of eindrekening te laten corrigeren.

Neem voor uitstel van uw betaling telefonisch contact op met onze klantenservice.

Lukt het niet om binnen 14 dagen te betalen? Bekijk dan of u een betalingsregeling aan kunt vragen.

U kunt online een betalingsregeling aanvragen voor uw jaar- of eindrekening als:

  • uw jaar- of eindrekening minimaal € 150,- en maximaal € 1.000,- is.
  • u betaalt via automatische incasso
  • u het afgelopen jaar nog geen betalingsregeling of uitstel van betaling heeft gehad

Is het bedrag hoger dan € 1.000,- of bent u geen klant meer bij Essent? Neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice.

U krijgt een betalingsherinnering als het niet is gelukt om de automatische incasso uit te voeren. In de herinnering staat hoe u het bedrag alsnog zelf aan ons kunt overmaken.

Om uw volgende facturen weer via automatische incasso te betalen, past u eenvoudig uw betaalwijze aan in Mijn Essent.

U betaalt alleen een waarborgsom als:

  • uw contract eerder door ons is beëindigd en u weer klant wilt worden
  • u een betaalachterstand heeft en uw contract binnenkort beëindigd wordt, terwijl u toch graag klant wilt blijven

Meer informatie over deze waarborgsom vindt u in de brief die u ontvangen heeft.

U krijgt een eerste betalingsherinnering als u een factuur niet binnen 14 dagen betaald heeft. In het betalingsoverzicht in Mijn Essent staan uw openstaande facturen en de betalingstermijn.

Betaalt u uw facturen via automatische incasso, dan verandert uw betaalwijze niet.

Als u handmatig betaalt, verandert uw betaalwijze wel. Uw betaalwijze wordt omgezet naar automatische incasso.

In het betalingsoverzicht van Mijn Essent ziet u direct welke bedragen nog openstaan.

Wilt u handmatig een betaling doen? Gebruik dan ons rekeningnummer (IBAN) NL32 ABNA 0242 2447 77. Vermeld altijd het betalingskenmerk en uw klantnummer. Het betalingskenmerk vindt u op de factuur. 

Of betaal eenvoudig met iDEAL in Mijn Essent. In het betalingsoverzicht ziet u direct welke bedragen nog openstaan.