Veiligheid

LET OP! Soms worden er mails of sms'jes verstuurd die niet van Essent zakelijk zijn. Het zijn nepmails en nep-sms'jes en wordt phishing genoemd. Het zijn vaak mails of sm'jes waarin je gevraagd wordt een bedrag over te maken naar een rekeningnummer. Doe dat niet. Klik ook niet op de links en open geen bijlagen. Hieronder staat een voorbeeld van de nepmail die sinds juni 2025 verstuurd is.

Voorbeeld van nepmail uit juni 2025

Vreemd verzoek via mail?

Phishing is een vorm van internetfraude. Criminelen proberen op verschillende manieren persoonlijke gegevens te achterhalen. Dit gebeurt bijvoorbeeld via mail en socials media. Wees alert op valse mails  en sms'jes. Internetcriminelen versturen steeds vaker mails of sms'jes, waarmee ze je lokken naar een valse website. Hier laten ze je inloggen, waardoor de fraudeur de beschikking krijgt over je persoonlijke gegevens.

Tips om een phishing mail te herkennen

  • In de mail wordt gevraagd om je persoonlijke gegevens door te geven
  • We vragen onze klanten nooit om te betalen via een link in een mail
  • De tekst is in gebrekkig Nederlands geschreven
  • Er wordt gedreigd met maatregelen, zoals het stopzetten van je account
  • De mail komt in je mailbox met ongewenste post

Zo herken je een mail van ons

  • Kijk naar de afzender. Wij versturen vanaf noreply@essent.nl en noreply@servicemail.essent.nl 
  • Als klant kun je altijd in Mijn Essent zakelijk controleren of er sprake is van een factuur
  • Je klantnummer staat vermeld in de mail
  • Je ziet altijd een Essent bankrekeningnummer

Sociale media

Ook via sociale media proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te achterhalen. Vooral X wordt ingezet. Internetcriminelen nemen contact op via een ‘nep’-account. Essent heeft drie X-accounts: @essent, @essentnieuws en @werkenbijessent.

Heb je een nepbericht ontvangen of twijfel je?

  • Klik nooit op linkjes in het bericht en open geen bijlagen. Verwijder het bericht en markeer het als spam. Zo blokkeer je de afzender.
  • Heb je op een link geklikt of een bijlage geopend? Verander dan direct je wachtwoord van Mijn Essent of de Essent app. Hier controleer je ook eenvoudig of er echt een factuur openstaat.
  • Heb je een sms ontvangen? Maak dan een schermafbeelding van het complete bericht. Inclusief de link en het telefoonnummer van de afzender. Stuur de schermafbeelding in een bijlage naar internetfraude@essent.nl
    Heb je een mail ontvangen? Stuur die dan door naar internetfraude@essent.nl
    Wij controleren meteen of de sms of mail echt is. 
  • Als de sms of mail niet van Essent komt, plaatsen we hem op deze pagina en waarschuwen we onze klanten. Zo help je mee om phishing te bestrijden.
  • Meld internetfraude op fraudehelpdesk.nl. Je vindt hier ook meer tips en voorbeelden.

Mijn Essent zakelijk

Mijn Essent zakelijk is de persoonlijke omgeving van Essent voor ondernemers. Je kunt hier gemakkelijk je energiezaken online regelen en je gegevens inzien en wijzigen. Uit veiligheidsoverwegingen registreer je je met je klantnummer en je mailadres. Ook kies je een gebruikersnaam en wachtwoord.

Beveiligde verbinding

Je logt in op Mijn Essent zakelijk met behulp van SSL-verbindingen (Secure Socket Layer). Er ontstaat een beveiligde verbinding tussen de Essent webserver en je computer. SSL zorgt ervoor dat de berichtenstroom gecodeerd wordt met een sleutel die alleen op de webserver en je computer bekend is. Je herkent een dergelijke verbinding aan de aanduiding HTTPS in de adresregel in plaats van HTTP, waarbij de 'S' staat voor Secure.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt zelf ook een aantal voorzorgsmaatregelen nemen om veilig te werken op internet. Zorg ervoor dat de technische beveiliging op orde is, zoals een actuele virusbescherming gecombineerd met een firewall. Overweeg de installatie van een anti-spyware programma. Ga daarnaast zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens en sta je wachtwoorden niet af.

Vertrouw je het niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.