Alles over betalen

Essent helpt je om je energierekening betaalbaar te houden. Hoe we dat doen?
Met inzicht in je verbruik en handige tips om energie en geld te besparen.
En als betalen even moeilijk is, dan denken we met je mee.
Hier lees je alles over betalen.

Inzicht in je facturen en betalingen

Wil je weten hoe je betalingen ervoor staan? In Mijn Essent heb je altijd inzicht in je facturen. Je ziet precies wat je al betaald hebt en wat er nog openstaat. Wel zo handig.

Bekijk je facturen

Tip: gebruik het advies van de TermijnCheck

Voorkom verrassingen, gebruik de TermijnCheck in Mijn Essent of in de VerbruiksManager+ app. Je vindt ‘m bij ‘Verbruik’. De TermijnCheck geeft advies over welk termijnbedrag past bij je verbruik. Komt dat niet overeen? Dan pas je meteen zelf eenvoudig je termijnbedrag aan. Zo voorkom je dat je op het einde van het jaar veel moet bijbetalen. Let op: de TermijnCheck werkt alleen als we je laatste meterstanden hebben. Geef deze zelf door of geef ons toestemming om je slimme meter uit te lezen. Ook dat regel je in Mijn Essent of de app.

Foto van 2 personen die naar een laptop kijken

Kies zelf wanneer je betaalt

Betaal je het termijnbedrag liever nadat je je salaris, uitkering of studiefinanciering hebt ontvangen? Dat begrijpen we. In Mijn Essent pas je onder ‘betaalgegevens’ snel en eenvoudig de betaaldatum van je maandfactuur aan.

Betaaldatum aanpassen

Bespaar vandaag nog

Als je vandaag bespaart, heb je daar meteen voordeel van. Ook in de toekomst. Hoe je dat doet? We helpen je stap voor stap. Met inzicht, advies en energie-experts die graag voor je aan de slag gaan. Start ook vandaag met besparen!

Automatisch incasso: dat scheelt

Betaal je handmatig je facturen? Dat kost je 2,42 euro per factuur. Stap over naar automatische incasso en bespaar direct. Dat regel je snel zelf in Mijn Essent.

Als betalen even niet lukt: betalingsregeling

Natuurlijk kan het gebeuren dat betalen even lastig is. Misschien ben je geholpen met een betalingsregeling. Die kun je aanvragen als:

  • Je 1 of meer openstaande facturen hebt. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling hebt gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er minimaal € 50 openstaat.

Geldt dit voor jou? Dan vraag je de betalingsregeling eenvoudig zelf aan in Mijn Essent.

Betalingsregeling aanvragen

Te laat met betalen

Als je te lang wacht met betalen dan komen er extra kosten bij. We leggen je hier uit hoe het incassoproces werkt.

Foto van 2 personen die naar een smartphone kijken

Inzicht in je betalingen in de VerbruiksManager+ App

Met onze app regel je al je energiezaken, makkelijk en snel. Hier staan al je gegevens overzichtelijk bij elkaar, pas je je gegevens eenvoudig aan en heb je inzicht in je betalingen. Ook kun je die TermijnCheck doen om te kijken of je termijnbedrag nog aansluit op je verbruik. Handig toch?

Voorbeeld van de VerbruiksManager+ App

Veelgestelde vragen over betalen

In Mijn Essent verander je makkelijk je betaalwijze van handmatig betalen naar automatische incasso.


Handig om te weten:

  • Heb je je laatste factuur net handmatig betaald en wil je overstappen naar automatische incasso? Wacht dan 3 werkdagen met het aanpassen van je betaalwijze. Zo voorkom je een dubbele betaling.
  • Betaal je nu via automatische incasso en wil je overstappen naar handmatig betalen? Neem dan contact met ons op. En houd er rekening mee dat dit 2,42 euro per factuur kost.

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je hebt 1 of meer openstaande facturen. Daar zit in elk geval een jaar- of eindrekening bij.
  • Je hebt de afgelopen 6 maanden geen betalingsregeling of uitstel van betaling gehad. Had je die wel, dan heb je je steeds aan de betaalafspraken gehouden en op tijd betaald.
  • Er staat minimaal € 50 open.

Dat kan. In Mijn Essent en de VerbruiksManager+ app regel je het eenvoudig zelf. 

Nog geen app? Download de app.

Als het ons niet is gelukt om het bedrag van een factuur af te schrijven, ontvang je een betalingsherinnering. Het bedrag van de volgende factuur schrijven we weer automatisch af.

Nee, als je een betalingsregeling bij ons hebt, dan verandert de manier waarop je betaalt niet.

Op je jaar- of eindrekening lees je wanneer we het tegoed aan je uitbetalen. We betalen het tegoed niet eerder uit.

Wanneer krijg ik mijn jaarrekening?
Wanneer krijg ik mijn eindrekening?

Tikkie is een app van ABN AMRO waarmee je eenvoudig, simpel en snel via een SMS betaalt met iDEAL.

Hoe werkt betalen met Tikkie?

  • Je hebt met ons afgesproken dat je jouw openstaande factuur met een Tikkie wilt betalen.
  • Je ontvangt een betaallink via SMS.
  • Je hebt geen Tikkie-app nodig om een Tikkie te betalen.
  • Je klikt op de link en komt op de webpagina die begint met https://tikkie.me/pay/Essent.
  • Je betaalt via je eigen bank.

Hoe herken je een veilige Tikkie van Essent?

  • Je ontvangt alleen een Tikkie als je dat eerst  telefonisch met ons besproken hebt.
  • Het logo van Essent en Tikkie zijn duidelijk zichtbaar.
  • Je Tikkie bevat je Essent klantnummer.
  • Tikkie is geen directe link naar iDEAL; je komt eerst op de pagina van Tikkie en pas daarna op de pagina van je bank. Daar kun je veilig betalen met iDEAL.
  • Je maakt de betaling over naar bankrekeningnummer. NL13ABNA0506417344 of NL61ABNA0811086593.
  • Het adres van de landingspagina van de link begint altijd met https://tikkie.me/pay/Essent.