05
februari
2024
|
06:00
Europe/Amsterdam

Komende 10 jaar grote verschillen tussen energierekeningen

Samenvatting

De komende tien jaar zullen er grote verschillen zijn tussen energierekeningen, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Berenschot in opdracht van Essent. Het verschil ontstaat door de mate waarin een woning is verduurzaamd en de wijze waarop het wordt verwarmd: met cv-ketel, warmtepomp of stadswarmte. Daarnaast blijkt uit eigen onderzoek van Essent dat het veelal huishoudens treft met een laag inkomen die wonen in een appartement, oud rijtjeshuis of huurwoning. Voor alle consumenten geldt dat de energierekening in 2035 naar verwachting hoog blijft door stijgende belasting op gas, netbeheerkosten en energieprijzen. Om consumenten inzicht te geven in het persoonlijke toekomstscenario en te helpen met praktische tips heeft Essent een rekentool ontwikkeld: www.energierekening2035.nl.

Eerder stelde Essent al dat het 2,8 miljoen huishoudens ontbreekt aan financiële mogelijkheden om hun huis te verduurzamen, bijvoorbeeld door over te stappen van een cv-ketel naar een warmtepomp. Als verduurzamen van de woning financieel onmogelijk is en er nog steeds aardgas wordt gebruikt, worden vooral kwetsbare huishoudens komende jaren geconfronteerd met een blijvend hoge energierekening.

Resi Becker, CEO Essent

Er moeten scherpe keuzes worden gemaakt tussen de kosten van de energietransitie en een betaalbare energierekening. Voor kwetsbare huishoudens kan de rekening op korte termijn omlaag als het nieuwe Kabinet het landelijk isolatieprogramma en het Noodfonds Energie voortzet. Zonnepaneelbezitters die zelf opgewekte stroom slim verbruiken, hebben ook direct positieve invloed op de eigen rekening. Om echter te voorkomen dat de energierekening de komende jaren hoog blijft, is het cruciaal dat de stijgende gasbelasting en netbeheerkosten worden ingeperkt. Dat zorgt er ook voor dat het blijft lonen om het huis te verduurzamen en huishoudens maximaal grip hebben op het kunnen verlagen van de energierekening

Resi Becker, CEO Essent

Hoge rekening door overheidsmaatregelen

Berenschot heeft in opdracht van Essent onderzocht welke factoren invloed hebben op de energierekening in aanloop tot 2035. Door stijgende overheidslasten, het wegvallen van salderen en energieprijzen die relatief hoog blijven, zal de energierekening naar verwachting ook in 2035 relatief hoog zijn.

  • Het vaste deel van de energierekening, bestaande uit netbeheerkosten, vaste leveringskosten en de vaste vermindering van de energiebelasting, stijgt komende jaren vermoedelijk van gemiddeld 5 procent naar 15 procent.
  • De consumentenprijs van zowel gas als stroom daalt niet tot het niveau van voor de energiecrisis (2021/2022), maar blijft naar verwachting op het niveau van 2023. Dit komt door de meerkosten van het verplicht bijmengen van groengas, de nieuwe Europese CO2-heffing en de toenemende onbalans op het energienet, waarvoor leveranciers zoals Essent een risico-opslag moeten aanhouden.
  • Huishoudens met warmtepompen – eventueel in combinatie met enkele zonnepanelen – zijn relatief voordelig uit. Zij profiteren van de lagere belasting op elektriciteit en ondervinden geen of minder nadeel van de hogere belasting op gas. Huishoudens met alleen een cv-ketel behouden de hoogste rekening.

Essent Energierekening2035

Lancering tool Energierekening2035

Inzicht hebben in de energierekening helpt om een goede stap te kunnen zetten in het verduurzamen van de woning. Essent heeft met de berekeningen van Berenschot een rekentool ontwikkeld om beleidsmakers en consumenten een indicatie te geven hoe de algemene energierekening er in 2035 uit zal zien. Na het invullen van zes praktische vragen komt het toekomstscenario in beeld en worden suggesties gegeven voor zowel praktische verduurzamingsmaatregelen als grotere investeringen om de energierekening in 2035 te minimaliseren.

Boilerplate

Essent wil voor iedereen de nummer 1 in energie zijn. Dat doen wij door Nederlanders te helpen de volgende stap te zetten in de energietransitie, klein of groot. Naast de levering van stroom en gas zorgen we met ons landelijk servicepartnernetwerk voor de verduurzaming van huizen en gebouwen. Met onze mensen op de kantoren in Den Bosch en Zwolle en de ruim 1.800 monteurs en adviseurs in het land helpen wij ruim twee miljoen klanten. Zo werken wij dag in dag uit aan de energietransitie. We zijn onderdeel van E.ON, één van de grootste energiebedrijven in Europa.

Laatste nieuws