In deze tijd je stampvolle kroeg zélfs op maandag op zijn wenken bediend krijgen, dat is een hele prestatie. Marjolein en Leander Willemstein openden in mei 2019 hun Bourgondisch bier- en eetcafé, waar Marjolein het gezicht van is. Hoe weten ze in een tijd van personeelstekort zo’n goed draaiend bedrijf neer te zetten?

Hoofdingrediënt voor blije gasten

Het geheim van De Vos en de Craen zit in het team, daar is Marjolein heel stellig in. 'We steken veel tijd in de opleiding van ons personeel en dat merk je als gast. Je krijgt net wat meer service, snelheid en persoonlijke aandacht. Dat geldt voor de vele vaste gasten die we hebben, maar net zo goed voor de aanwaaiers.'

Inspelen op personeelstekort

Tegelijk is het personeel precies de grootste uitdaging voor de horeca-ondernemer. Zoals voor ongeveer alle branches geldt op dit moment. Hoe zorgt Marjolein ervoor dat haar team bij elkaar blijft? 'We investeren veel in onze mensen, dat is hoe we het voor elkaar krijgen.'

Daar heeft Marjolein heel wat voorbeelden van, die ze graag deelt.

Altijd inhoudelijke back-up

'Leander en ik werken hier veel, daarnaast zijn er nog vier collega’s die de details van het bedrijf kennen. Ik noem maar iets, waar de stoppenkast zit bijvoorbeeld. We zorgen er altijd voor dat een van ons er is. Zodat collega’s het gevoel hebben dat er iemand achter hen staat.'

'Daarnaast heeft iedere collega wel expertise in iets anders: bier, wijn, whisky. Die kennis delen we in workshops met elkaar, en we weten elkaar ook te vinden als gasten een vraag erover hebben.'

Goede ideeën direct uitvoeren

'Iedere maand vergaderen we met elkaar, dan worden allerlei nieuwe ideeën geboren. Er komt echt van alles op tafel en iedereen kan zijn of haar zegje doen. Zo hebben we na een meeting ingevoerd dat bediening die een dienblad glazen laat vallen dit nooit zelf hoeft op te ruimen. Iedereen die bij ons werkt heeft op de vloer gelopen, ik ook, dus we weten hoe vervelend dat is.'

 

"Personeel is alles voor ons, dus daar kunnen we niet genoeg in investeren."
Majolein Willemstein, mede-eigenaar De Vos en de Craen

 

Fooi is voor het team

'Leander en ik werken altijd het langste. Maar aan fooi doen we niet mee, dat gaat naar het personeel. Niets zo vervelend als een envelop met tegenvallend bedrag aan het einde van de maand. Je krijgt dan het gevoel dat je wordt bestolen, er hangt veel gevoel omheen. Nu horen we alleen maar ‘o, wat fijn!’ als de envelopjes opengaan.'

Een-op-eencontact over de roostering

'We roosteren strak, omdat het niet anders kan. Dus we stemmen met iedereen af wanneer zij wel en niet kunnen. De communicatie is intenser geworden, maar dat werkt goed. En als we het niet rondkrijgen, werken we zelf van opening tot sluit.'

Zesdaags inwerktraject

'Als je een nieuwe collega na een dag direct zelf op pad stuurt, voelt iemand zich verloren. Dan gaan er gegarandeerd dingen fout, die diegene niet zelf durft op te lossen. Daarom begin je bij ons altijd met drie dagen geschaduwd werken. Een ervaren collega geeft je goede instructies, kijkt continu mee en geeft je tips. Daarna volgt een evaluatie en nog eens drie dagen semi-zelfstandig werken.'

'Het is een investering, want je bent zes dagen een ervaren kracht kwijt aan begeleiding. Maar we merken dat deze methode mensen zelfvertrouwen geeft. Daarvoor valt het in de smaak en werkt het ontzettend goed.'

Fijn pand met gezellige routing

'De Vos en de Craen was een echte bruine kroeg en nadat we het verbouwd hebben, is dat het nog steeds. Maar de make-over die we grotendeels zelf deden, met hulp van familie en vrienden, heeft er wel voor gezorgd dat ook jongere mensen zich hier helemaal op hun plek voelen.’

‘We huren het pand, maar de inboedel is volledig van ons, mijn vader heeft bijvoorbeeld een 25 meter lange lambrisering gebouwd. Daarbij is de routing van het pand zo dat je als collega’s elkaar continu tegenkomt, wat erg gezellig werkt.'

Inspelen op energieprijzen

'Verduurzamen is voor ons wat lastig, omdat het pand niet van ons is. Maar we willen echt wel, want we hebben nu te maken met een verdubbeling van onze energiekosten ten opzichte van vorig jaar. De overstap naar elektrisch koken overwegen we, maar het is nog de vraag of onze aanvraag voor een zwaardere aansluiting rond komt. We hebben bij de verbouwing in 2019 wel al het elektra vernieuwd, vervangen eens in de zoveel tijd onze apparatuur door zuiniger modellen en zetten niet klakkeloos de heater aan op het terras. Scheelt allemaal in de kosten.'

Meer bespaartips:

Heb je ook een horecazaak waarin je de volgende stap wilt zetten in energiebesparing, bekijk dan deze tips voor de horeca eens:

Grote investering in werkgeluk

'Dit jaar pakken we de keuken aan, daarvoor sluiten we na de grote Tilburgse kermis drie weken. Dat doen we niet omdat we een sterrenrestaurant willen worden, maar omdat we het belangrijk vinden dat ons keukenteam meer werkgemak ervaart. Dat resultaat is dan wel niet in geld uit te drukken, maar werkplezier is onbetaalbaar.'

 De essentie volgens Marjolein

  • Personeel is alles voor ons, dus daar kunnen we niet genoeg in investeren.
  • We hebben geen eigen pand, maar doordat we de verbouwing grotendeels zelf deden, werd het toch gevoelsmatig van ons.
  • Verduurzamen kan ook al door energievretende apparaten in te ruilen voor zuiniger exemplaren.

Behoefte aan persoonlijk advies?

Iedere horecagelegenheid en ieder pand is anders. Wil je weten hoe jij energie kunt besparen? Onze energie-adviseurs maken een bespaaradvies dat helemaal is toegespitst op je bedrijf. Dan weet je precies waar je het best kunt beginnen, wat dat kost en wat het oplevert.

 

Over de reeks ‘Energieke ondernemer in de spotlights’

Ondernemen is vooral zélf je eigen koers uitzetten binnen de markt waarin je actief bent. Maar hoe lekker is het om zo nu en dan de kunst van iemand af te kijken? Gewoon even gluren wat er achter de deuren van het bedrijfspand van een ander gebeurt.

In deze artikelenreeks stellen ondernemers uit het hele land hun deuren voor je open. Ze laten zien waar zij de afgelopen tijd wat extra energie in moesten steken en wat juist maakt dat de vonken er bij hen vanaf spatten. Lees het verhaal van De Jong Accountancy, Intersport Goes en Lautenbag reclame.