Alles over betalen

Essent helpt je om je energierekening betaalbaar te houden. Hoe we dat doen? Met inzicht in je verbruik en handige tips om energie en geld te besparen. En als betalen even moeilijk is, dan denken we met je mee. Hier lees je alles over betalen.

Inzicht in je facturen en betalingen

Wil je weten hoe je betalingen ervoor staan? Bekijk dan je facturen in Mijn Essent of de Essent app. Hier krijg je inzicht tot wel 1,5 jaar terug. Je ziet precies wat je al betaald hebt en wat er nog openstaat. Ook kun je hier meteen de TermijnCheck gebruiken. Deze geeft advies over welk termijnbedrag past bij onze tarieven en je verbruik. Komt dat niet overeen? Dan pas je meteen zelf eenvoudig je termijnbedrag aan. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Bepaal zelf wanneer je betaalt

Betaal je het termijnbedrag liever nadat je je salaris, uitkering of studiefinanciering hebt ontvangen? Dat begrijpen we. In Mijn Essent pas je onder ‘betaalgegevens’ snel en eenvoudig de betaaldatum van je maandfactuur aan.

Tip: Maak gebruik van de gratis tool FinBuddy. Hiermee worden al je vaste lasten op 1 dag afgeschreven nadat je inkomen binnen is. Zo weet je precies hoeveel geld je overhoudt.

Betalen via automatische incasso

Betaal je jouw facturen handmatig? Stap over op automatische incasso voor nog meer betaalgemak. Dat regel je zelf in Mijn Essent.

Noodfonds Energie

De energiekosten zijn hoog. Hierdoor kan het lastig zijn om je energierekening te betalen. Het Tijdelijk Noodfonds Energie kan je helpen. Kom je voor het Noodfonds in aanmerking? Dan wordt je energierekening tijdelijk lager.

Hoe meld je je aan voor het Noodfonds?

  • Stap 1. Doe de Noodfonds-check
    Check op de website van het Noodfonds of je recht hebt op steun.

  • Stap 2. Vraag het Noodfonds aan
    Heb je recht op steun? Dan kun je meteen een aanvraag doen.
  • Stap 3. Je energierekening wordt lager
    We controleren je aanvraag. Als alles goed is ingevuld, ontvang je binnen 4 weken een e-mail van ons. Daarin staat het bedrag waar je recht op hebt. Ook leggen we uit hoe je dit bedrag ontvangt.
     
    Als de gegevens in je aanvraag niet helemaal kloppen, kan dit langer duren dan 4 weken.

Meer weten? Op de website van het Noodfonds vind je antwoorden op veelgestelde vragen.

Krijg gratis advies van Geldfit

Op de website van Geldfit vind je veel handige tips over geldzaken. Doe gratis en anoniem de Geldfit-test en krijg meteen persoonlijk advies. Of ontdek met de potjes-check of je toeslagen kunt krijgen.

Wil je liever iemand spreken die met je meedenkt? Je kunt ook chatten of bellen met Geldfit.

Geldzorgen? We denken met je mee.

Soms is het lastig om je geldzaken te overzien. Het kan dan ook gebeuren dat het moeilijk is om je (energie)rekeningen te betalen. Gelukkig is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Het is vooral belangrijk dat je snel in actie komt. Zo voorkom je extra kosten. Hieronder vind je de meestgestelde vragen over betaalproblemen en lees je meer informatie over wat je kunt doen.

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt 1 of meer openstaande facturen. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je hebt de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er staat minimaal € 50 open.
Betalingsregeling aanvragen
Dat kan. In Mijn Essent en de app regel je het eenvoudig zelf.

Eenmalig problemen met betalen

Lukt het even niet om je factuur te betalen? Dit is niet erg. Je bent niet de enige. Bij veel klanten helpt het om hun betaaldatum aan te passen. Dit doe je makkelijk zelf in Mijn Essent. Lukt het niet om je jaarrekening of eindrekening te betalen of staan er meerdere facturen open? Kijk dan hieronder of je een betalingsregeling aan kunt vragen.

Vaker betaalproblemen

Heb je regelmatig problemen met het betalen van je rekeningen en kom je er zelf niet meer uit? Dat is erg vervelend. Er zijn verschillende organisaties die je kunnen helpen. Schakel bijvoorbeeld schuldhulpverlening in via je gemeente. Wij kunnen je ook aanmelden. Download het SHV antwoordformulier en stuur dit via de post naar ons op.

Als betalen even niet lukt: betalingsregeling

Natuurlijk kan het gebeuren dat betalen even lastig is. Misschien ben je geholpen met een betalingsregeling. Die kun je aanvragen als:

  • Je 1 of meer openstaande facturen hebt. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling hebt gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er minimaal € 50 openstaat.

Geldt dit voor jou? Dan vraag je de betalingsregeling eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Betalingsregeling aanvragen

Te laat met betalen

Als je te lang wacht met betalen dan komen er extra kosten bij. We leggen je hier uit hoe het incassoproces werkt.

Bespaar vandaag nog

Als je vandaag bespaart, heb je daar meteen voordeel van. Ook in de toekomst. Hoe je dat doet? We helpen je stap voor stap. Met inzicht, advies en energie-experts die graag voor je aan de slag gaan. Start ook vandaag met besparen

Veelgestelde vragen over betalen

Ons rekeningnummer is NL15 BNPA 0227 7423 97. Vermeld bij het betalen van een factuur altijd het betalingskenmerk en je klantnummer.

Voor betalingen vanuit het buitenland heb je soms ook een BIC-code nodig. Onze BIC-code is BNPANL2A.

Mijn factuur bekijken en betalen
Op je jaar- of eindrekening lees je wanneer we het tegoed aan je uitbetalen. We betalen het tegoed niet eerder uit.
Nee, als je een betalingsregeling bij ons hebt, dan verandert de manier waarop je betaalt niet.
Als het ons niet is gelukt om het bedrag van een factuur af te schrijven, ontvang je een betalingsherinnering. Het bedrag van de volgende factuur schrijven we weer automatisch af.

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.