28 mei 2021

Leestijd: 5 minuten

Mensen willen werken voor een bedrijf dat duurzame keuzes maakt

Medewerkers zijn het hart van je bedrijf, zonder hen staat alles stil. En ben jij echt duurzaam bezig, dan wordt het makkelijker om goede mensen te vinden én aan je te binden.

Dit zeggen de onderzoeken

Talentvolle mensen letten op het duurzame gedrag van hun werkgever. Diverse onderzoeksresultaten bevestigen dit beeld.

  • Studenten en starters vinden het belangrijk dat hun toekomstige werkgever duurzaam onderneemt. Ze zijn zelfs bereid om gemiddeld 5 procent van hun brutosalaris in te leveren als hun werkgever dat geld investeert in duurzame maatregelen. 
    Onderzoek door Qompas, 2019
  • Ruim de helft van de werkenden vindt het belangrijk dat hun werkgever duurzaam bezig is, op sociaal, economisch en ecologisch gebied.
    Onderzoek door BeFrank, 2020
  • Een kleine meerderheid van de werknemers laat duurzaamheid meespelen bij de keuze voor een nieuwe werkgever. 37 procent doet dat wel, 33 procent niet.
    Onderzoek door The Sustainable Recruiter, 2019
Cover whitepaper stappenplan zakelijk energie besparen

Whitepaper: zo bespaar je stap voor stap

Nu echt beginnen met energie besparen die je met deze whitepaper. Download hem nu en we nemen je stap voor stap mee. Inclusief adviezen van experts, je businesscase en subsidies. Zo zet je vandaag nog de eerste stap.

Ja, download de whitepaper

 

Talent werven met duurzame keuzes

De beste mensen binnenhalen én behouden. Voor veel werkgevers is dat één van de topprioriteiten. Of je nu een, tien of honderd medewerkers in dienst hebt. Besef dat salaris bijna nooit de eerste reden is om voor een bedrijf te gaan werken.

"Steeds meer mensen kijken naar andere waarden. Vooral de duurzame keuzes die een werkgever maakt worden steeds belangrijker. Dat zien we het sterkst terug bij millennials, maar ook bij veertigers en vijftigers", zegt Inge Beckers. Ze is specialist Arbeidsmarktcommunicatie en hoofdredacteur van het kennisplatform hr-communicatie.nl. 

Gewoon een kwestie van starten

Je wilt wel energie besparen, maar weet niet hoe. Geen nood, iedereen begint ergens. Dit zijn vier dingen die je vandaag al kunt doen voor een groener imago:

  1. Begin met energie besparen. Schaf bespaarstekkers aan, vervang tl-lampen voor ledverlichting en plak folie op de achterzijde van je radiator. Het zijn kleine stappen. Ze kosten weinig en je begint meteen te besparen. In dit artikel geven we je meer tips over hoe je start.
  2. Afval scheiden, ook daar kun je vandaag al mee beginnen. Zo'n maatregel is meteen zichtbaar voor medewerkers.
  3. Pak vaker de fiets. Bied personeel een elektrische fiets aan in plaats van een leaseauto.
  4. Ga het gesprek aan met medewerkers. Vraag wat zij belangrijk vinden en wat je samen kunt doen. Dat motiveert mensen. Trotse medewerkers helpen erg mee bij het vinden van nieuwe collega's.

Begin met een missie

Positieve impact maken kan dus op veel manieren. Het roer hoeft echt niet volledig om, pak het stap voor stap aan. Zo werk je steeds een beetje aan je duurzame imago.

Het kan zijn dat je harder wilt gaan. Met zonnepanelen op het dak en elektrische auto's voor de deur bijvoorbeeld. Wat hierbij helpt is het uitspreken van een duidelijke, duurzame missie. Daarmee geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken.  

Term om te onthouden!

Employer value proposition (EVP): de reden waarom iemand voor je organisatie wil werken.

"De missie van de organisatie is een van de belangrijkste bouwstenen van een EVP. Dit moet een krachtig verhaal zijn, dat iedereen met gemak kan navertellen. Of het nu gaat om medewerkers, klanten of cliënten", zegt Inge.

Medewerkers, klanten en het publiek verwachten steeds meer van bedrijven en organisaties. "Ze rekenen erop dat je een positief verschil maakt en aantoonbaar bijdraagt aan een betere wereld. Dat lukt alleen als je van duurzaamheid een kernwaarde maakt binnen je onderneming."

Manager zoekt duurzaam ingestelde medewerker

Managers in het bedrijfsleven willen graag vergroenen. Uit een eerder onderzoek van McKinsey blijkt dat 43 procent van de leidinggevenden de algemene bedrijfsdoelstelling wil afstemmen met duurzame doelen. Dat gaat over klimaat, gelijkheid op de werkvloer en gezonde arbeidsomstandigheden. Om dat voor elkaar te krijgen hebben bedrijven medewerkers nodig die in dit plaatje passen.

Duurzaamheid communiceren

Je hebt duurzaamheid inmiddels als kernwaarde in je missie opgenomen. Deel dat verhaal dan. Inge Beckers geeft tips:

  • zorg voor een simpele boodschap die mensen begrijpen
  • gebruik in je communicatie zowel woorden als beelden
  • blijf de boodschap voortdurend herhalen
  • gebruik ambassadeurs uit je eigen organisatie om de verhalen te delen

"Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door podcasts en vlogs te maken waarin medewerkers iets over de duurzame missie van je onderneming vertellen. Deze 'echte' verhalen blijven langer hangen dan een gelikt filmpje", zegt Beckers.

Zo krijg je als werkgever dus een streepje voor bij talent. Dat is waardevol, zeker in sectoren waar de spoeling erg dun is. "Dat geldt niet alleen voor bedrijven met honderden mensen op de loonlijst, maar zeker ook voor mkb'ers", aldus Inge. 

Genoeg reden dus om vandaag nog te starten met energie besparen. Hoe dat stap voor stap doet, lees je deze whitepaper. We leggen je uit hoe je stap voor stap aan de slag gaat met energie besparen. Met checklists, rekenvoorbeelden, een template voor je businesscase en tips van adviseurs.