13 september 2021

Leestijd: 4 minuten

Flexibiliteit is key voor je pand

Veel bedrijfspanden kwamen de afgelopen anderhalf jaar helemaal of deels leeg te staan. Door het thuiswerken natuurlijk, of omdat de deuren moesten sluiten. Ondernemers zijn niet bij de pakken neer gaan zitten en op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden. Het kernwoord: flexibiliteit.

Ondernemers gebruiken hun pand anders 

De coronacrisis daagt ondernemers uit hun bedrijfsvoering te herzien. Uit ons onderzoek* blijkt dat 37% van de ondernemers zijn bedrijfsstrategie heeft aangepast en nog eens 13% echt iets anders is gaan doen.

Zo spraken we een kapper die besloot zich volledig te richten op de online verkoop van haarproducten. Hij richtte zijn etalage helemaal opnieuw in en mooie foto’s daarvan op sociale media deden de rest. Een andere kapper verbouwde een extra ruimte tijdens de lockdown om tot Airbnb.

Er waren restauranteigenaren die hun pand verbouwden tot cateringbedrijf met een mooie afhaalbalie, een taxibedrijf bouwde een deel van zijn busjes om tot verhuurcampers. En er waren zelfs ondernemers die de boel omgooiden om coronaschermen of mondkapjes te produceren.

Cover benchmark 2021

Benchmark: 5 inzichten na 1,5 jaar anders werken

We vroegen ondernemers wat er veranderd is aan de manier waarop zij werken. En waarop zij het bedrijfspand gebruiken. Wat blijkt: flexibiliteit is het toverwoord. Doe je voordeel met hun inzichten en ideeën over het samenwerken, het pand en energie.

Ja, download de benchmark

 

Nieuwe kijk op het bedrijfspand

Al deze ondernemers keken goed naar hun pand en richtten de bedrijfsruimte efficiënter en flexibeler in.

Vooral in de sectoren waarin thuiswerken niet mogelijk was, gingen bedrijven echt iets anders doen. Maar ook bedrijven die wél door konden, kregen te maken met vraagstukken rond hun pand. Want nu veel mensen thuiswerken, zijn kantoren met vaste werkplekken verre van efficiënt. 

Ook nu de meeste bedrijven weer open zijn en er ook weer meer mensen naar de kantoren komen, wordt de ruimte anders ingezet. Veel mensen blijven namelijk deels thuiswerken.

Het nieuwe flexibele werken

Ondernemers zoeken nu naar een flexibele inzet van het bedrijfspand. ‘Er ontstaat een nieuwe mix, waarbij iedereen zijn eigen tijd zoveel mogelijk indeelt en zelf kan bepaalt waar en wanneer hij werkt’, stelt een van de geïnterviewde ondernemers.

De vraag is natuurlijk: hoe krijg je dat voor elkaar?

Inzicht 2 benchmark ondernemers 2021

Richt je pand opnieuw in met deze zes vragen 

Een groot deel van de ondernemers wil niet meer terug naar het oude normaal. Thuiswerken bevalt, zowel aan de kant van de werknemers als van de werkgevers. Deels thuis werken en deels op kantoor betekent dat werknemers een keuze maken in welk werk zij op kantoor doen en welk type werk thuis. 

Het bedrijfspand moet dus ingericht zijn op het werk dat mensen wél op kantoor blijven doen. Hoog tijd dus om je pand eens onder de loep te nemen. Maak daarvoor een plattegrond van je pand. Zo krijg je een beter beeld van je behoeftes. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

1. Wat is mijn bezettingsgraad?

Ga na hoeveel mensen er gemiddeld per dag in je pand aanwezig zijn.

2. Wat doen onze mensen?

Bekijk de activiteiten per functie. Wat doen je medewerkers thuis en waarvoor komen zij naar kantoor? Check ook even voor welke taken een vaste plek nodig is. 

3. Hoeveel werkplekken heb ik nodig?

Nu kun je bepalen hoeveel werkplekken je voor elke functie nodig hebt. Daarbij wil je elke vierkante meter zo gunstig mogelijk gebruiken.

4. Hoe zien die plekken eruit?

Betrek je medewerkers ook bij de nieuwe indeling. Verplaatsbaar en inklapbaar kantoormeubilair helpen om de indeling aan elke situatie aan te passen. En denk ook aan sfeer, gezondheid en comfort door bijvoorbeeld voldoende licht en planten.

5. Welke plekken hebben we verder nodig?

Omdat het kantoor steeds meer een ontmoetingsplek wordt, zou je haast vergeten dat de behoefte aan rust blijft bestaan. Zorg dus voor stilteplekken waar collega’s zich even kunnen terugtrekken om zich te concentreren of een klant te bellen.

6. Hoe vul ik de ruimtes flexibel in?

Medewerkers komen vooral naar kantoor om te vergaderen, te brainstormen en contact te houden met elkaar. Steeds meer bedrijven kiezen voor een gezamenlijke ruimte die je steeds opnieuw kunt indelen, naar de behoefte van dat moment.

Kortom: denk aan flexplekken, afgesloten plekken om alleen te werken, flexibele ontmoetingsruimtes 

De kans om te verduurzamen

Het beste moment om iets te doen aan energie besparen is als je toch bezig bent met een ruimte of apparaat. Een aanpassing van je bedrijfsruimte is dus hét moment. We geven een aantal voorbeelden van maatregelen die je vandaag makkelijk kunt doorvoeren.

Vandaag energie besparen in je magazijn

Magazijnen zijn belangrijker nu er meer online wordt verkocht. Heb je een specifiek klimaat nodig, dan is dit het moment om te investeren in een zuinige ketel, verwarming en koeling. In alle andere gevallen kun je de verwarming en koeling juist uitzetten. Kies ook voor bewegingsmelders en ledverlichting, want je hebt maar minimale verlichting nodig.

Vandaag energie besparen in kantoren

Veel werkplekken zullen niet meer doorlopend bezet zijn. Dan hoef je ze ook niet te verlichten, verwarmen of koelen natuurlijk. Kies voor ledverlichting met aanwezigheidsmelders. Beter dan bewegingsmelders, waar je steeds naar moet zwaaien als je lang stil zit. Kies ook voor zoneverwarming of slimme thermostaten. 

Ook vergaderruimtes verbruiken maar tijdelijk energie, net als plekken om alleen te werken. Grote kans dat je bijvoorbeeld ook minder printers en minder ruimte in de kantine nodig hebt. Sluit af wat je niet nodig hebt en loop eens een ronde om te checken welk energieverlies je nog meer kunt beperken.

Energie besparen goed aanpakken

Wil je advies van een specialist over hoe je het best kunt besparen op energie, dan staan onze adviseurs voor je klaar. Bel ons gerust via 073 - 073 - 203 27 07 of vraag online een persoonlijk bespaaradvies aan.